Cena za čistý vzduch bude vysoká, varujú aerolinky aj odborníci, píše český ekonomický portál E15 a informuje o nariadení Európskej únie, podľa ktorého by mali letecké spoločnosti čoraz viac čerpať do lietadiel takzvané udržateľné letecké palivo (SAF) a syntetické palivo.  

Odborníci „sa obávajú výrazného zvýšenia cien leteniek, zníženia konkurencieschopnosti európskych aeroliniek alebo až fatálneho dopadu na menšie letiská”, dodáva český web. 

V nariadení Bruselu sa píše, že dodávatelia paliva by mali od roku 2025 používať aspoň dve percentá SAF (sustainable aviation fuel), pričom tento podiel by sa mal postupne zvyšovať každých päť rokov. V roku 2050 by tak letecká palivová zmes mala obsahovať najmenej 70 percent udržateľnej zložky. 

Zásadným problémom je jeho cena. „Aktuálne je trikrát až štyrikrát drahšie ako konvenčné palivo,” hovorí Vladimíra Dufková, hovorkyňa aerolinky Smartwings, a dodáva, že palivová zmes nezlepší environmentálnu situáciu a môže to spieť k vyšším cenám za udržateľné palivo, ale aj leteniek. „Rafinérie totiž na jeho produkciu vo veľkom množstve zatiaľ nie sú pripravené a majú už len veľmi málo času,” konštatuje Dufková. 

Cena bežného leteckého paliva sa aktuálne pohybuje na európskych trhoch na úrovni 955 dolárov za tonu. Udržateľné letecké palivo je však štyrikrát drahšie.  

SAF môžu vyrábať z tuhého komunálneho odpadu, celulózového odpadu, kuchynského oleja, rastlín, či z elektriny a vodíku. Trh producentov udržateľného paliva je však stále v zárodku. Analytická spoločnosť GlobalData uvádza, že lídrom produkcie bude Severná Amerika, ktorá chce dodávať vyše 9 miliárd ton litrov ročne do roku 2030, z Európy by malo pochádzať 4,7 miliárd ton litrov a z Ázie 3,4 miliardy ton litrov. 

Ďalšie dôležité správy

Norwegian Air.
Neprehliadnite

Zisk nórskych aerolínií Norwegian Air sa zdvojnásobil