S prelepenými ústami a transparentmi kritizujúcimi zanedbané a podfinancované školstvo upozornili na najpálčivejšie problémy, ktorým sa podľa nich rezort nevenuje ani pod novým vedením ministerky Martiny Lubyovej (nominantka SNS).
„Za tri roky, čo funguje naša iniciatíva, sa vystriedali traja ministri školstva, ktorí rozprávajú o reforme, ale nekonajú. My už odmietame hrať túto hru na plány rozvoja a akčné plány, pretože sa nedejú činy,“ vyhlásil líder iniciatívy a predseda Slovenskej komory učiteľov Vladimír Crmoman.
Protest učiteľov pred ministerstvom školstva Zdroj: ISU
S podporou študentskej iniciatívy Nie je nám to jedno, ktorá vznikla v reakcii na vraždu novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice, protestujúci učitelia upozornili na jedenásť dlhodobo nevyriešených problémov v školstve.
Doposiaľ nedošlo k razantnému navýšeniu platov pedagógov, ktoré by zvýšilo atraktívnosť učiteľského povolania, štúdium pedagogiky si vyberajú uchádzači o štúdium skôr ako voľbu istoty titulu než pre povolanie, materské školy vo viacerých regiónoch nemajú dostatočné kapacity na prijatie prihlásených detí, ako jedna z posledných krajín v EÚ má Slovensko zatvorený učebnicový trh a milióny eur z eurofondov sa cestou na školy kdesi strácajú.
„Veľmi citlivo vnímame, čo sa deje ostatné mesiace v spoločnosti a možno by sa zdalo, že problémy školstva sú z tohto pohľadu okrajové. My si myslíme, že skutočné zmeny v školstve znamenajú budúcnosť pre zmenu spoločnosti,“ upozornil V. Crmoman.
„Žiadame spolu s učiteľmi, aby už (ministerka školstva, poznámka redakcie) začala konať a podnikla kroky, ktoré učitelia pomenovali,“ vyhlásil Adam Šimončič zo študentskej iniciatívy Nie je nám to jedno.
Protest učiteľov pred ministerstvom školstva Zdroj: ISU
Ministerka školstva M. Lubyová dlhodobo namieta, že reformy v školstve nie je možné robiť zo dňa na deň. Prišla aj medzi protestujúcich učiteľov a pozvala ich na rokovanie priamo v priestoroch rezortu. Učitelia jej pozvánku neprijali s odôvodnením, že prišli protestovať práve proti tomu, že o zmenách sa stále len rozpráva a rokuje. „My chceme vidieť činy,“ vysvetlil V. Crmoman.
M. Lubyová tvrdí, že je stretnutiu s učiteľmi otvorená „kedykoľvek“. Požiadavku protestujúcich učiteľov o zvýšenie tarifných platov o 140 eur a následne 90 eur ešte z čias veľkého štrajku v roku 2016 však odmietla ako nesystémovú. „Tí, čo majú malý základ, dostanú navýšené oveľa viac percentuálne a tí, čo majú vyšší plat, budú mať navýšenie percentuálne nižšie," uviedla.
Valorizácia platov sa podľa nej vždy rieši percentuálne a nie o pevné sumy. Ministerka s predsedom vlády Petrom Pellegrinim na minulotýždňovom stretnutí predstavili dve alternatívy na zvýšenie platov učiteľov – o desať percent od januára roka 2019 a 2020 alebo trikrát o šesť percent vždy k septembru až do konca funkčného obdobia súčasnej vlády.
Logo Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania Zdroj: MŠVVŠ SR
Ministerka školstva M. Lubyová po odklade programu Učiace sa Slovensko predstavila začiatkom júna vlastnú sadu zmien – Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania. Vláda ich však schválila s pripomienkami a v súčasnosti rezort opatrenia opäť prepracúva a nie je známa ich reálna podoba.
Viacerí spoluatori týchto opatrení spochybnili svoj vklad na dokumente, pretože doposiaľ nevideli podobu, v ktorej sa ich odporúčania pretavili do výsledného plánu zmien. Celospoločenská zhoda na podobe reformy školstva je pritom pre úspech zmien kľúčová.