Uber si na začiatku tejto dekády stanovil cieľ, že bude do roku 2030 v amerických, kanadských a európskych mestách prevádzkovať výhradne elektrické vozidlá. Len pár týždňov dozadu ale výkonný riaditeľ firmy Dara Khosrowshahi vyjadril pochybnosti o praktickosti tohto sľubu.

„Šokujúcou realitou je, že Uber nedosiahne nulové emisie bez intenzívnejšieho úsilia zo strany politikov a podnikov. Bohužiaľ, práve v tomto okamihu, keď musíme zrýchliť, mnohé vlády a automobilky spomaľujú,“ zdôraznil šéf Uberu.

A mal pravdu, píše Bloomberg. Premiér Spojeného kráľovstva Rishi Sunak poskytol spaľovacím motorom väčšiu slobodu. Európska únia zas vypracovala pravidlá, ktoré autám umožňujú jazdiť na e-palivá. Automobilky Volkswagen, Toyota a Ford obmedzili predaj a výrobné plány týkajúce sa elektrických vozidiel a v niektorých prípadoch dokonca projekty úplne škrtli.

Aby Uber automobilkám a vládam dokázal svoje odhodlanie naplniť ciele nulových emisií, objednal si od analytikov Bloombergu správu o prekážkach, ktoré jeho vodičom bránia v prechode na elektrické vozidlá. Jedným z problémov je obmedzený počet batériových modelov, ktoré sú vhodné na poskytovanie taxikárskych služieb. Ďalšími sú dostupnosť nabíjania a vysoké ceny.

Do tretieho štvrťroku 2023 zodpovedali elektromobily v 17 európskych hlavných mestách za takmer desať percent všetkých prejdených kilometrov v rámci poskytovania jázd. Tento podiel je v Spojených štátoch a Kanade nižší. Cieľom Uberu je tieto čísla zvýšiť. Stále však čaká na elektrický ekvivalent Toyoty Prius. Toto priestranné, cenovo dostupné vozidlo je populárnou voľbou medzi vodičmi firmy, pretože je z hľadiska nákladov veľmi výhodnou kúpou.

Analytici Bloombergu odhadli, že aj keď bude na európskom trhu v roku 2025 vyše 150 elektrických vozidiel, iba zhruba 20 modelov sa bude hodiť na poskytovanie taxikárskych služieb.

Ďalšie dôležité správy

Volvo EM90
Neprehliadnite

Šéf Volva opäť prekvapuje: Ochladenie trhu s elektromobilmi nie je náš problém