Na Úrade pre verejné obstarávanie má vzniknúť nový post podpredsedu pre strategické investície. Počíta s tým návrh nového zákona od ministerstva dopravy o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície, ktorý už prešiel medzirezortným pripomienkovaním.

Úrad má k nemu výhrady, pričom sa obáva obmedzovania svojej nezávislosti či rozdielneho rozhodovania.

Možný politický vplyv

„Najzásadnejší problém je možný politický vplyv na kontrolnú inštitúciu. Úrad pre verejné obstarávanie má byť podľa zákona o verejnom obstarávaní nezávislým a nestranným ústredným orgánom,“ uviedol riaditeľ odboru komunikácie a protokolu úradu Jozef Gabík.

V zákone je totiž priamo uvedené: „Úrad pri výkone svojej pôsobnosti postupuje nestranne a nezávisle. Štátne orgány, orgány územnej samosprávy, iné orgány verejnej moci ani ďalšie osoby nesmú ovplyvňovať úrad pri vykonávaní jeho pôsobnosti“.

V kontexte tohto ustanovenia je podľa úradu zámer odvolávať jeho podpredsedov bez uvedenia dôvodu mimoriadne problematický. Úrad očakáva, že presun kompetencií od predsedu na nového strategického podpredsedu znemožní predsedovi úradu zjednocovať, opravovať rozhodovaciu prax, ktorá vzniká na prvom stupni na viacerých útvaroch úradu.

„Inak povedané, podpredseda úradu, ktorý by mal riadiť útvar strategických zákaziek a zároveň má sám rozhodovať o opravných prostriedkoch proti rozhodnutiam tohto útvaru, môže vytvoriť odlišnú rozhodovaciu prax od zvyšnej časti úradu,“ upozornil Gabík.

Na úrade by boli vlastne dve inštitúcie. „Možnosť zjednocovania rozhodovacej praxe sa tak presunie až na prípadné súdne konania, čo vzhľadom na ich dĺžku môže prehĺbiť právnu neistotu,“ dodal k možným následkom týchto zmien.

Len pre strategické investície

Minister dopravy Jozef Ráž informoval o vytvorení špeciálneho postu podpredsedu úradu v súvislosti s prípravou návrhu zákona o strategických investíciách.

„Zriaďujeme úrad podpredsedu na Úrade pre verejné obstarávanie, ktorý bude mať na starosti vyslovene len strategické investície,“ uviedol minister dopravy. S vytvorením špecializovaného odvolacieho útvaru za účelom zvýšenia efektívnosti verejného obstarávania kľúčových investícií a projektov strategickej infraštruktúry počíta aj vláda vo svojom programe v časti o doprave a výstavbe.

Návrh zákona má podľa rezortného šéfa umožniť výrazné skrátenie prípravy všetkých dôležitých stavieb a týka sa aj zmien vo verejnom obstarávaní.

„A to hlavne vo väzbe na odvolanie a námietkové konanie. Neobmedzujeme nijakým spôsobom úlohu Úradu pre verejné obstarávanie v tejto veci. Naopak, myslíme si, že ju posilňujeme,“ povedal nedávno na sociálnej sieti vo videu ministerstva dopravy Ráž.

„Dnes často na maximum naťahované zákonné lehoty na vyjadrenie sa v rámci námietkových konaní budú výrazne skrátené,“ avizoval Ráž. Úrad by podľa neho mal byť viazaný svojou ex ante kontrolou a zisteniami v nej, pričom by nemohol rozhodovať následne v rámci námietok inak.

Kritika mimovládok

K návrhu zákona vzniesli veľké výhrady mimovládne organizácie, ktoré iniciovali hromadnú pripomienku.

Podľa nich významne zasahuje do vlastníckych práv a zásadne obmedzuje kompetencie samospráv, keďže umožňuje realizovať investície aj v rozpore s ich územnými plánmi.

Navrhovaný zákon podľa mimovládok obsahuje toľko hrubých zásahov do práv občanov, že ho žiadali stiahnuť a celý prepracovať.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračný obrázok
Neprehliadnite

Výpadok obstarávania čerpanie fondov neohrozí. ÚVO aj napriek kritike hodnotí systém pozitívne