Banky budú pri poskytovaní úverov opatrnejšie, na jesenné akcie však v dôsledku koronakrízy nezanevrú. Očakávajú to odborníci. Ako prvá s jesennou akciou prišla UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, postupne by sa k nej mohli pridať aj ďalšie banky.
Peniaze v bankách ľuďom prerobia. Ceny rastú oveľa viac ako úroky
Nižšie úrokové sadzby
„Dá sa očakávať, že k UniCredit sa v rámci akciových ponúk pripoja ďalšie banky a znížia úrokové sadzby na niektoré fixácie. Pre klientov je to pozitívna správa a je to zároveň aj praktická ukážka zdravo fungujúcej konkurencie, z ktorej klienti získavajú. Viac bánk na trhu s chuťou bojovať o každého klienta v praxi znamená lepšie podmienky,“ myslí si analytik portálu Finančná hitparáda Martin Švidroň.
Podobné očakávania má aj riaditeľka pre úvery v spoločnosti FinGO Eva Šablová. „Boj o klienta z dôvodu nízkych sadzieb na trhu bude. Počítame však s tým, že nie o všetkých klientov budú mať banky v čase ekonomickej krízy spojenej s ďalším šírením ochorenia nového koronavírusu záujem,“ predpokladá E. Šablová.
Podľa štatistiky Národnej banky Slovenska k júlu tohto roka si ľudia požičiavali prostredníctvom hypotekárnych úverov za priemernú úrokovú sadzbu 1,07 percenta.
Domáce firmy majú to najhoršie už za sebou. Berú si menej úverov a zvyšujú bankové rezervy
„Kampaň UniCredit Bank môže oživiť ďalšie pokračovanie konkurenčného boja o klienta. Je pravdepodobné, že niektoré banky pristúpia ku korekcii úrokových sadzieb, aj keď úpravy pod sadzbu 0,39 percenta neočakávam. A to najmä s ohľadom na ziskovosť takého obchodu pre banky, lebo v hre sú rôzne krízové scenáre ohľadom nesplácaných úverov, ktoré hrozia po skončení odkladov splátok,“ predpokladá E. Šablová.
Zvýhodnené úroky počas akcií podmieňujú finančné domy zvyčajne využívaním ďalších produktov. M. Švidroň vysvetľuje, že banky si už pravidelne v rámci akcií vyberú jednu alebo pár fixácií a v časovo obmedzenej ponuke znížia úrokovú sadzbu.
„Podliezť úrokovou sadzbou trh je efektívna cesta, ako bez veľkých marketingových investícií zaujať klientov, keďže úroková sadzba je stále údaj, ktorý rezonuje a klientov zaujíma najviac. Cieľom je získať klienta na pobočku a tam mu už vypracovať ponuku na mieru,“ vysvetľuje odborník Finančnej hitparády.
Pozor na podmienky
Niektoré banky si však zľavu podmieňujú. „Zvyčajne je však najnižšia úroková sadzba podmienená nákupom ďalších produktov a služieb banky, takže ročná percentuálna miera nákladov na záver vzrastie a klient preplatí viac, ako vidí na prvý pohľad v reklame,“ vysvetľuje odborník.
Aj napriek týmto skutočnostiam sú však úrokové sadzby veľmi výhodné a historicky sú stále na nízkych úrovniach. „Je zrejmé, že banky chcú nižšie zisky spojené s odkladmi splátok v čase koronakrízy kompenzovať, preto budú ochotné úverovať, avšak dôslednejšie si vyberú, komu a za akých dodatočných podmienok nízky úrok na hranici ziskovosti pre banku poskytnú,“ priblížila E. Šablová.
Odborníčka spoločnosti FinGO očakáva „vyšší tlak bánk na predaj doplnkových služieb k hypotéke, napríklad poistenie úveru, aktívny účet alebo poistenie nehnuteľnosti, ktorými budú banky podmieňovať najnižšie úrokové sadzby a zvyšovať tak zisk z obchodu.“
Štátom garantovaný úver je drahý, firmy zaň platia vysoké úroky
Koronakríza totiž zasiahla aj príjmy niektorých domácností. V porovnaní s minulými rokmi tak budú banky pravdepodobne obozretnejšie a niektoré skupiny klientov sa môžu k úverom dostať ťažšie.
„Banky sa budú snažiť hľadať rovnováhu medzi poskytovaním úverov a zároveň schopnosťou klientov plniť si svoje záväzky. V praxi to bude aj znamenať, že klienti počas koronakrízy nezískajú takú výšku hypotéky, ktorú by si predstavovali. Závisí to samozrejme od segmentu v ktorom klient pracuje a od zdrojov príjmov,“ hovorí M. Švidroň.
Podľa jeho slov ľudia pracujúci v najviac postihnutých segmentoch krízou nemusia úver získať vôbec. „Obmedzenia sa dotknú aj klientov s príjmom zo zahraničia, kedy banky nebudú akceptovať ich príjem v plnej výške, ale napríklad len vo výške 50 percent z preukázaného príjmu,“ doplnil M. Švidroň.
Menej bonitní klienti tak na úrok z reklamy nemusia mať nárok. „Je bežné, že niektorí klienti, najmä tí, ktorí majú z pohľadu banky ohrozený alebo menej stabilný príjem, prípadne horšiu bonitu, aj v súčasnosti získajú úrok okolo dvoch percent,“ dodala E. Šablová.