Automobilky uvádzajú na trh nové 800-voltové elektrické systémy, ktoré sľubujú skresať čas nabíjania na polovicu. Analýza agentúry Bloomberg odhalila, že hŕstka najväčších výrobcov ešte stále váha, či sa im do novej technológie oplatí investovať.

Väčšina elektromobilov disponuje technológiami určenými pre napätie 400 voltov. Bežné elektromobily sa musia  nabíjať zhruba 20 minút, ak chcú k dojazdu pridať 200 kilometrov. Vozidlu s napätím 800 voltov bude pri rovnakej vzdialenosti stačiť desať minút. Nová technológia bola doteraz spájaná najmä s prémiovými vozidlami, akými sú modely Porsche Taycan či Audi e-tron GT.

Po novom ale sedem z desiatich svetovo najväčších automobiliek z hľadiska tržieb oznámilo, že na trh v priebehu nasledujúcich rokov uvedú platformy s napätím 800 voltov, ktoré so sebou prinesú aj nové modely áut. BMW má napríklad v pláne do roku 2050 predstaviť šesť modelov z platformy Neue Klasse.

Trojica odoláva

Rýchlejšie nabíjateľné 800-voltové modely zodpovedali v treťom štvrťroku 2023 za štyri percentá predajov batériových elektromobilov. V roku 2020 to bolo iba 0,8 percenta. Rastúci trend môže nabrať ešte rýchlejší spád, keď sa nová technológia na trhu rozšíri a ceny vozidiel klesnú.

Najpopulárnejším vozidlom je cenovo relatívne dostupný Hyundai Ioniq 5, ktorý v Spojených štátoch vyjde na zhruba 47,8-tisíca dolárov a od uvedenia na trh v roku 2021 sa ho predalo už 218-tisíc kusov. Tento model zodpovedal za 35 percent všetkých predajov 800-voltových elektromobilov.

Ford, Toyota a Honda ako jediní nezverejnili žiadne plány týkajúce sa vývoja áut s technológiu rýchlejšieho nabíjania. Vystavujú sa tak riziku, že za otáľanie zaplatia poklesom konkurencieschopnosti. Stratégia sa im ale môže aj vyplatiť. Vývoj a uvedenie nového vozidla na trh trvá od štyroch do ôsmich rokov. Automobilky by mohli začať novú technológiu využívať až po tom, čo do rozvoja dodávateľských reťazcov zainvestujú konkurenti, čím im klesnú náklady.

Problematická infraštruktúra

Okrem nákladov existuje ešte jeden problém. Nabíjacia infraštruktúra je tradične navrhnutá pre vozidlá s napätím 400 voltov. Tieto nabíjačky tvoria 86 percent všetkých rýchlonabíjacích staníc v Spojených štátoch. Aj v Nemecku, kde je miera nabíjačiek s vyšším napätím výrazne väčšia, tvoria 400-voltové nabíjačky až 55 percent dostupných nabíjačiek.

Automobilky preto musia navrhnúť nové vozidlá tak, aby s nimi boli kompatibilné. Zatiaľ majú z inžinierskeho hľadiska tri možnosti.

Majitelia Porsche Taycan dostávajú pri kúpe dodatočnú elektronickú súčiastku nazývanú zosilňovač, ktorá umožňuje nabíjanie pri 400-voltovom napätí. Hyundai Ioniq 5 má túto funkciu zabudovanú priamo v motore, čím eliminuje potrebu extra súčiastky. Tesla zas v Cybertruckoch používa technológiu „split-pack“, ktorá medzi sebou pripája a odpája batériové články s nižším napätím, aby vozidlo dosiahlo požadované nabíjacie napätie.

Ďalšie dôležité správy

Volvo EM90
Neprehliadnite

Šéf Volva opäť prekvapuje: Ochladenie trhu s elektromobilmi nie je náš problém