Útoky na kontajnerové lode v Červenom mori spôsobujú zmätok na jednej z najdôležitejších obchodných ciest na svete už niekoľko týždňov. Lodný gigant Maersk varoval, že prerušenie prepravy môže trvať až rok. Iránom podporovaní militanti zintenzívnili svoje úsilie koncom novembra v odvete za izraelskú vojnu proti Hamasu a situácia sa čoraz viac vyostruje.
Došlo k „takmer úplnému exodu“ väčších kontajnerových lodí z Červeného mora a priľahlého Suezského prieplavu, povedal pre CNN šéfredaktor časopisu o námornej preprave Lloyd's List Richard Meade. Tieto lode prevážajú množstvo tovaru od výrobcov v Ázii k zákazníkom v Európe. Teraz však cestujú dlhšími trasami, aby sa vyhli kritickej oblasti.
Suezský prieplav, ktorý spája Červené more so Stredozemným, vykrýva desať až 15 percent svetového obchodu, ktorý zahŕňa aj vývoz ropy. Súčasná kríza prinútila spoločnosť Tesla pozastaviť časť svojej výroby z dôvodu oneskorenia dodávok automobilových dielov do Nemecka a švédsky nábytkársky gigant Ikea varoval pred možným nedostatkom produktov.
Hlavný analytik Xeneta, spoločnosti zaoberajúcej sa údajmi o námornej a leteckej nákladnej doprave, Peter Sand odhaduje, že približne 90 percent obvyklej kapacity kontajnerových lodí plávajúcich Červeným morom a Suezským prieplavom bolo presmerovaných okolo južného cípu Afriky. To pridáva dva týždne k typickej ceste z východu na západ pre kontajnerové lode a 18 dní pre pomalšie lode so sypaným nákladom a pre tankery.
Xeneta odhaduje, že dopravcov – spoločnosti ako Maersk a Hapag-Lloyd – stojí spiatočný „výlet“ okolo Mysu dobrej nádeje navyše jeden milión dolárov za plavidlo, pričom veľkú väčšinu tohto čísla tvoria vyššie náklady na palivo.
Podľa P. Sanda existujú aj určité dôkazy o tom, že niektoré firmy sa rozhodli radšej lietať, ako vyvážať tovar po mori. „Módne spoločnosti sa rozhodujú, že niektoré z ich odevných línií sa budú prepravovať vzduchom, a nie po mori, a vtedy skutočne možno hovoriť o eskalácii nákladov,“ povedal. „To je desať- až dvadsaťkrát drahšie.“