V období od invázie ruských vojsk na Ukrajinu vo februári 2022 plánovala ruská korporácia výrobcov lietadiel OAK vyrobiť 108 civilných dopravných lietadiel. Vyrobila ich však sedem, uvádza spravodajská stanica BBC, podľa ktorej je výroba civilných lietadiel v Rusku na pokraji kolapsu v dôsledku západných sankcií.

Pre Rusko však výroba dopravných lietadiel nie je len otázkou prestíže alebo komerčných ziskov. Mnohé odľahlé oblasti sú úplne závislé od leteckého spojenia. Rusko je také veľké, že pozemné spojenie neprichádza do úvahy.

„Boli sme konkurencieschopní v sovietskej ére a som stopercentne presvedčený, že môžeme byť aj teraz,“ povedal koncom októbra Ivan Čemezov, šéf korporácie Rostec. Ruských senátorov ubezpečil, že ruský letecký priemysel môže konkurovať Boeingu a Airbusu.

Čemezov hovoril v 973. deň od vpádu ruských vojsk na Ukrajinu, za ktorý západné krajiny uvalili na Rusko sankcie. Ich vplyv je taký závažný, že spoločnosť OAK, ktorá je súčasťou Rostecu, nemôže kvôli sankciám vyrábať dopravné lietadlá.

Uvedených sedem lietadiel, ktoré Rusko vyrobilo po vojne proti Ukrajine, sú SuperJet 100. Boli skompletizované z predvojnových zásob, uvádza BBC s odvolaním sa na údaje dostupné na internete. Oficiálny register civilných lietadiel nie je verejný.

Okrem uvedených superjetov boli vyrobené aj dva prototypy, Il-96-400M a Il-114, ktoré sa však používajú len na skúšky.

V roku 2009 Rusko vyrobilo 11 dopravných lietadiel, v roku 2020 ich bolo 12 a o rok neskôr 13, vrátane jedného testovacieho lietadla MS-21. Hoci to nestačilo na to, aby konkurovalo najväčším výrobcom na svete, stačilo to na udržanie a rozvoj ruského leteckého priemyslu.

V reakcii na západné sankcie prijala ruská vláda v júni 2022 program rozvoja tohto odvetvia do roku 2030. Ambiciózny program predpokladal výrobu 14 lietadiel do konca roka 2022, potom 25 lietadiel v roku 2023 a 69 lietadiel v tomto roku. Takmer okamžite sa však program začal zadrhávať a termíny dodávok lietadiel sa už museli dvakrát posunúť. Spolu s tým sa znížil aj počet lietadiel.

Ako pre BBC uviedol zdroj z odvetvia, ktorý si neželal byť menovaný, v skutočnosti sa program od začiatku nebral vážne, ale len ako „pilulka“ na upokojenie nervov vo vláde a „simulovanie činnosti“, akokoľvek si možno „niekde hore“ predstavovali, že všetko pôjde podľa plánu a do roku 2030 sa vyrobí 1 036 lietadiel.

Základom výroby by boli regionálne superjety vo verzii SSJ-New s ruskými dielmi namiesto dovážaných a MS-21 určené na stredné vzdialenosti. Doteraz však neboli získané certifikáty na ruské motory pre superjety, ani na lietadlá MS-21 s ruskými motormi. Lietadlá boli skutočne postavené v Rusku, ale s mnohými zahraničnými dielmi, ktoré treba vymeniť, takže podľa BBC si nikto netrúfa odhadnúť, kedy sa výroba skutočne začne.

Rusko preto počíta aj s výrobou lietadiel vyvinutých v Sovietskom zväze, ako sú napríklad Il-96-300 na dlhé vzdialenosti a Il-214 na stredné vzdialenosti. Hoci sú zastarané, Rusko nemá inú možnosť, ako nahradiť svoju flotilu zahraničných lietadiel. Je prakticky nemožné zohnať náhradné diely na tie najmodernejšie, a tak sa napríklad Aeroflot pripravuje na opätovné zaradenie Boeingov 747, pôvodne odpísaných ako neefektívnych, do prevádzky.

Podľa BBC má Rusko najväčší problém s dopravnými lietadlami pre miestne linky v regiónoch. O túto dopravu sa mali postarať lietadlá Il-114 a české L-410, ktoré boli pred vypuknutím vojny považované za spásu regionálnych leteckých spoločností. Ich výroba v Rusku sa však v najbližších rokoch pravdepodobne nezačne. Problémom je aj udržanie lietadiel zahraničnej výroby, ktorých bolo na jar 2022 v Rusku 738 z celkového počtu 1 101 dopravných lietadiel.

Ďalšie dôležité správy

Liquefied Natural Gas Imports in Yantai Port
Neprehliadnite

Rusko slúži Číne ako pieskovisko. Peking sa učí obchádzať západné sankcie