Zaviesť sankcie je jednoduché. Avšak v súčasnom komplexnom svete môže ich dopad násobne presiahnuť očakávania politikov. Príkladom sú Spojené štáty.

Začiatkom marca americký prezident Joe Biden oznámil, že zavedie zákaz importu na ruské ropné produkty, zemný plyn a uhlie. Ekonomika za tým bola pomerne jasná: Spojené štáty dovážajú iba tri percentá ruskej ropy a ďalších päť percent ruských rafinovaných produktov ako je benzín či nafta.

Po 45 dňoch prechodného obdobia od rozhodnutia amerického prezidenta sa do krajiny doviezli posledné ruské palivá. Netrvalo dlho a cena benzínu vystrelila na rekordné úrovne.

Nafta v Amerike na prídel

Počas týždňa zaznamenali ceny benzínu a nafty v Spojených štátoch historické maximá. Dôvodom sú najmä nízke zásoby pohonných hmôt, ktoré na celonárodnej úrovni poklesli na najnižšie úrovne za posledné dve dekády. Najhoršia situácia je na východnom pobreží, kde dosiahli minimá od 90. rokov minulého storočia.

Miliardár a vlastník rafinérií a čerpacích staníc John Catsimatidis varuje, že už v lete môže východné pobrežie krajiny zasiahnuť nedostatok pohonných hmôt. Dôvodom je okrem nízkych zásob aj slabá rafinačná kapacita. Po covide a následnom prepade cien palív totiž mnohé rafinérie kvôli nízkej perspektívnosti ukončili svoj biznis.

„V súčasnosti sú zásoby nízke a v nadchádzajúcich mesiacoch môžeme vidieť nedostatky,“ povedal J. Catsimatidis pre Bloomberg. „Nebol by som prekvapený, keby sa na východnom pobreží zaviedla nafta na prídel,“ pokračoval.

Kým Spojené štáty dovážajú pomerne málo ruskej ropy, ruské ropné produkty tvoria až pätinu celkového importu týchto produktov. Ide najmä o nedokončené produkty ako je mazut. Ten je kľúčový doplnkový zdroj pre rafinérie pri výrobe nafty.

Všeobecný nedostatok aj bez embarga

Celkovo z trhu vypadli milióny barelov rafinačnej dennej kapacity kvôli covidu a taktiež kvôli nedostatku potrebných surovín. Problémy cítiť najmä v Spojených štátoch a v Európe, kde rozdiel medzi cenou ropy a palív z nej vyrábaných rastie vysoko nad bežné úrovne.

Takto vysoký spred naznačuje, že problém nie je tak ani v nedostatku ropy, ale rafinačnej kapacite. Problémy sa môžu čoskoro prejaviť aj v leteckom priemysle, kde cena leteckého benzínu prudko rastie a spolu s cenou benzínu a nafty podporuje ďalší rast inflácie. Začiatkom mája nigérijské aerolínie odstavili všetky domáce lety v reakcii na 4-násobný rast cien leteckého benzínu.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa