Kvôli útokom Husíov na lode v Červenom mori sa dopravcovia snažia nájsť alternatívne spôsoby prepravy tovaru z Číny do Európy. Dispečeri hlásia vysoký dopyt po preprave tovaru po železnici, najmä trasou cez Rusko, prípadne alternatívnou trasou cez Kazachstan.

Koľko trvá cesta

Organizátori prepravy tovaru hlásia prudký nárast dopytu a rezervácií pre prepravu kontajnerov medzi Ďalekým východom a Európou po železnici cez Rusko.

Zatiaľ je to síce len malý objem kontajnerov, avšak železnica je pre dopravcov atraktívna, pretože je lacnejšia ako letecká doprava a rýchlejšia ako doprava po mori.

Cesta po železnici cez Rusko trvá 14 až 25 dní, v závislosti od miesta pôvodu a určenia, uviedla riaditeľka pre rozvoj obchodu v skupine RailGate Europe Julija Ščiglaitėová.

Skupina z Číny do európskych krajín organizuje cez Rusko prepravu tovaru, vrátane nábytku, hračiek, oblečenia alebo automobilových súčiastok. Doba prepravy tovaru je tak výrazne rýchlejšia ako pri doprave po mori.

Po mori trvá cesta z Číny do holandského prístavu Rotterdam cez Červené more zhruba 27 dní. Presmerovanie cez juhoafrický mys Dobré nádeje potom cestu predlžuje o desať až 12 dní.

Cesta cez Rusko sa nezdala byť bezpečná

Podľa Ščiglaitėovej sa viaceré firmy kvôli vojne na Ukrajine báli posielať svoj tovar po železnici cez Rusko.

„Od začiatku vojny na Ukrajine sa počet rezervácií cez Rusko výrazne znížil, ale za posledný rok sa záujem o túto trasu obnovuje vďaka priaznivej dobe prepravy a cenám,“ uviedla.

Dopyt potom prudko vzrástol ku koncu minulého roka po útokoch na plavidlá v Červenom mori. Plný dosah na dopyt však podľa nej bude známy až o niekoľko mesiacov.

EÚ povoľuje prevážať tovar podliehajúci sankciám cez Rusko po železnici, zatiaľ čo cestná doprava sankcionovaného tovaru je zakázaná. Vojenský tovar je ale zakázané prepravovať akýmkoľvek druhom dopravy.

Využitie stredného koridoru

Firmy, ktoré nechcú posielať tovar po železnici cez Rusko, môžu využiť stredný koridor, ktorý vedie z Číny cez Kazachstan do Turecka cez Kaspické more. Táto cesta trvá 26 až 29 dní, uviedol Tambaca.

Na stredný koridor sa zameriava hlavne rakúska železničná spoločnosť ÖBB Rail Cargo Group kvôli obavám zákazníkov zo sankcií, povedala hovorkyňa firmy Maria Magdalena Pavitsichová.

V posledných týždňoch podľa nej firma zaznamenala obrovský nárast dopytu od zákazníkov z Európy a z Ázie. Jedným z dôvodov podľa nej je, že ceny námornej dopravy prudko vzrástli.

Očakáva sa pritom, že ešte porastú, a ešte viac sa tak priblíži cenám železničnej dopravy.

Ďalšie dôležité správy

Decaying FSO Safer oil tanker in Yemen
Neprehliadnite

Prečo húsíovci zaútočili aj na lode prevážajúce ruskú ropu? Za chaos na mori môžu aj dane