Taliansky módny koncern Prada oznámil za minulý rok pokles tržieb o takmer štvrtinu, pod čo sa veľkou mierou podpísal vývoj v 1. polroku. Druhý polrok však zaznamenal prudké zotavenie. Spoločnosť na jednej strane podporil koncom roka ázijský trh, na druhej však aj online predaj a prísna kontrola nákladov a investícií.
Ako informovala agentúra Reuters, tržby Prady dosiahli vlani 2,42 miliardy eur, čo oproti roku 2019 predstavuje pokles o 24 percent. Výsledky pomohol zmierniť priaznivý vývoj v 2. polroku, keďže za 1. polrok klesli tržby medziročne až o 40 percent.
Obchody Pietro Filipi a Kara skrachovali, dlhujú takmer 30 miliónov eur
Podobne ako ďalšie spoločnosti mimo výroby potravín a drogérie, aj Prada doplatila na obmedzenia prijaté po nástupe pandémie nového koronavírusu. V dôsledku týchto opatrení mala Prada v minulom roku zatvorených v priemere 18 percent obchodov. Okrem toho ju poškodil aj prepad cestovného ruchu, keďže jej obchody často navštevujú zahraniční turisti.
Ako však povedal šéf spoločnosti Patrizio Bertelli, Prada sa rýchlo prispôsobila zmenám na trhu a oslovila miestnych zákazníkov. Tí v 2. polroku takmer vykompenzovali stratu turistov.
Čo sa týka zahraničných trhov, výsledky spoločnosti podporili najmä Čína, ale aj Taiwan, Južná Kórea a čiastočne aj USA. V Japonsku a Európe sa jej však pre nepriaznivú pandemickú situáciu darilo menej.
Boohoo kúpil tri módne značky od skrachovanej firmy Arcadia
Pandémia zároveň donútila celý módny priemysel presunúť sa viac do online priestoru. Tržby Prady z online obchodov vzrástli minulý rok oproti roku 2019 viac než trojnásobne.
Zisk pred úrokmi a daňami (EBIT) dosiahol vlani 20 miliónov eur, k čomu opäť prispel 2. polrok, za ktorý EBIT predstavoval 216 miliónov eur. To je zhruba rovnaká úroveň, akú v prípade EBIT zaznamenala Prada v 2. polroku 2019. V 1. polroku minulého roka vykázala spoločnosť prevádzkovú stratu na úrovni 196 miliónov eur.
Prada tak za minulý rok v prípade EBIT prekonala očakávania analytikov. Tí počítali so ziskom na úrovni 13,8 milióna eur. V prípade tržieb však za odhadmi mierne zaostala, keď analytici očakávali tržby na úrovni 2,44 miliardy eur.