Rokovania medzi Spojenými štátmi a Európskou úniou o obchodnej dohode po brexite už mesiace viaznu. Nad tým, či sa skončia úspešne, v závere roka visí možno ešte väčší otáznik než v októbri. Britský premiér Boris Johnson tento termín označil za definitívny, kedy sa majú rokovania skončiť a dosiahnuť dohoda. Nestalo sa... A pritom už zostáva len pár týždňov do konca roka, inak hrozí tvrdý „rozchod“. V stávke je veľa, ak rozhovory kompetentných stroskotajú.
Desaťročia voľného pohybu tovaru, služieb, ľudí a kapitálu sa náhle skončia, keď Británia 31. decembra opustí jednotný trh EÚ a colnú úniu. Pre podniky aj spotrebiteľov na oboch stranách by to bol tvrdý úder.
Pokles ekonomiky
Bez obchodnej dohody by britská ekonomika podľa Bloomberg Economics zaznamenala pokles okolo 1,5 percenta HDP. Úrad pre rozpočtovú zodpovednosť, nezávislý britský analytický inštitút, predpovedá dvojpercentný pokles.
Medzinárodný menový fond odhadol, že tvrdý brexit uberie z potenciálnej dlhodobej produkcie EÚ takmer pol percenta, ale Veľkú Britániu by na tomto ukazovateli obral až o takmer tri percentá.
Návrat cla
Trh s viac ako 400 miliónmi spotrebiteľov by sa vrátil k obchodovaniu podľa pravidiel stanovených Svetovou obchodnou organizáciou v roku 1995. To znamená, že dovoz a vývoz by podliehal clám.
Rokovania medzi Európskou úniou a Britániou čaká rozhodujúca fáza
Bloomberg uvádza, že priemerná colná sadzba v rámci EÚ je momentálne na úrovni troch percent, ale niektoré výrobky by mali oveľa vyššie tarify. Napríklad britské automobilky by museli znášať 10-percentné clo na všetok vývoz automobilov do EÚ, zatiaľ čo poľnohospodári exportujúci výrobky dennej spotreby by platili až 35,4 percenta.
Podľa britského Združenia výrobcov a predajcov automobilov bude automobilový priemysel čeliť prepadu produkcie v objeme 55 miliárd libier v dôsledku zníženého dopytu po zavedení ciel.
Hraničný režim
Britské podniky vyvážajúce do EÚ budú musieť podávať colné vyhlásenia. Napríklad na presun tovaru z Doveru do Calais - najrušnejšieho hraničného priechodu Spojeného kráľovstva s EÚ - budú nákladné vozidlá potrebovať vládou vydané povolenie, v ktorom sa uvádza, že majú správne doklady.
Situáciu na hranici vážne skomplikuje prípadné meškanie kvôli enormnému množstvu „papierovačiek“. V prípade vývozu áut by to nebol až taký problém ako pri potravinárskych výrobkoch s krátkym dátumom spotreby.
Služby
Sektor služieb, ktorý tvorí 80 percent britskej ekonomiky, by čelil novým obmedzeniam. Britskí konzultanti by stratili automatické právo ponúkať svoje služby v celej Európe. Firmy možno budú musieť zriadiť kanceláriu v EÚ, aby mohli pokračovať vo svojom biznise, prípadne budú musieť požiadať o schválenie ich odbornej kvalifikácie.
Von der Leyenová prijme Johnsona v snahe pokročiť v rokovaniach
Severné Írsko
Na tovar prechádzajúci zo zvyšku Veľkej Británie do Severného Írska, by mala platiť povinnosť platiť clá. To sa stalo aj predmetom sporu medzi Spojeným kráľovstvom a predstaviteľmi EÚ. Podľa dohody o brexite malo Severné Írsko zostať prepojené s vnútorným trhom EÚ, čo by znamenalo, že by bolo potrebné zachovať kontroly nákladnej dopravy smerujúcej z Británie. Londýn sa však obával, že by to mohlo viesť až k oddeleniu Severného Írska od kráľovstva.
Britská vláda preto vyhlásila, že plánuje odstúpiť od tejto časti dohody a porušiť medzinárodné právo.
Zvyšná časť írskeho ostrova – samotné Írsko je členom EÚ. Ak by sa však znovu vytvorila írska hranica aj s patričnými kontrolami trhu, môže dochádzať k násiliu. Panujú dokonca názory, že Severné Írsko by sa stalo zadnými dverami pre pašovanie do EÚ. Írska vláda naznačovala, že je proti obnoveniu hranice.
Rybolov
Aj rybolov je jedným zo sporných bodov pri aktuálnom dohadovaní o brexite. V prípade zlyhania rokovaní by lode EÚ stratili automatické právo loviť ryby vo vodách Veľkej Británii a naopak. Vývoz morských plodov je obzvlášť citlivý na zdržanie na hraniciach, ryby by mohli hniť v prístavoch.
Začalo sa nové kolo brexitových rokovaní, Nemci a Francúzi však nechcú Brexit za všetkú cenu
Migrácia
Voľný pohyb osôb medzi Britániou a EÚ by sa skončil. Veľká Británia plánuje použiť takzvaný bodový imigračný systém. Zahraniční pracovníci budú musieť preukázať, že spĺňajú určité kritériá predtým, ako budú môcť prísť do Británie za prácou. Kritériá zahŕňajú napríklad ovládanie angličtiny, existujúcu ponuku zamestnania a zárobok viac ako 20 480 libier ročne.
Britskí návštevníci v krajinách EÚ, ktorí budú chcieť zostať dlhšie ako 90 dní, budú žiadať o vízum.
Víno a cigarety
Britskí cestujúci do EÚ budú môcť využívať bezcolné nákupy v prístavoch a na letiskách. Už však nebude možné vrátiť sa s neobmedzeným množstvom výrobkov, ako je alkohol a tabak bez zaplatenia príslušných daní. Bezcolný režim bude platiť len pre 200 kusov cigariet, 18 litrov vína a štyri litre liehovín.