Aures Holdings preveril v posledých rokoch kapacitu batérií takmer 1 700 elektromobilov a 315 plug-in hybridov. Len v prípade 1,5 percenta batériových elektromobilov a 5,7 percenta plug-in hybridov klesla kapacita ich batérie pod 80 percent.

„Takmer 2 000 otestovaných áut malo v priemere najazdených 63 300 kilometrov. Kapacita ich akumulátorov bola na úrovni 92,62 percenta, čo je vynikajúci výsledok,“ potvrdila spoločnosť.

Aj elektromobil s najvyšším nájazdom, až 375 000 kilometrov, mal stav batérie 87,5 percenta. V prípade hybridu s 221 000 kilometrami vyhodnotila diagnostika Aviloo jeho akumulátor na 82,4 percenta.

Automobilky často garantujú životnosť batérie až osem rokov a 160 000 kilometrov, počas ktorých by jej zdravie nemalo klesnúť pod 70 percent. Otázka záruky na elektromobily alebo ich batérie je však pomerne zložitá. Výrobcovia ju často podmieňujú dodržiavaním kontrol v autorizovanom servise a plnením ďalších podmienok.

Vozidlá s batériou, ktorej pomer aktuálnej kapacity k celkovej kapacite článku (SoH) je pod 80 percent, sú zriedkavé. Išlo o 25 kusov z 1 672 testovaných elektromobilov a 18 plug-in hybridov z celkového počtu 315 týchto automobilov.

Nesprávna starostlivosť

Majitelia ponúkajú do výkupu aj vozidlá, ktoré sú na tom z pohľadu kapacity akumulátora horšie. Dve elektro autá mali SoH pri meraní pod 60 percent. Držiteľom rekordu v najnižšej SoH bol elektromobil s 25-percentným zdravotným stavom pri 72 000 najazdených kilometroch. Pri plug-in hybridoch to bolo 50 percent kapacity batérie pri nájazde 116 000 km. Takéto vozidlá spoločnosť odmietla vykúpiť.

„Počet najazdených kilometrov však nie je pre elektromobily až taký dôležitý. Viac závisí od toho, ako používateľ s batériou zaobchádzal, ako ju nabíjal, či nejazdil až na nulu a podobne,“ priblížila spoločnosť.

Existujú aj výnimky

Na opačnej strane sú aj kuriózne prípady, keď niektoré plug-in hybridy s viac ako 100 000 najazdenými kilometrami mali skóre SoH veľmi blízke 100 percentám. „Takmer s istotou išlo o vozidlá, ktoré ich vodiči používali ako autá s bežným spaľovacím motorom a nevyužívali možnosť externého nabíjania. Často to vidíme v prípade služobných automobilov. Batéria sa vtedy takmer neznehodnocuje,“ vysvetlila.

Ďalšie dôležité správy

Batéria čerpá energiu prostredníctvom zásuvky v blatníku
Neprehliadnite

Batérie jazdených elektrických áut si držia výkonnosť aj po rokoch