Minister dopravy Ľubomír Vážny má do 16. februára podpísať zmluvu na posledný z troch diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Podľa agentúry TASR ho touto úlohou poverila na dnešnom mimoriadnom rokovaní vláda.

Ide o meškajúci tretí balík na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu štyroch úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Martinom na trase Hričovské Podhradie - Dubná Skala v dĺžke 29 kilometrov. Medzi obcami Višňové a Dubná Skala má byť postavený najdlhší cestný tunel v SR v dĺžke 7,5 kilometra. Investičné náklady v treťom balíku PPP by mali podľa neoficiálnych informácií predstavovať okolo dvoch miliárd eur.

Vyhodnocovacia komisia ministerstva dopravy pre tretí projekt PPP schválila v júli 2009 jedinú predloženú ponuku medzinárodného konzorcia vedeného nemeckou firmou Hochtief PPP Solutions GmbH. V konzorciu sú aj firmy Alpine Bau GmbH, FCC Construcción S.A. a Western Carpathians Motorway Investors Company GmbH.

Ministerstvo dopravy dnes uzatvorilo rokovania s vybraným uchádzačom o finančných, právnych a technických otázkach pred podpísaním koncesnej zmluvy. Po schválení koncesnej zmluvy vo vláde a jej podpísaní by sa mali začať prípravné práce na stavbe diaľnice. Financovanie tretieho diaľničného projektu zo súkromných peňazí by malo byť podľa ministra dopravy zabezpečené v prvom polroku 2010.

Minister dopravy pôvodne predpokladal podpísanie koncesnej zmluvy pre 3. balík PPP v polovici decembra minulého roka. ,,Komunikujeme s Európskou investičnou bankou (EIB), ktorá vzniesla ešte nejaké požiadavky na podporu svojej angažovanosti v tomto projekte. Proces sa predĺžil o dva až tri týždne," informoval Vážny vlani v novembri. Realizácia projektu je podmienená aj účasťou EIB na financovaní jeho časti v objeme okolo jednej miliardy eur. Ak by sa uvedená banka na čiastočnom financovaní diaľničného projektu nezúčastnila, muselo by byť zmenené celé jeho finančné portfólio. Banka prejavila záujem o podporu projektu, potrebovala však predložiť ešte nejaké doklady. Tretí diaľničný balík by mali podľa Vážneho financovať iné banky ako v prípade prvého balíka pre stavbu a prevádzku úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom.

Foto - SITA / Nina Bednáriková