Na trhu fúzií a akvizícií (M&A) panuje rekordná aktivita. Podľa polročnej analýzy vývoja spoločnosti KPMG zaznamenal globálny trh fúzií a akvizícií silný rast. Celosvetovo prebehlo už takmer 12-tisíc transakcií.

Pandémia nového koronavírusu trh M&A negatívne zasiahla najmä v prvých mesiacoch minulého roka, no od júna 2020 sa situácia celosvetovo zlepšila. Silná aktivita v prvom tohtoročnom polroku naznačuje, že by v súčasnosti mohol byť rekordným z pohľadu počtu aj objemu transakcií.

Fúzie za vyše dvoch biliónov eur

Za prvých šesť mesiacov bolo celosvetovo realizovaných 11 756 fúzií a akvizícií, čo predstavuje 61 percent z celkového počtu za minulý rok. Táto úroveň je nad mierou polročnej aktivity v období 2010 – 2020, keď v prvom polroku priemerne prebehlo 8438 transakcií.

Prvá polovica roka tiež priniesla úroveň transakcií 2,3 bilióna eur, ktorá dosiahla 84 percent z celkového objemu za celý minulý rok. Globálny trend kopíruje podľa analýzy aj M&A aktivita v Európe. V prvom polroku tu bolo realizovaných 4881 fúzií a akvizícií, čo je o tretinu viac ako v rovnakom období vlani. Hodnota transakcií bola 657 miliárd eur, čo sú tri štvrtiny celkového minuloročného objemu.

Región strednej a východnej Európy

V regióne strednej a východnej Európy (CEE), sa za polrok realizovalo 382 fúzií a akvizícií v hodnote viac ako 23 miliárd eur. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka ide o medziročný nárast o viac ako tretinu.

„Napĺňajú sa naše očakávania, že tento rok bude transakčná aktivita akcelerovať. Aj predbežné údaje za tretí štvrťrok naznačujú, že ruch na M&A trhu pokračoval v nasadenom vysokom tempe a globálne zažívame rekordný rok," uviedol partner transakčného poradenstva spoločnosti na Slovensku Stanislav Šumský.

V hľadáčiku technologické spoločnosti

Silný záujem je o technologické spoločnosti. Rozšírený trend práce z domu a zmena spotrebiteľského správania aj v ďalšom období udržia atraktivitu technologického sektora. Na vzostupe je segment médií a zábavy, kde je dopyt predovšetkým o nové spôsoby, ako dostať obsah k spotrebiteľovi.

„Pandémia firmy núti rýchlo digitalizovať a zvýšila záujem o e-commerce a online platobné riešenia. Technológie, ktoré sú aktuálne veľmi atraktívne, sú preto pre investorov prirodzenou voľbou. Vďaka fúziám a akvizíciám ich dokážu získať relatívne rýchlo," vysvetlil Šumský.