Vážení čitatelia,
po roku sme pre Vás opäť pripravili letné dvojčíslo, keďže o týždeň TREND nevyjde. Tu je teda naša ponuka na spestrenie Vášho oddychu. A začnime aktuálnou situáciou a cestovaním:
Grécko-európska kríza a útoky na známe turistické centrá. Keď politika a teroristi ničia dovolenky, mali by sme si zmapovať, na čo sa treba pripraviť a kde sa vlastne ešte dá bezpečne oddýchnuť. V TREND barometri mnohí naši respondenti hlasovali za slovenskú prírodu, chalupy a lesy. Slovensko je určite dobrá voľba. A naša špecialistka na cestovný ruch na margo úrovne domácich služieb dodáva, že Slováci sú na domácich hotelierov možno priveľmi prísni.
Človek na titulke je tiež z domáceho cestovného ruchu a asi Vás aj prekvapí. Nie je to typ charakteristický pre obálku TRENDU a typická nie je ani kulisa za ním. Podnikateľ Boris Kollár robí veľa pre to, aby sa o ňom písalo v bulvári. No moji kolegovia sa pozreli na jeho biznis komplexne. Na minulosť, jeho uvažovanie i vnímanie morálky. Aj tej biznisovej. Rozhovor vychádza s príznačným titulkom: Buď kradnime všetci, alebo nech nekradne nikto.
V čísle máme ďalší zasa trochu iný rozhovor: S americkým urbanistom a architektom Michaelom Sorkinom. Ten verí, že aj metropoly dokážu byť udržateľné a sebestačné. Neznamená to, že by sa všetci Newyorčania museli stať zo dňa na deň vegánmi. Jeho návrhy sa snažia čo najviac využívať prirodzené prostredie a obnoviteľné zdroje energie. Pretože zelené mestá nie sú sci-fi.
Témou tohto dvojčísla sú slovenskí spotrebitelia. Výklady obchodov “ozdobené” plagátmi o zľavách sa stali v našich zemepisných šírkach celoročným pravidlom. Je to naozaj to, čo Slovákov núti otvárať peňaženky alebo ide o mýtus? Ako reagujeme na nižšie ceny, sme v tom ojedinelí a čo na to obchodníci? Téma má názov Ceny, zľavy, výpredaje. Čo viac Slovák potrebuje?
Kolegyňa Zuzana Devera poctivo obišla a veľmi pozorne počúvala všetkých odborníkov, ktorí majú čo povedať do kauzy vykopávok na Bratislavskom hrade. Jej analýza vás určite zaujme. Uverejňujeme ju pod titulkom Na hrade má Slovensko vzácny poklad, no nepropaguje ho.
Po tom, ako vlani v októbri konštruktér Štefan Klein a reklamný expert Juraj Vaculík predstavili funkčný model AeroMobil 3.0, nabrali veci rýchly spád. V apríli získali do projektu prvý súkromný kapitál. Na jar sa však začali turbulentné časy lietajúceho auta. Š. Klein s ním havaroval, síce bez vážnejších následkov a začiatkom júla firma zažila aj prvú vlnu kritiky, keď pre ňu vláda schválila šesťmiliónový stimul na výskum a vývoj. AeroMobil sa totiž chystá spolupracovať s priemyslom a v Bratislave vybudovať vlastné technologické centrum.
Po neúspešnom pokuse predať akcie energetickej firmy GGE na varšavskej burze, kúpil túto spoločnosť, patriacu do portfólia Grafobal Group, britský investičný fond Infracapital. Prečo predal Ivan Kmotrík svoj energetický biznis? Je možné, že to súvisí s presunom jeho aktivít viac do developerského biznisu, v ktorom má rozostavaných alebo naplánovaných viacero veľkých projektov. Hovorí sa aj o záujme jeho firiem vstúpiť do vodárenstva.
Elektrické vozidielko Segway vyvolalo svojho času rozporné reakcie. Dnes je pomerne bežným zjavom, na ktorom sa preháňajú aj turisti v centre Bratislavy. Medzičasom sa objavili mnohé ďalšie extravagantné kúsky, vhodné na šport či mestskú turistiku. Skejtbordy, unicykle, skútre. Ako sa dočítate v lifestylovej časti TRENDU, na elektrinu už jazdí naozaj všeličo.
Ak máte dovolenku ešte pred sebou alebo len hľadáte čítanie na letné dni, máme pre vás nielen netradičné tipy na cesty (Grónsku sa rozplýva sen o Klondiku, Aká je dovolenka na Kryme, Krajina kláštorov a hôr - Arménsko) ale aj knihy na dovolenku. Päť tipov od pohľadu do vnútra Googlu, cez búranie mýtov o tom, ako sa učíme, až po odhalenie kúzla upratovania v byte i živote.
A jednu knihu som si nechal na záver. Marián Leško za Vás prečítal a v recenzii Ako chrániť kapitalizmus pred ním samým skvele opísal dnes toľko diskutovanú prácu francúzskeho ekonóma Thomasa Pikettyho Kapitál 21. storočia.
Vážení čitatelia, želám Vám nerušený oddych a ak nie ste na dovolenke pokojnú prácu. Sme radi, že nás čítate a bude nám cťou, keď TREND odporučíte alebo predplatíte aj vašim kolegom alebo známym. Predplatitelia TRENDU sú v našich očiach členmi privilegovaného klubu, výrazne šetria peniaze (namiesto 2,20 platia len 1,44 eur za číslo), majú k dispozícii úplný archív na webe a printové vydanie na stiahnutie už od stredy popoludnia - deň pred oficiálnym vydaním. Takisto majú TREND vždy so sebou v tablete alebo mobile prostredníctvom našich aplikácií pre iOS a Android.
Ďakujeme. Vaše podnety, tipy ale aj konštruktívnu kritiku pozorne čítam na [email protected].
S úctou
Oliver Brunovský
TREND 29-30/2015