Západné firmy, ktoré po invázii Ruska na Ukrajinu odišli z krajiny, zaznamenali výrazné finančné straty. Po dvoch rokoch bojov je ale jasné, že to bolo to najlepšie, čo mohli urobiť, uvádza Bloomberg, pričom čerpá z novej knihy „Trestanie Putina“ (Punishing Putin: Inside the Global Economic War to Bring Down Russia).
Symbol amerického kapitalizmu McDonald's aj po začatí vojny pokračoval v podnikaní na území Ruska. Od otvorenia prvej prevádzky v Moskve v roku 1990 viedol expanziu západných firiem. Generálny riaditeľ McDonald's v Rusku Oleg Paroev sa krátko po invázii spýtal CEO Chrisa Kempczinskeho, či spoločnosť uvažuje o odchode z Ruska. Odpoveď znela: „Ste normálny? Myslíte, že by sme niekedy odišli z Ruska? Samozrejme, že nie.“
McDonald's vlastnil takmer všetkých 850 reštaurácií v krajine, zamestnával 62-tisíc ľudí a ďalších 100-tisíc pracovalo pre dodávateľov. Rusko predstavovalo sedem percent globálnych tržieb spoločnosti, teda približne 1,6 miliardy dolárov, a jeho sieť fyzických aktív v krajine bola rozsiahla.
McDonald's síce podporoval Ukrajinu finančne, no udržanie si ruského biznisu vyvolalo verejnú kritiku. Hashtag #BoycottMcDonalds sa stal virálnym. Na nátlak verejnosti začali McDonald's a Coca-Cola konzultovať ďalšie kroky.
Ľudia prestávajú jesť McDonald's, odrádzajú ich vyššie ceny
O. Paroev sa vyjadril: „Nemali sme ani tušenie, čo sa stane s biznisom. Zostaneme zatvorení alebo úplne skončíme?“ McDonald's dospel k záveru, že ďalšie podnikanie v Rusku už nebude možné. Spoločnosť prijala radikálne rozhodnutie a začala proces predaja.
Už pred vojnou mala zoznam potenciálnych kupcov, jedným z nich bol Alexander Govor, majiteľ 25 reštaurácií na Sibíri. McDonald's sa rozhodol „zveriť“ mu ruský biznis. Ch. Kempczinski v e-maile oznámil: „Po prvýkrát v našej histórii ‚odstraňujeme oblúky’ na takom veľkom trhu“. A. Govor pre miestne médiá uviedol, že zaplatil len „symbolickú sumu“ a zaviazal sa udržať 62-tisíc zamestnancov po dobu dvoch rokov. McDonald's si vyhradil právo odkúpiť biznis späť do 15 rokov. Odchod z Ruska si ale vyžiadal 1,3 miliardy dolárov vo forme straty.
Na sviatok Dňa Ruska 12. júna otvoril A. Govor prvé prevádzky pod novou značkou „Vkusno i točka“ (v preklade „Chutné a hotovo“). Zlaté oblúky nahradili symbolmi hranoliek a burgra. Napriek zmiešaným reakciám bolo otvorenie veľkou udalosťou a dnes sieť prevádzkuje viac ako 900 reštaurácií, pričom jej tržby prekonali tie, ktoré mala pod americkou značkou.
McDonald's prišiel o dôležité aktíva a ruská náhrada prevzala takmer všetko, čo reťazec v krajine budoval. Spoločnosť stratila nielen finančne, ale aj strategicky. Ruská napodobenina ľahko prevzala koncept, aktíva a systémy McDonald’s, ktoré boli budované desaťročia.
Ruský trh sa postupne stal zrkadlom Západu, kde domáce značky kopírovali symboly amerického kapitalizmu. Coca-Cola sa premenovala na Dobry Cola, Levi's sa stal JNS a Pizza Hut sa skrátila na Pizza H. Starbucks prevzala ruská dvojica Timati a Anton Pinskij, pričom kaviarenská sieť bola rebrandovaná na Stars Coffee s podobným logom.
Podľa Kyjevskej ekonomickej školy viac ako 1 700 veľkých i malých spoločností tak či onak ukončilo alebo obmedzilo činnosť v Rusku. Viac ako 2-tisíc západných spoločností ale napriek medzinárodnému tlaku pokračovalo. Zostalo niekoľko západných bánk vrátane rakúskej Raiffeisen a talianskej UniCredit.