Úzkosť a stres v čase pandémie Vovidu-19 spôsobujú, že ľudia nakupujú viac vecí, než potrebujú aj ako vlastne chcú. Tento rok bude toto obdobie ešte ťažšie. Navyše posledný piatok v novembri je Black Friday, Vianoce sú za rohom a s tak intenzívnou reklamou, je nekúpiť si nejaký výrobok, ktorého nákup nakoniec môžeme aj ľutovať, veľmi náročné. Napísal španielsky denník ABC.
Mnohí ľudia majú nákupy ako únikový ventil pre svoje problémy. Nakupovanie sa môže stať aj závislosťou, hoci ako duševná choroba ho zatiaľ medzinárodne používaný diagnostický manuál duševných porúch americkej psychiatrickej spoločnosti neeviduje; naposledy bol aktualizovaný v roku 2013.
,,Nakupovanie nám vytvára okamžité uspokojenie, ktoré je ale trochu falošné," vysvetľuje Antonio Ruiz, expert na aplikovanú neurológiu. Podľa neho nakupovaním dosiahneme krátkodobého cieľa, ktorý sme si stanovili, a teda sa cítime lepšie. ,,Tiež zvyšujeme pocit vlastnenia a identifikujeme sa s určitou sociálnou skupinou, aj preto sa cítime lepšie," dodal. Ale tento pocit uspokojenia nás rýchlo prejde.
Zvedavosť a smútok sú emócie, ktoré ľudia pri pandémii pociťujú najviac, ukazuje výskum
Deň ako Black Friday má za cieľ rôznymi stimulmi prinútiť spotrebiteľov, aby kupovali ešte viac. Reklamy sú plné výrazov ako ,,využite príležitosť", ,,získajte to". Majú jediný cieľ, aby v nás prebudili potreby, ktoré v skutočnosti nemáme. Podľa Ruiza navyše pandémia tento rok vytvorila atmosféru nestability a pochybností, ktorá nás môže viesť k presvedčeniu, že potrebujeme veci, ktoré v skutočnosti nepotrebujeme. ,,Sme v situácii, keď trávime pred obrazovkami (počítačov i televíziou) viac času ako inokedy. To nás spolu so stresom a stimulmi zvonku vedie k myšlienke, že malým nákupom utíšime našu úzkosť," mieni Ruiz.
Nie všetci máme tieto impulzy pod kontrolou, sú ľudia, ktorí nutkanie k nakupovaniu nedokážu ovládať. ,,Táto činnosť stimuluje rovnaké časti mozgu ako konzumácia alkoholu," uviedol Ruiz. Tento rok navyše musíme brať do úvahy ďalšie špecifikum, a tým je väčšia sociálna izolácia. A ako spoločenské bytosti môžeme v nákupoch nachádzať spôsob komunikácie s ostatnými. ,,Keď si napríklad všetci moji priatelia kúpi nejaký výrobok a stále o ňom hovorí, môžem cítiť potrebu si ho tiež kúpiť, aby som bol s nimi v kontakte," mieni Ruiz.
Organizácia eviduje nárast závislých v čase pandémie. Dostupnosť odbornej pomoci je nízka
Ďalším nebezpečenstvom v tejto záležitosti je, že väčšina nákupov sa realizuje platobnými kartami. ,,Všetci máme averziu k strate, ale pri platbe kartou hneď nevidíme, o koľko peňazí sme prišli," vysvetlil Ruiz. Podľa neho je to akýsi druh ,,umenia kamuflovať stratu", nie je rovnaké dať padesátieurovou bankovku a priložiť kus plastu k prístroju. Existuje niekoľko tipov, ako sa vyhnúť nutkaniu nakupovať. Po prvé je uvedomiť si, že sme v situácii, v ktorej nás ovláda stres. Dôležité je tiež zvážiť, čo skutočne potrebujeme a čo je len rozmar. Po tretie si musíme nastaviť finančný rámec súčasnej situácie: spísať zoznam príjmov a výdavkov a predstaviť si scenár na pol roka dopredu. Môžeme tiež napríklad kúpiť darček pre niekoho, koho máme radi. Taktiež si môžeme vybrať výrobok a počkať 12 alebo 24 hodín, než ho kúpime, aby sme sa vyhli impulzívnemu nákupu.