Potenciálne najvyššiu spoločenskú návratnosť by pri dobudovaní D1 po hranicu s Ukrajinou mohol mať variant s prekonaním horského priechodu Dargov bez tunela a južným obchvatom Michaloviec. Uviedol to v hodnotení Útvar hodnoty za peniaze Ministerstva financií s tým, že úsporu nákladov by mohlo priniesť vybudovanie úseku od Michaloviec po štátnu hranicu v prvej etape v polovičnom profile.

Štúdia uskutočniteľnosti

Útvar hodnoty za peniaze sa pri hodnotení odvolal na štúdiu uskutočniteľnosti, ktorú zverejnila Národná diaľničná spoločnosť. V štúdii bolo posúdených desať variantov trasovania diaľnice, všetky so štyrmi pruhmi v celej dĺžke koridoru. Prínos žiadneho variantu však podľa štúdie neprevýšil jeho náklady.

Štúdia odporučila variant s najnižšími nákladmi, teda trasu bez tunela Dargov so severným obchvatom a odhadovanými nákladmi 1,4 miliardy eur s daňou z pridanej hodnoty. Štúdia podľa ÚHP identifikovala nové, výhodnejšie trasovanie koridoru D1, ktoré počíta s prekonaním horského priechodu Dargov bez tunela a ukončením diaľnice na hraničnom priechode Vyšné Nemecké. Tento variant má byť efektívnejší oproti pôvodným zámerom spred takmer desiatich rokov a trasám v územných plánoch.

Optimalizovanie nákladov

Potenciálne najvyššiu spoločenskú návratnosť by mohol mať podľa hodnotenia MF variant vedený bez tunela Dargov a južným obchvatom Michaloviec. Tento variant by mohol byť spoločensky návratný po optimalizácii nákladov, úprave dopravného modelu a prepočte analýzy prínosov a nákladov podľa najnovšej metodiky. Náklady projektu je možné podľa Útvaru hodnoty za peniaze optimalizovať vybudovaním úseku od Michaloviec po štátnu hranicu v prvej etape v polovičnom profile. „Polovičný profil tu podľa štúdie dlhodobo postačuje s potenciálnym znížením nákladov o 72 - 193 miliónov eur v závislosti od variantu. Dostavba plného profilu môže nastať v prípade budúceho rastu dopravy,“ uvádza sa v hodnotení.

Útvar hodnoty za peniaze odporučil pri určovaní trasy diaľnice prihliadať na výsledky aktualizovanej CBA vypracovanej na základe najnovšej metodiky a aktualizovaného dopravného modelu. Vhodné by bolo podľa nich doplniť aj ďalší relevantný variant a zaoberať sa možnosťami optimalizácie nákladov.

Úsek D1 od Bidoviec po štátnu hranicu s Ukrajinou je podľa štúdie naplánovaný v dĺžke vyše 70 kilometrov, náklady sa odhadujú na 1,4 - 1,8 miliardy eur s DPH. Koridor je súčasťou základnej Transeurópskej dopravnej siete, výstavba je plánovaná v rokoch 2032 - 2040. Zdroj financovania projektu podľa štúdie zatiaľ nie je jasný.

Ďalšie dôležité správy

Diaľničný úsek D1 pri Košiciach Budimír - Bidovce postavený pomocou eurofondov slúži motoristom od konca roka 2019. Nadväzuje naň aktuálna výstavba časti rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca - Košické Oľšany, ktorá je financovaná taktiež s podporou Európskej únie. Na snímke diaľnica D1 Budimír – Bidovce pri Košiciach 13. apríla 2024.   Diaľnicu Budimír - Bidovce v dĺžke 14,4 kilometra stavali od roku 2016 tri roky. Celkové náklady na realizáciu predstavovali podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (N
Neprehliadnite

Dobudovanie diaľnice D1 po Ukrajinu má byť strategickou investíciou, navrhuje rezort dopravy