Keď sa človek na Slovensku vyberie na nákup, v prvom rade ho zaujíma kvalita a cena tovaru. To, ako „čisto“ podniká jeho výrobca, či sa v biznise správa trasnparentne a eticky, poprípade či dbá na ochranu životného prostredia, je pre neho menej podstatné.

Vyplýva to z prieskumu vnímania zodpovedného podnikania firiem, ktorý na vzorke 1028 ľudí na Slovensku realizovala agentúra Focus spolu s Business Leaders Forum pri Nadácii Pontis.

Napriek tomu, že pre väčšinu opýtaných je dôležitá cena, takmer tretina priznala, že už bojkotovala výrobky alebo služby firmy, s ktorej aktivitami nesúhlasili. Zodpovedné podnikanie sa im pritom spája predovšetkým s férovým prístupom k zamestnancom a poctivosťou.

„Pri predstavách o tom, čo sa skrýva za pojmom zodpovedné podnikanie firiem, respondenti spontánne uvádzali tri kategórie odpovedí a to: poctivosť pri podnikaní (36%); nezneužívanie zamestnancov (32%) a starostlivosť/ zodpovednosť za zamestnancov a ich rodiny (29%),”  informuje Nadácia Pontis.

Zodpovedne na Slovensku podľa Slovákov podnikajú najmä firmy pôsobiace v automobilovom a strojárskom priemysle (34 percent) a v oblasti informačných technológií a telekomunikácií (32 %).

„Zaujímavý je však fakt, že až 71 percent respondentov nevedelo uviesť žiadnu konkrétnu firmu pôsobiacu na Slovensku, o ktorej je možné povedať, že podniká zodpovedne,“ povedala Beata Hlavčáková, výkonná riaditeľka Business Leaders Forum a programová riaditeľka Nadácie Pontis. Najčastejšie sa v súvislosti so zodpovedným podnikaním spomínali firmy Volkswagen, Orange, Kia, Slovnaft či Slovak Telekom. Na takmer všetkých z nich sa však zhodli len približne dve percentá opýtaných.

V prieskume zisťovali aj to, ako zodpovedne sa správajú aj spotrebitelia. Viac ako dve tretiny opýtaných separujú odpad a 73 percent uprednostňuje elektrické spotrebiče s nižšou spotrebou energie. Polovica respondentov zas darovala už niekedy peniaze neziskovej organizácii prostredníctvom mobilných či pouličných zbierok.

Ako je téma zodpovednosti dôležitá pre vás? Ktoré z uvedených činností ste urobili niekedy v minulosti?

Väčšina Slovákov nepozná zodpovednú firmu

Zdroj: Focus / Pontis

ZDROJ: Focus / Nadácia Ponti