Týždenná premávka kontajnerových lodí cez Suezský prieplav sa pre útoky jemenských povstalcov v Červenom mori znížila o viac ako dve tretiny oproti vrcholovým hodnotám. Informovala o tom Konferencia Spojených národov pre obchod a rozvoj, podľa ktorej sa táto doprava znížila o 67 percent, zatiaľ čo celková námorná doprava zahŕňajúca aj tankery, klesla o 42 percent.

Slabšia preprava cez kľúčovú trasu má značný vplyv na obchod, hlavne v afrických krajinách ako Džibutsko, Keňa alebo Tanzánia, ktoré sa spoliehajú na tok tovarov prostredníctvom prieplavu.

Konferencia poukazuje aj na vplyv na životné prostredie, keď lode namiesto cez Červené more a prieplav plávajú okolo Afriky.

Kombinovaný účinok dlhších vzdialeností, ktoré lode prechádzajú okolo Mysu dobrej nádeje, a vyšších rýchlostí, ktorými cestujú, aby nahradili stratený čas, spôsobili „exponenciálne viac“ emisií uhlíka, uviedol šéf konferencie pre obchodnú logistiku Jan Hoffmann. Napríklad na obojsmernej ceste Singapur-Rotterdam by sa emisie skleníkových plynov mohli odhadom zvýšiť aj o 70 percent.

Povstalci Husíovia, ktorých podporuje a vyzbrojuje Irán, od novembra vedú kampaň dronových a raketových útokov na komerčné lode pre ofenzívu, ktorú Izrael vedie v Pásme Gazy proti militantnému hnutiu Hamas.

Povstalci sa však často zameriavajú na plavidlá so slabým alebo žiadnym jasným spojením s Izraelom, čím ohrozujú lodnú dopravu na kľúčovej trase svetového obchodu medzi Áziou, Blízkym východom a Európou.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia.
Neprehliadnite

Mrazivé počasie a situácia v Červenom mori spôsobujú preťaženie kontajnerových terminálov