Tu sú tri dôvody, pre ktoré bude trh v roku 2016 rásť:

1. Investície do infraštruktúry pokračujú prakticky nezmeneným  tempom

Slovensko na základe výnimky dočerpávalo do konca minulého roka eurofondy  z programového obdobia 2007-2013. Išlo celkovo o 3,5 miliardy  eur – na porovnanie, pre aktuálne programové obdobie 2014-2020 je tento objem o niečo tenší (3 miliardy eur). Niektorí analytici preto predpokladali pre tento rok  istý útlm vo výstavbe infraštruktúry. Najnovšie čísla však nič také neukazujú. Výdavky Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja na najbližších dvanásť mesiacov počítajú s prakticky totožným balíkom peňazí na investície do infraštruktúry: 2,041 mld. eur (2016) vs. 2,092 mld. eur (2015). Navyše, ministerstvo sa bude opäť snažiť „preklopiť“ časť eurofondov na opravy (oficiálne modernizáciu a zvyšovanie bezpečnosti) ciest 1. triedy. Pokračovať bude aj modernizácia nosnej železničnej trate medzi Trenčínom a Žilinou, ktorá sa v ďalších piatich rokoch ďalej zameria na Liptov a Spiš.

Mnohému napovedá aj porovnanie objemu výstavby bytových a nebytových budov voči inžinierskym stavbám. Dlhodobo najsilnejším segmentom stavebníctva na Slovensku je výstavba nebytových priestorov. V rokoch 2014 a (pravdepodobne) aj 2015 ju však prekonali inžinierske stavby, a toto poradie podľa všetkého ostane zachované aj v tomto roku. Kľúčové však nie je porovnanie, ale sumár objemov: nešlo totiž o rast jedného sektora na úkor druhého, ale o tri súbežne rastúce segmenty. Aj keď čísla roku 2015 ešte nie sú finálne, údaje Štatistického úradu do októbra a plánované projekty hovoria jasnou rečou: všetky tri segmenty slovenského stavebníctva sa v minulom roku odrazili k silnému rastu aj do ďalších rokov.

Tri dôvody, prečo bude stavebný trh rásť aj v roku 2016

2. Ľudia sa neboja kupovať  lepšie bývanie, výstavbu bytov čaká silný boom

Čísla nových hypotekárnych úverov sú tradične rýchlym indikátorom vývoja spotreby obyvateľstva a ich investičného apetítu. Aj keď hypotekárny trh po pokrízovom „zamrznutí“ začal rásť už v roku 2010, až minulý rok ukázali slovenskí spotrebitelia jasnú dôveru v rast ekonomiky a svojich budúcich príjmov. Prejavilo sa to ako v rekordných objemoch hypoték, tak aj v prvom cenovom raste bytov za posledných sedem rokov. V Bratislave stúpli ceny malých bytov až o 15 percent, ale zdraženie o 5-10 % cítiť aj v ďalších mestách s podpriemernou nezamestnanosťou. Hypotéky rástli ešte zásadnejšie: za päť rokov sa objem nových úverov podľa štatistiky NBS v najexponovanejšom mesiaci  jún takmer zdvojnásobil. Kým v júni 2010 sme si požičali na bývanie 334, v júni 2015 to už bolo 603 miliónov eur.

Na otázku, ako sa tieto čísla prejavili na stavebnom trhu, je jasná odpoveď: zásadne.  Objem prác na novej výstavbe vrátane modernizácií a rekonštrukcií medziročne narástol o štvrtinu na vyše 3 miliardy eur.  A pohľad na dlhý zoznam veľkých projektov, ktoré odštartovali (resp. štartujú) výstavbu v rokoch 2015 a 2016 hovorí, že developeri na rastúci dopyt reagujú výstavbou vo veľkom. A nielen to: developeri si znovu po siedmich rokoch trúfajú aj na náročnejšie brownfieldové investície, pri ktorých sa okrem bežného stavebného konania musia vysporiadať aj s pamiatkovou ochranou časti objektov, výstavbou v husto zastavaných častiach miest a budovaním vzťahu obyvateľov k novej zástavbe, ktorá nahrádza pôvodné, zásadne odlišné využitie tohto územia. Reč je napríklad o projektoch Stein2 a Cvernovka developera YIT. Dobrou správou pre sektor je aj fakt, že dvadsiatka veľkých rezidenčných projektov je rozložená do všetkých ôsmich krajov. To znamená, že bytová výstavba bude ťahať aj v tomto roku stavebné firmy naprieč celým Slovenskom.

Tri dôvody, prečo bude stavebný trh rásť aj v roku 2016

Kliknite pre zobrazenie väčšej tabuľky

3. Výstavba automobilky zamieša kartami v Nitrianskom kraji a pohne celým HDP

Niet pochýb o tom, že nová automobilka Jaguar Land Rover bude mať vplyv na výkon slovenskej ekonomiky. Avšak nie až od spustenia výroby v roku 2018, ale už v tomto roku. Podľa odhadu viceguvernéra NBS Jána Tótha zvýši výstavba automobilky už v tomto roku rast hrubého domáceho produktu o 0,3% (resp. o 0,2% v roku 2017). Príchod automobilky naštartuje v najbližších 24 mesiacoch najmä na stavebníctvo. Táto dobrá správa má aj svoju tienistú stránku. Niektorí odborníci odhadujú, že regionálne kapacity výrobcov stavebných materiálov nemusia stačiť. Nedostatok stavebnín indikujú minuloročné nárasty: kým objem prác pri novej výstavbe rástol o vyše štvrtinu, výroba materiálov stúpla len o štyri percentá. Nedostatok materiálov sa logicky môže preniesť do vyšších cien. To by nebolo nič prekvapujúce, keďže stavebníci už celé roky čakajú na kompenzáciu stále rastúcich vstupných nákladov.

Reč čísiel potvrdzujú aj top predstavitelia stavebníkov v poslednom CEEC Research. Napríklad generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK Magdaléna Dobišová očakáva v ďalších dvoch rokoch podobný objem stavebných prác ako v roku 2015. Samozrejme, na stavebnom trhu stále existujú aj otvorené otázky. Napríklad Martin Greguš zo Saint-Gobain Weber hovorí o možnom nedostatku kvalifikovaných stavbárov pri vyššou objeme zákaziek na zatepľovanie. Július Mihálik z Doprastavu zase zdôrazňuje, že kľúčový bude rýchly nábeh nových projektov ako náhrady za ukončené stavby v roku 2015.

Ako dopadne rok 2016 v stavebníctve bude finálne zrejmé až o dvanásť mesiacov. Dnes však všetky faktory ukazujú, že úspešný príbeh 2015 by mal v tomto roku aj v blízkej budúcnosti pokračovať.