Ak by došlo k avizovanému zníženiu spotrebnej dane a hlásenému zníženiu ceny nafty z 1,14 € na 1,01 € znamenalo by to pre prepravcov približne 20-40% úspory v mýte. Vyjednávanie tak prinieslo v podstate zľavu na platbe mýta. Zo zníženia spotrebnej dane budú profitovať prepravcovia, ktorí na svojej trase prejdú väčšie množstvo nespoplatnených úsekov, kde ťažia z lacnejšieho kilometru vďaka nižšej cene nafty. Týmto sa im v podstate usekne väčšia časť mýta zo spoplatneného úseku.
Prepravca, ktorý sa pri prevoze pohybuje len po spoplatnenej diaľnici, ušetrí na mýte vďaka nižšej cene nafty v priemere 20%. Prepravca, ktorý polovicu cesty strávi na spoplatnenom úseku a polovicu na úseku nespoplatnenom ušetrí približne 40% z ceny mýta. Vyjednávanie tak prinieslo prepravcom v podstate zľavu na mýte, avšak väčšinou z ceny mýta sú aj naďalej zaťažení.
Tabuľka nižšie zobrazuje dve modelové trasy a to prepravcu prevážajúceho tovar z Bratislavy do Košíc podľa kalkulátora na oficiálnych stránkach mýta pred a po zavedení spotrebnej dane. Zároveň vypočítava približné úspory v platbe mýta po teoretickom avízovanom poklese ceny nafty z 1,14 na 1,01 €. Je však pravdepodobné, že sa zníženie spotrebnej dane premietne do ceny nafty menšou mierou. Tabuľka zároveň zobrazuje úspory prepravcov podľa toho koľko km strávia na spoplatnenom úseku a koľko na nespoplatnenom úseku.
Vo všeobecnosti sa tieto úspory pohybujú medzi 20-40%. Samozrejme, ak prepravca strávi 100 km na spoplatnenej trase a 200 km mimo spoplatnenú trasu úspory sa vďaka nižšej cene nafty vyšplhajú až ku 60%.
Budú u nás nakupovať ostatní?
Po zavedení spotrebnej dane budeme v porovnaní s ostatnými krajinami lacnejší ako Česká Republika a Maďarsko. V Poľsku najmä vďaka stále výrazne oslabenej mene bude nafta aj naďalej lacnejšia. Približne rovnakú úroveň by sme si mali udržať s Rakúskom. V dlhodobejšom výhľade predpokladáme postupné posilnenie okolitých mien, čo ešte výraznejšie zlacní naftu na Slovensku a prípadné nákupy susedov u nás by mohli pomôcť výpadku príjmov.