Podrobnosti o prípade SOI odmieta uviesť do nadobudnutia právoplatnosti verdiktu. Podľa informácií TRENDU nemal kontrolovaný vodič označenie taxi služby, povinný cenník služieb či registračnú pokladnicu. O námietkach šoféra v súčasnosti rozhoduje ústredie obchodnej inšpekcie ako odvolací orgán.
Koordinovaný postup
Obchodní inšpektori pri záťahu ešte v apríli minulého roka skontrolovali spolu dvanásť vodičov Uberu. „V druhom prípade bolo začaté správne konanie za účelom uloženia sankcie,“ hovorí D. Krkošová. V ďalších prípadoch bude inšpekcia vydávať rozhodnutia postupne, podľa zákona má na vydanie rozhodnutia lehotu rok od kontroly.
Podnet podala Únia taxikárov v Bratislave. „Poskytli sme kontrolným orgánom aj pomoc vo forme súkromných osôb, ktoré už predtým aplikáciu využili, aby bolo možné vykonať kontrolu,“ hovorí o koordinovanom postupe predseda únie Ondrej Wenzl. Partnerského vodiča Uberu objednal cez aplikáciu klasický taxikár ako súkromná osoba s vlastným kontom v aplikácii a inšpektora vzal so sebou do auta. Ten na konci jazdy požiadal vodiča o vydanie bločku, predloženie preukazu vodiča či cenníka služieb a preukázanie ďalších zákonných náležitostí. Vo viacerých prípadoch to vodiči odmietli.
Námietky potrestaného vodiča aktuálne rieši ústredný inšpektorát SOI, ktorý môže zmeniť rozhodnutie krajských inšpektorov. Ak pokutu potvrdí, vodič ešte môže rozhodnutie napadnúť na súde.
Do päťtisíc eur
Súčasná legislatíva umožňuje vykonávať osobnú prepravu do deväť osôb len ako licencované podnikanie – taxislužbu. „Podľa cestného zákona je akákoľvek preprava osôb vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča za odplatu taxislužbou,“ vysvetľuje hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.
Taxislužba je na Slovensku prísne regulovaná – vodiči musia napríklad prejsť cez psychotesty a pravidelne podstúpiť zdravotnú prehliadku. Vozidlá taxislužby nesmú byť staršie ako osem rokov, musia byť vybavené taxametrom, cenníkom služieb či registračnou pokladnicou a označené majáčikom a nápismi taxi. Uber po príchode na Slovensko sľúbil, že bude spolupracovať len s licencovanými vodičmi.
Či partnerskí šoféri skutočne plnia všetky zákonné podmienky však nekontroluje a zodpovednosť majú vodiči. Ak pri kontrole nepreukážu potrebné náležitosti, riskujú pokutu – napríklad za prevádzkovanie taxislužby v rozpore s cestným zákonom hrozí vodičovi pokuta do päťtisíc eur.
Tlak taxikárov
Bežní taxikári kritizovali biznis model Uberu od jeho príchodu na Slovensko v auguste roka 2015. Usporiadali protestnú jazdu centrom metropoly a politikov systematicky žiadajú, aby podnikanie najhodnotnejšieho start-upu sveta postavili na rovnakú úroveň ako bežnú taxislužbu.
Štát ani samospráva však doposiaľ nezasiahli. Dodržiavanie zákonných podmienok zo strany vodičov Uberu môžu kontrolovať napríklad mestskí a štátni policajti. Ak však vozidlo nemá označenie taxi služby, nemajú dôvod vozidlo zastaviť. Taxikári sa preto rozhodli osloviť aj obchodnú inšpekciu či inšpektoráty práce a žiadať kontrolu dodržiavania predpisov od nich.
Má našu podporu
Uber rozhodnutie inšpekcie nekomentuje. Spoločnosť dlhodobo tvrdí, že len poskytuje vodičom prístup k svojej platforme. „Partnerskí vodiči pracujú nezávisle a to je dôvod, prečo nie sme do tohto prípadu zaangažovaní,“ uviedla hovorkyňa spoločnosti pre strednú a východnú Európu Ilona Grzywinska. Dodala tiež, že vodiči majú plnú podporu spoločnosti. „Vodiči sú srdcom nášho podnikania a spoločnosť pri nich bude vždy stáť.“ Šofér pracujúci cez aplikáciu Uber TRENDU potvrdil, že spoločnosť im sprostredkúva daňové a právne poradenstvo, české médiá zase pracujú s informáciou, že pokuty za pražských partnerských vodičov napokon preplatil Uber.
