Ukrajinská ambasáda v Poľsku vo štvrtok v oficiálnej nóte adresovanej poľskému ministerstvu zahraničia vyzvala Varšavu na ukončenie protestnej blokády poľských autodopravcov na poľsko-ukrajinských hraniciach. Podľa Kyjeva, ktorý sa odvoláva na správy ukrajinských médií o smrti dvoch ukrajinských vodičov čakajúcich v kolóne, dáva pre rozpustenie dôvod poľský zákon o zhromažďovaní. Na facebooku o tom informoval ukrajinský veľvyslanec v Kyjeve Vasiľ Zvaryč.
Od začiatku novembra sú pre kamióny neprejazdné hraničné priechody Dorohusk-Jahodyn, Hrebenne-Rava-Ruska a Korczowa-Krakovec. Hovorca ukrajinskej pohraničnej stráže Andrij Demčenko podľa serveru Ukrajinská pravda uviedol, že poľskí kamionisti vo štvrtok rozšírili blokádu aj na priechod Medyka-šehyni. Ukrajinskí vodiči v kolóne sa stretávajú s nedostatkom paliva a majú problém sa zohriať, zaznelo v reportáži BBC.
V noci na štvrtok podľa ukrajinských médií zomrel pri obci Korczowa ukrajinský vodič kamiónu. O smrti ďalšieho ukrajinského vodiča na prechode Dorohusk-Jahodyn písali ukrajinské médiá 12. novembra. „Obmedzenie prevádzky nákladnej dopravy zo strany poľských protestujúcich vytvára hrozbu pre život a zdravie ľudí, vedie k značnému ohrozeniu bezpečnosti a poriadku premávky na verejných komunikáciách, a preto v súlade s poľským zákonom o zhromažďovaní dáva priamy podnet na rozpustenie blokády orgánmi miestnej samosprávy," uviedol ukrajinský veľvyslanec.
Poľským dopravcom sa nepáči, že ich ukrajinskí konkurenti stále využívajú výnimku, ktorá im od ruskej invázie umožňuje bez povolenia vjazd na územie EÚ. Podľa nich to škodí konkurencieschopnosti. Poliakov podporujú aj ich kolegovia z ďalších krajín strednej Európy vrátane Česka a Slovenska. K protestu na hraničnom priechode Medyka-Šehyni sa pridali aj poľnohospodári, ktorí sa sťažujú na pokles cien poľnohospodárskych produktov spôsobený dovozom ukrajinského obilia.
Ukrajina vo štvrtok zdôraznila, že skôr ako začnú akékoľvek rokovania o zmenách povolení ku vjazdu kamiónov na územie únie, musia blokády na poľských hraniciach skončiť. „Našou úlohou je najskôr otvoriť cesty a potom hovoriť o požiadavkách, ktoré protestujúci majú," uviedol podľa agentúry Reuters námestník ukrajinského ministra pre hospodársky rozvoj, obchod a poľnohospodárstvo Taras Kačka. „Treba to riešiť pri rokovacom stole. V Bruseli, vo Varšave či v Kyjeve, nie na ceste v zime, kde si to vyberá daň nielen v ekonomike, ale aj na zdraví a živote vodičov," dodal Kačka.