Vďaka začatiu reštrukturalizačného konania teraz veritelia nemôžu od Váhostavu vymáhať staré dlhy. Aj prebiehajúce exekúcie starých restov sa automaticky prerušujú. Peňažné ústavy zas nemôžu siahnuť na majetok stavebnej firmy, ktorým ručí za úvery.

Dodávatelia Váhostavu zas nebudú nadšení z toho, že nemôžu vypovedať uzatvorené kontrakty len preto, že im firma J. Širokého dlhuje peniaze za staré fušky. „Vypovedanie zmluvy alebo odstúpenie od zmluvy z tohto dôvodu je neúčinné,“ píše sa v zákone.

Sudkyňa Katarína Bartalovská, ktorá o ozdravení Váhostavu rozhoduje, má teraz mesiac na to, aby posúdila, či je ozdravný plán firmy realizovateľný. Keď mu uverí, K. Bartalovská formálne otvorí reštrukturalizáciu Váhostavu a podnik bude môcť začať odpisovať časť dlhov pod dozorom reštruktualizačného správcu. A naopak, keď sa jej ozdravný plán nebude pozdávať, návrh na reštrukturalizáciu zamietne a súd dorozhoduje o bankrote Váhostavu.

Hovorca Váhostavu Tomáš Halán ešte minulý týždeň nechcel prezradiť, kto Váhostavu písal ozdravný plán. „Nepovažujeme za výhodné vyjadrovať sa k správcovi do začiatku reštrukturalizačného procesu,“ povedal vtedy pre TREND.sk T. Halán.

Podľa spoločnosti Energy Pro, ktorej má Váhostav dlhovať zhruba 50-tisíc eur, majú ozdravenie firmy J. Širokého pripravovať rovnakí právnici, ktorí pracujú na reštrukturalizácii stavebnej spoločnosti Doprastav. Jej správcom je spoločnosť Bankruptcy & Recovery Service, za ktorou sú ľudia z advokátskej kancelárie Ecker – Kán (podľa webu Finstat.sk patrí medzi 50 najväčších právnických firiem na Slovensku).

Nevedno, koľko presne dlhujú

Váhostav zatiaľ mlčí o tom, aké veľké má dlhy. „Tieto informácie sú vnútornou záležitosťou firmy,“ povedal T. Halán pre agentúru SITA, „celkovú výšku záväzkov, ktoré by sa mali reštrukturalizovať ešte sumarizujeme,“ dodal hovorca stavebnej firmy.

Váhostav je významným partnerom štátu pri výstavbe rýchlostných ciest a diaľnic, podľa webu zNašichDaní.sk zinkasovala firma od roku 2005 z verejných zdrojov asi jednu miliardu eur. Vlani napríklad získala zákazky za celkovo 559 miliónov eur (viac o zákazkách pre Váhostav si prečítate v TREND 39/2014).

Váhostav patril vlani podľa tržieb medzi päť najväčších stavebných firiem na Slovensku, ukazuje to rebríček analytického webu Finstat.sk. Vlani zinkasoval 158 miliónov eur, skončil v strate takmer 13,5 milióna eur. Jednotkou podľa tržieb bol Doprastav, ktorý pri tržbách 219 miliónov eur skončil v strate vyše 60 miliónov eur. Zisková bola napríklad Eurovia SK, ktorá pri tržbách 78 miliónov eur vykázala zisk 2,7 milióna eur.

Bankrot si želajú už traja veritelia

Reštrukturalizáciou sa Váhostav bráni proti hrozbe bankrotu. Žilinská spoločnosť Energy Pro totiž minulý mesiac uspela s návrhom na začatie konkurzného konania voči Váhostavu. Okresný súd Bratislava I tak začal preverovať, koľko peňazí má firma J. Širokého na účtoch a či stíha platiť dodávateľom. Pokus o ozdravenie a odpísanie časti dlhov bol pre Váhostav cestou, ako sa bankrotu vyhnúť, pretože podľa zákona má ozdravenie prednosť pred krachom.

Medzi časom sa však k spoločnosti Energy Pro pridali ďalší veritelia, ktorí si želajú krach stavebného giganta. Agentúra SITA v utorok upozornila, že súd pribral do konkurzného konania nitriansku spoločnosť Klimak, ktorá dodáva vzduchotechniku.

V stredu zas súd zverejnil ďalšie rozhodnutie o pribratí: bankrot Váhostavu si želá aj žilinská spoločnosť Stavea, ktorá okrem iného dodáva oceľové konštrukcie či priemyselné podlahy.