ÚVO vydá čoskoro verdikty pre ďalších účastníkov kartelu - pre firmy Skanska, Inžinierske stavby a ďašie štyri (oprava - TREND.sk pôvodne nesprávne informoval, že bol medzi nimi aj Váhostav-SK).
„Úrad vydal prvostupňové rozhodnutie vo veci vyčiarknutia spoločností Doprastav a Strabag zo zoznamu podnikateľov, s tým, že sa môžu odvolať v lehote 15 dní od doručenia,“ potvrdil TRENDU hovorca ÚVO Ján Mažgút.
Ďalšie informácie poskytnúť nechcel, keďže rozhodnutie ešte nie je právoplatné. J. Mažgút nechcel ani povedať, ako dlho trest potrvá. Podľa staršieho stanoviska ÚVO by malo ísť o tri roky.
Rozhodnutie je prekvapujúce, keďže ten istý úrad minulý mesiac vydal v rovnakej veci protichodný verdikt. V námietkovom konaní nariadil Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), aby vrátila vylúčené kartelové firmy do súťaže. Vo svojom zdôvodnení napísal, že NDS pri vylúčení uchádzačov postupovala podľa nesprávnej právnej úpravy.
„NDS vylučovala na tri roky od konečného rozhodnutia potvrdzujúceho spáchanie kartelu, teda na tri roky od 20. marca 2014,“ povedal J. Mažgút. Podľa neho mala NDS aplikovať staršiu právnu úpravu, podľa ktorej mal dištanc trvať päť rokov od spáchania trestu. Čiže už uplynul.
„Na vyššie uvedené následne nadväzuje ďalší nedostatok vylúčenia, ktorý úrad v rozhodnutí vytýka a to nevyhnutnosť, aby sa verejný obstarávateľ vysporiadal so skutočnosťou, prečo v roku 2014 vylučuje uchádzača pre skutok, ktorý sa stal v roku 2004, a teda lehota 5-ročného dištancu už mohla uplynúť,“ vysvetlil J. Mažgút.
Prípad sa týka verejného obstarávania na úsek úseku D1 pod Tatrami z roku 2004. Protimonopolný úrad firmy obvinil z toho, že spolupracovali pri tvorbe cenových ponúk. Potrestal ich pokutou 45 miliónov eur. Firmy mali zároveň dostať zákaz účasti v tendroch na 5 rokov. Firmy ale proti tomu protestovali na súdoch, ktoré prípad ani doteraz nevyriešili.
V závere minulého roka trest potvrdil Najvyšší súd (NS SR). Ani tento verdikt ale nemusí byť definitívny, keďže stavbári namietajú zloženie senátu NS SR na Ústavnom súde. Keďže súdy vydali viacero protichodných verdiktov a vo svojich rozhodnutiach si protirečí aj ÚVO, dištanc pre stavebné firmy nemusí byť definitívny.
Aj obstarávatelia si zákony vykladajú po svojom. Jedni za kartel vylučujú (ako napríklad NDS), ďalší s vinníkmi podpisujú zmluvy, iní čakajú na definitívne potvrdenie trestu. Vylučovanie zo strany NDS a ďalších obstarávateľov má ale už teraz jeden významný efekt: K diaľničným kontraktom sa už dostávajú firmy, ktoré boli doteraz mimo hry, ako je napríklad Dúha Miroslava Remetu či nemecká firma Hochtief. Kartelovým vinníkom tak už minimálne na diaľniciach ukrojili časť trhového podielu.