Dopravný podnik Bratislava (DPB) zopakuje súťaž na nákup 80 trolejbusov platenú z eurofondov. Oznámil to primátor Bratislavy Milan Ftáčnik po stretnutí s ministrom dopravy Jánom Počiatkom. Dôvodom je jediná ponuka a fakt, že o výslednú cenu sa nebojovalo v aukcii.

Na túto skutočnosť ako aj netransparentné súvislosti súťaže pred dvoma týždňami upozornil aj týždenník Trend. ,,Po debatách v zastupiteľstve sme sa zhodli, že by bolo lepšie, keby sa súťaž zopakovala,“ uviedol M. Ftáčnik.

Maximálna odhadovaná cena podľa zadania súťaže by mala byť 70 miliónov eur, až 85 percent má preplatiť Brusel z Operačného programu Doprava. Trolejbusy by mali byť dodané do dvoch rokov, pričom súčasťou zmluvy je aj opcia na dodávku ďalších 40 trolejbusov po roku 2015 z ďalšieho eurofondového rozpočtu pre roky 2014 - 2020.

DPB je 100-percentnou dcérskou firmou hlavného mesta. Vedenie DPB bolo v pondelok mierne zaskočené vyhlásením primátora mimo ich pôdy a vydalo jediné stanovisko, že ,,nebude reagovať na politické vyhlásenia a dúfa, že to neovplyvní rozhodovanie o námietkach.“

Kauzu okolo súťaže spustil denník SME v januári tohto roka. Poukázal na podmienky navodzujúce dojem ,,tendra šitého na mieru“ pre konkrétny model od českej firmy Škoda v spolupráci s podnikom SOR Libchavy, ktorej spoluvlastníkom je finančná skupina J&T.

Podľa nepotvrdených informácií práve ponuka od týchto firiem prišla ako jediná.  Podľa M. Ftáčnika boli podmienky v poriadku, ale dôvodom pre opakovanie sú prijaté pravidlá v rámci nákupov pre hlavné mesto. Tie prikazujú, že v súťažiach s jediným uchádzačom sa má prehodnotiť, či je zverenie takejto zákazky platenej z mestskej kasy firme skutočne ekonomické.

Súčasne primátor priznal, že tento krok už konzultoval aj so zástupcami Európskej komisie. ,,Obávali sme sa najmä toho, aby sme stihli termín, teda celú zákazku zrealizovať a zúčtovať do konca roka 2015,“ spresnil.

Opakovaný tender by chcel primátor uzavrieť do augusta. Lehota na dodanie trolejbusov je dva roky.

Zrušenie pôvodnej súťaže bude možné až potom, čo Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) posúdi námietky. Podľa informácií eTRENDu, úrad rezultát zverejní v priebehu niekoľkých dní. Opravné prostriedky voči priebehu súťaže dala firma podnikateľa Miroslava Kondrlíka Teknoplast z Nových Zámkov. Ide o firmu manžela bývalej poslankyne SDKÚ-DS Zuzany Plhákovej, preto boli protesty firmy vedením DPB označené za ,,politicky motivované“.

M. Kondrlík potvrdil, že podal námietky proti súťaži na trolejbusy a dvom  súbežným súťažiam na dodávku električiek pre Bratislavu.

Za neobvyklé bolo v podkladoch trolejbusové tendra označené najmä príliš štedré bodovanie modelu s piatimi dverami, čo prakticky vyraďovalo z boja väčšinu konkurenčných modelov so štvoro dverami. Spochybňovaná bola aj krátka, len mesačná lehota na podanie ponuky ako aj kombinácia požiadaviek na preukázanie typového schválenie nových vozidiel.

V zadaní súťaže ho bolo treba preukázať pred podpisom zmluvy, v súťažných podkladoch zasa pol roka po odovzdaní prvého vozidla. Reálne majú takýto certifikát na Slovensku platný len dva výrobky, jeden z nich je práve trolejbus Škoda + SOR.

Podľa informácie eTRENDu podmienka piatich dverí by mala zostať zachovaná, pretože predstavuje kvalitatívny skok v doprave. Počet dverí by však mal byť  hodnotený menším počtom bodov. Výrobca päťdverovej verzie by tak nemal mať taký konkurenčný náskok.

Šéf DPB Ľubomír Belfi zdôvodňoval snahu získať 5-dverové riešenie tým, že ide o európske odporúčania výrazne skvalitňujúce dopravu. Trolejbus s piatimi dverami o 25 percent skracuje dobu nastupovania a vystupovania a o 20 percent zvyšuje celkovú kapacitu, keďže je dlhší. Tým na obslúženie mesta DPB bude potrebovať menší počet trolejbusov a navyše skrátením času státia na zastávkach sa doprava zrýchli.

Ďalšie možné zmeny v podmienkach budú závisieť od názoru ÚVO v rozhodnutí o námietkach.

Foto na titulke - DPB