Americká letecká spoločnosť United Airlines vsádza na nadzvukové cestovanie. Od firmy Boom technology kúpi 15 lietadiel Overture s opciou na ďalších 35 strojov. Ráta sa s tým, že nadzvukové lietadlá s prvými pasažiermi vzlietnu v roku 2029, uviedli vo štvrtok spoločnosti v spoločnom vyhlásení. Katalógová hodnota jedného stroja činí 200 miliónov dolárov, cena kontraktu teda je tri miliardy dolárov, uviedol Blake Scholl, zakladateľ a šéf Boom. Výrobca lietadiel neposkytuje zľavy.

Aerolinky United plánujú byť prvým prevádzkovateľom lietadla Overture, ktoré bude mať kapacitu až 88 miest. Za strategické spoločnosť považuje svoje základne na pobreží. Plánuje triapolhodinový let z Newarku v štáte New Jersey do Londýna a šesťhodinový let zo San Franciska do Tokia.

Boom doteraz na vývoj lietadla od investorov získal 250 miliónov dolárov. Náklady do prvého letu spoločnosť vyčíslila až na osem miliárd dolárov. United je pre firmu so sídlom v Denveri prvým zákazníkom, ktorý zložil finančnú zálohu. Predbežnú objednávku podali letecká spoločnosť Japan Airlines a Virgin Group miliardára Richarda Bransona.

Na snímke ruské dopravné lietadlo stredného doletu MS-21-300, známe ako Suchoj Superjet.
Neprehliadnite

Lietadlo Suchoj Superjet zrejme čaká zmena, Rusi nechcú anglický názov a zvažujú aj súťaž

Trh s novými nadzvukovými lietadlami by mohol do roku 2040 dosiahnuť 160 miliárd dolárov, odhadol v decembri analytik skupiny UBS Myles Walton. Rýchlosť bude podľa neho atraktívne pre segment firemného a obchodného cestovania.

Lietadlo Overture dosiahne rýchlosť približne 2 100 kilometrov za hodinu, teda mach 1,7 (jeden mach zodpovedá rýchlosti zvuku). Poletí teda zhruba dvakrát rýchlejšie ako bežné prúdové dopravné lietadlá. Cestovná výška presiahne 18 000 metrov, a bude teda vyššia ako u ostatných komerčných lietadiel. Nadzvukovou rýchlosťou bude stroj lietať podobne ako predtým Concorde iba nad oceánom.

Bojové lietadlo FCAS
Neprehliadnite

Francúzsko, Nemecko a Španielsko sa dohodli na vývoji bojového lietadla FCAS

Prvé nadzvukové civilné dopravné lietadlá Concorde sa na pravidelných linkách objavili začiatkom roka 1976. Kým sa v júli 2000 pri Paríži jedno z lietadiel nezrútilo, boli Concorde považované za úplne spoľahlivé. Ich prevádzka bola ukončená v októbri 2003, ranu im zasadila okrem iného kríza leteckej dopravy po 11. septembri 2001.