„Partnerskí vodiči pracujú nezávisle a to je dôvod, prečo nie sme do tohto prípadu zaangažovaní.“ hovorkyňa spoločnosti Uber pre strednú a východnú Európu Ilona Grzywinska
V Prahe sa vlani odohral podobný scenár. Úradníci magistrátu koordinovali kontroly vodičov Uberu s políciou. Aj tam mesto konalo na podnet klasických taxislužieb. Väčšina kontrol skončila podľa denníka Mladá fronta pokutou za porušovanie zákona o cestnej doprave a predpisov o taxislužbe, ktorú vodiči, opäť vo väčšine prípadov zaplatili. Až na výnimky. Jeden z pokutovaných vodičov pokutu namietal a na jeseň minulého roka mu Mestský súd v Prahe pokutu vo výške 15-tisíc korún zrušil. „Vodič Uberu nemohol vopred rozoznať, že jeho konanie by mohlo byť považované za nezákonné, pretože využívanie mobilnej aplikácie Uber nebolo zakázané žiadnym právnym predpisom,“ zdôvodnila sudkyňa Jana Jurečková. Pražský magistrát tento výklad odmietol a chce pokračovať v spore na vyšších súdoch.
Stará regulácia
Tradiční taxikári vyčítajú vodičom Uberu, že vykonávajú „ich prácu“ bez toho, aby splnili náročné zákonné podmienky na vstup do odvetvia. Vodiči internetových platforiem namietajú, že osobnú prepravu vykonávajú ako zdieľanú jazdu a nie je to ich hlavná podnikateľská činnosť. Kľúčovým problémom je, že súčasná legislatíva nepozná mechanizmy zdieľanej ekonomiky. A snaha udržať jej benefity pre spoločnosť a súčasne nekrivdiť regulovaným hráčom na trhu si vzájomne odporujú.
Európska komisia vlani odporučila členským štátom EÚ, aby podporili rozvoj zdieľanej ekonomiky pri súčasnom zabezpečení ochrany spotrebiteľov, spravodlivého zdaňovania a podmienok zamestnania. Členské štáty povzbudila, aby revidovali zákony s cieľom vytvoriť jednotné regulačné prostredie pre kolaboráciu. Akékoľvek obmedzenia týchto služieb by mali byť primerané verejnému záujmu a ich zákaz až posledným krokom. Slovensko zatiaľ oficiálny postoj k zdieľanej ekonomike nezverejnilo. „Zatiaľ sa rozhoduje o tom, akým prístupom k tomuto trendu pristúpiť, pretože ide o prierezovú záležitosť, ktorá sa môže dotýkať viacerých zákonov a rezortov,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy K. Ducká.
Rastúci trh
Na Slovensku už aktuálne pôsobia najmenej dve internetové aplikácie zdieľanej ekonomiky pre osobnú prepravu – Uber a Taxify. „Doterajšie skúsenosti potvrdzujú, že nové služby vrátane Taxify sa etablovali na trhu a široká verejnosť ich prijala pozitívne. Posilňuje sa konkurenčné prostredie a rastie tlak na kvalitu služieb, a to v mnohých oblastiach vrátane zdieľaných jázd. Kedykoľvek sme pripravení aktívne sa zapojiť do diskusie so zástupcami štátu na tému, ako ďalej rozvinúť sektor zdieľanej ekonomiky, aby z nej na konci dňa mali prínos zákazníci, ekonomika krajiny a, samozrejme, aj štát,“ hovorí manažér najnovšej služby na trhu Taxify Matej Beňuška. Estónsky Taxify prišiel na slovenský trh koncom minulého roka a aktuálne ponúka najnižšiu cenu na slovenskom trhu – za kilometer pýta 0,36 centa a euro ako minimálne jazdné.