Prieskum Eurobarometer sa zaoberá verejnou mienkou. Údaje zaznamenáva prostredníctvom krátkych rozhovorov na vzorke približne 26 až 27-tisíc občanov členských krajín EÚ. 

V posledných 18 mesiacoch sme sa viac zameriavali na voľby do Európskeho parlamentu s cieľom zistiť, čo občanov EÚ najviac zaujíma, povedal Philipp Schulmeister z riaditeľstva Európskeho parlamentu pre komunikáciu, ktorý v apríli účastníkov seminára Európskeho parlamentu v Bruseli oboznámil s výsledkami prieskumu.

Podľa výsledkov 68 percent občanov z 27 členských krajín uviedlo, že členstvo v EÚ je pre ich krajinu prínosom. Tento názor podľa prieskumu zdieľa aj väčšina občanov v jednotlivých členských krajinách okrem Talianska. Výsledky sú rovnaké ako v septembri a októbri 2018,“ povedal P. Schulmeister a dodal, že to naznačuje stabilnú podporu EÚ. 

Šesťdesiatosem percent je najlepší výsledok v tomto ukazovateli od roku 1983,pripomenul a dodal, že od obdobia finančnej krízy hodnoty týchto ukazovateľov stúpajú.

Väčšina nechce z EÚ odísť

Na základe týchto ukazovateľov by sme mohli povedať, že podpora EÚ v zásade existuje, konštatoval. Viac ako dve tretiny (68 percent) občanov by podporili zotrvanie svojej krajiny v EÚ v prípade referenda o odchode, 14 percent by hlasovalo za odchod a 18 percent občanov si nebolo istých výberom.

Občania žiadnej z 28 členských krajín neprejavili chuť odísť z EÚ, dokonca ani vo Veľkej Británii, čo je podľa P. Schulmeistera takisto relatívne stabilný ukazovateľ.

Najsilnejšiu podporu malo zotrvanie v EÚ v Holandsku (86 percent) a najslabšiu v Spojenom kráľovstve (45 percent) a v Českej republike (47 percent). Na Slovensku by zotrvanie v únii podporilo 69 percent občanov a 11 percent by hlasovalo za odchod.

P. Schulmeister však upozornil, že aj napriek relatívne stabilnej podpore EÚ až 50 percent občanov nie je presvedčených o správnosti jej smerovania. Okrem smerovania EÚ si väčšina občanov dokonca myslí, že ani situácia v ich krajine sa nevyvíja správnym smerom,“ povedal.

Najdôležitejšie témy pred eurovoľbami

Prieskum sa takisto snažil zistiť, ktorým témam by sa podľa občanov EÚ malo venovať počas kampane pred eurovoľbami najviac priestoru s cieľom presvedčiť ich, aby išli voliť. Najviac ľudí (55 percent) by k volebným urnám pritiahla ekonomika a hospodársky rast (50 percent) a boj proti nezamestnanosti mladých ľudí (48 percent). Záujem o boj proti klimatickým zmenám a ochranu životného prostredia narastá, zatiaľ čo migrácia a boj proti terorizmu podporu strácajú.

Terorizmus bol na jar roku 2018 podľa občanov najdôležitejšou témou kampane, teraz však poklesol na piatu priečku, povedal P. Schulmeister. Záujem občanov o jednotlivé témy sa podľa P. Schulmeistera mení aj v rámci jednotlivých členských krajín.

Za hlavný dôvod volebnej účasti 44 percent respondentov uviedlo, že je to ich občianska povinnosť. Jedna tretina oprávnených voličov z radov občanov podľa výsledkov prieskumu zvažuje, že sa na voľbách nezúčastní. Hlavným dôvodom je presvedčenie, že ich hlas nič nezmení.