Niekedy stačí jedno slovo, aby ste zmenili názor ostatných, tvrdí v článku pre CNBC profesor marketingu na Whartonovej škole Univerzity v Pensylvánii Jonah Berger, ktorý v roku 2023 vydal knihu „Kúzelné slová“. Tie podľa neho dokážu ovplyvniť spôsob, akým komunikujete.
Ak chcete niekoho presvedčiť, aby pre vás niečo urobil, vaše šance na úspech najviac zvýši slovíčko „pretože“, dodáva Berger, pričom sa odvoláva na takmer 50 rokov starú štúdiu Harvardovej univerzity. Vedci v rámci nej testovali, kto im dovolí predbehnúť sa v rade na používanie kopírky. Svoju žiadosť dobrovoľník vyjadril tromi rôznymi spôsobmi:
- „Mohol by som použiť kopírku?“
- „Mohol by som použiť kopírku, pretože potrebujem prefotiť nejaké papiere?“
- „Mohol by som použiť kopírku, pretože sa ponáhľam?“
Obidve prosby obsahujúce čarovné slovíčko „pretože“ prinútili vyše polovicu oslovených ľudí súhlasiť so žiadosťou. Aj spoločnosti sú si jeho sily zrejme dobre vedomé, keďže napríklad firma L'Oréal ho už vyše 50 rokov používa vo svetoznámom slogane: „Pretože za to stojíš.“
Berger pre CNBC zdôraznil ešte slovo „odporúčam“ namiesto „mám rád“, keďže sú vďaka nemu ľudia o tretinu viac náchylnejší prijať vaše odporúčania. To isté platí aj v prípadoch, keď neživotné podstatné mená nahradíte životnými. Ľudia sú až o 30 percent ochotnejší vyhovieť žiadosti, ak hľadáte „pomocníka“, nie „pomoc“ či potrebujete „voliča“ namiesto „hlasov“.