Pred dvoma týždňami strávil americký exprezident Donald Trump tri hodiny s moderátorom Joeom Roganom. Táto epizóda jeho talkshow zaznamenala viac ako 45 miliónov pozretí na YouTube a viac ako 25 miliónov vypočutí na iných platformách. Bol to ďalší dôkaz, že v Spojených štátoch sa zrodila nová mediálna scéna, uviedol denník The Wall Street Journal (WSJ).
Vplyv tradičných strážcov politického diskurzu, novín a televíznych staníc, klesá, zatiaľ čo Američania čerpajú informácie z väčšieho počtu zdrojov. Percento ľudí, ktorí v danom mesiaci počúvali podcasty, sa za posledné desaťročie viac ako strojnásobilo. Podľa Pew Research Center viac ako polovica používateľov Ticktock uvádza, že táto sociálna sieť je pre nich pravidelným zdrojom správ. Sieť X, ktorú vedie miliardár Elon Musk, servíruje používateľom politický obsah, najmä pravicovo orientovaný.
Televízne správy naďalej priťahujú Američanov vo významných momentoch. Mladší diváci ich však opúšťajú a počas volebnej noci sa objavili náznaky širšieho oslabenia. Tri najväčšie stanice spolu zaznamenali 32-percentný pokles v porovnaní s rokom 2020 na výsledných 21 miliónov divákov.
Informovať aj pobaviť
„Naša informačná krajina sa štiepi na čoraz viac častí,“ povedala Nancy Gibbsová, bývalá šéfredaktorka časopisu Time, ktorá teraz vedie Shorensteinovo centrum pre médiá, politiku a verejnú politiku na Harvardovej univerzite. „Takže rôzni voliči sledovali rôzne kampane s rôznymi posolstvami, významami a energiou,“ dodala.
Uvoľnené internetové diskusné relácie, ktoré vedú komici, youtuberi a iné celebrity, sa snažia diváka informovať aj pobaviť. Súťažia o pozornosť s tradičnými mediálnymi organizáciami, ktoré majú iné poslanie a sú viazané redakčnými normami.
Trump sa tento rok objavil v približne 20 podcastoch vrátane šou komika Thea Vona a jedného na športovej a kultúrnej webovej stránke Barstool Sports. Rozhovor s Roganom, ktorý potom tesne pred voľbami podporil Trumpovu kandidatúru, bol vyvrcholením stratégie zameranej na oslovenie mladých mužov. Podľa rozsiahleho prieskumu agentúry AP exprezidenta nakoniec podporilo 56 percent mužov vo veku 18 až 29 rokov, ktorí sa zúčastnili na voľbách.
Viceprezidentka Kamala Harrisová sa zamerala aj na podcasty a vystúpila napríklad v relácii Brené Brownovej, ktorá je populárna medzi staršími ženami. Vystupovala aj v relácii o sexe a vzťahoch s názvom Call Her Daddy, kde jej vystúpenia na viacerých platformách prilákali viac ako osem miliónov divákov.
Fotografka na voľnej nohe Shawna Del Valle, ktorá žije v štáte Georgia, uviedla, že počúva podcasty, aby získala rôzne názory, a že sa vyhýba spravodajskej televízii. „Ľudia ráno počúvajú skutočné rozhovory, a nie štruktúrované a neautentické spravodajské médiá,“ povedala 55-ročná žena. Kedysi volila Demokratickú stranu, ale tento rok odovzdala svoj hlas Trumpovi.
Nie je to tak dávno, čo boli káblové spravodajské stanice považované za silného hráča v americkej politike. V roku 2016 Trumpovi kritici obviňovali vedenie CNN, že mu pomohlo získať nomináciu Republikánskej strany a napokon aj Biely dom tým, že poskytlo toľko priestoru na jeho zhromaždenia s voličmi.
Trumpove nevyspytateľné vystúpenia výrazne zvýšili sledovanosť CNN, Fox News aj MSNBC. V roku 2024 sa možno odohráva podobný príbeh, keď záujem o voľby opäť dvíha počty divákov. Júnovú debatu vo vysielaní CNN medzi Trumpom a končiacim sa prezidentom Joom Bidenom sledovalo na rôznych kanáloch vyše 50 miliónov ľudí a rozhovor moderátora Breta Baiera s Harrisovou na Fox News mal v priemere 7,8 milióna divákov.
Tieto občasné výkyvy však zakrývajú problémy, ktoré ohrozujú televízne spravodajstvo. Priemerný vek divákov MSNBC je 70 rokov, Fox News 69 rokov a CNN 68 rokov. Sledovanosť týchto staníc je v súčasnosti pod nedávnymi vrcholmi pandémie covid-19. Najsledovanejšia z nich, Fox News, má v prime time v priemere 2,7 milióna divákov a CNN, ktorá v posledných rokoch zaznamenala najvýraznejší pokles, len 792 000.
Zmeny v algoritmoch Googlu a FB
Vo svete tlačeného spravodajstva vyvolal záujem o Trumpovo víťazstvo v roku 2016 prudký nárast predplatiteľov a čitateľov niektorých titulov vrátane The Washington Post, The New York Times a WSJ. Zopakovať tento výsledok by mohlo byť tentoraz ťažšie. Facebook a Google už nevedú používateľov k spravodajskému obsahu tak ako kedysi. Zmeny v ich algoritmoch majú v niektorých prípadoch výrazný vplyv na návštevnosť webových stránok.
Podľa analytickej spoločnosti Similarweb klesol v prípade denníka The Washington Post od júna 2022 do októbra tohto roku počet návštevníkov odkazovaných z vyhľadávania o 26 percent, zatiaľ čo počet návštevníkov zo sociálnych sietí sa znížil o 52 percent.
Podľa mediálneho šéfa BuzzFeed Jonaha Perettiho sú vydavatelia ešte zraniteľnejší voči konkurencii zo sociálnych sietí ako televízne stanice. „Aplikácie Ticktock a Instagram a Twitter (teraz X; pozn. ČTK) dokážu lepšie nahradiť to, čo by ste získali z časopisu, novín alebo digitálnej publikácie, ako to, čo by ste získali z televízie počas významnej udalosti alebo volieb,“ usudzuje Peretti.
Roztrieštenosť mediálneho sveta znamená, že ľudia absorbujú tú istú udalosť, či už ide o predvolebnú diskusiu alebo vnímaný chybný krok v kampani, veľmi odlišným spôsobom v závislosti od toho, odkiaľ získavajú informácie. Podľa Sama Feista, ktorý vedie spravodajskú televíziu C-SPAN, sú ľudia čoraz viac náchylní „žiť vo svojich vlastných mediálnych bublinách“.