Úrad amerického obchodného splnomocnenca (USTR) oznámil, že európske dotácie spôsobili Spojeným štátom škody za 11,2 miliardy dolárov (9,96 miliardy eur). V tejto výške preto chce Washington uplatniť aj sankčné clá.
Európska únia a Spojené štáty bojujú zhruba 14 rokov na pôde Svetovej obchodnej organizácie (WTO) za, ako uvádzajú, nelegálne dotácie druhej strany pre svojho výrobcu lietadiel.
Po podaní žalôb z jednej aj druhej strany WTO zistila, že ako EÚ, tak USA poskytujú svojim výrobcom, Airbusu a Boeingu, miliardové dotácie s cieľom ukrojiť si väčšiu časť z trhu s veľkými komerčnými lietadlami.
Najnovší krok USTR napätie medzi obchodnými partnermi podľa analytikov ešte zvýši. USTR však v oznámení, ktoré zverejnil v pondelok tvrdí, že Európska únia aj napriek predchádzajúcim verdiktom WTO ponechala väčšinu kritizovaných dotácií v platnosti a pridala k nim ešte ďalšiu pomoc.
Americký obchodný splnomocnenec Robert Lighthizer povedal, že táto kauza sa rieši už 14 rokov a je načase, aby USA začali konať.
„Naši cieľom je dosiahnuť s EÚ dohodu o ukončení všetkých dotácií pre veľké komerčné lietadlá, ktoré podľa WTO odporujú jej pravidlám. Keď EÚ s touto škodlivou podporou skončí, dodatočné americké clá zavedené ako odpoveď (na dotácie Bruselu) môžu byť zrušené,“ povedal R. Lighthizer.
Vyhlásenie USTR dodáva, že o konečnej hodnote odvetných ciel sa rozhodne vo WTO, pričom výsledok sa očakáva v priebehu leta. Potom Američania plánujú oznámiť kompletný zoznam výrobkov.
Teraz však zverejnili predbežný zoznam produktov, na ktorom sú komerčné lietadlá, komponenty a vrtuľníky. Okrem týchto výrobkov by sa clá mali dotknúť aj odevov a potravinových produktov, ako syry, ovocie, vína, olivový olej či produkty z rýb, napríklad z lososa.
K vyhláseniu USTR dochádza v období, keď Boeing čelí rozsiahlej kríze v dôsledku zrútenia dvoch lietadiel typu 737 MAX, pod čo sa podpísal rovnaký problém, a to chyby v rámci automatizovaného letového systému.
Prvé lietadlo patriace indonézskej spoločnosti Lion Air sa zrútilo v októbri minulého roka do Jávskeho mora a začiatkom marca havarovalo krátko po štarte z letiska v Addis Abebe druhé lietadlo 737 MAX. Krátko na to boli uzemnené všetky lietadlá tohto typu. V reakcii na rozhodnutie USTR Boeing uviedol, že „stojí za úsilím Washingtonu vytvoriť rovnaké podmienky na globálnom trhu s civilnými lietadlami“.
Ako americká firma dodala, „Boeing vždy podporoval dodržiavanie noriem WTO zo strany USA. Je načase, aby takto postupovala aj Európska únia a ukončila nelegálnu štátnu podporu pre Airbus.“