V ankete TREND Barometer sme sa pýtali respondentov, či je zväčšovanie štátu nutnosťou, keďže pomer vládnych výdavkov k HDP rastie. Elektronicky hlasovalo medzi štvrtkom 26. septembra 2024 a pondelkom 30. septembra 2024 celkovo 56 vybraných osobností slovenskej ekonomiky.
Určite nie. Dobrá pravicová vláda by dokázala výdavky výrazne osekať
Martin Melišek, CFO, Softec
Je veľa oblastí, kde musí byť garantom a vlastníkom štát. Na druhej strane je veľmi veľa príkladov, ktoré ukazujú, že štát je najmenej efektívny vlastník, a preto ho treba limitovať všade, kde je to len trochu možné.
Jan Rollo, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Prima banka Slovensko
Zásadné zjednodušenie a zefektívnenie štátnej správy i zníženie miery prerozdeľovania by prinieslo nielen ohromné úspory, ale aj obmedzenie priestoru pre korupciu. Zrealizovať to nie je nič ťažké, len o to zatiaľ nie je medzi politikmi a ich voličmi záujem. Aj preto máme na výber len medzi rôznymi socialistickými prerozdeľovacími stranami, relevantné pravicové strany zamerané na posilňovanie osobnej zodpovednosti a obmedzovanie nadmernej úlohy štátu aktuálne na Slovensku neexistujú.
Martin Kultan, generálny riaditeľ, Dôvera zdravotná poisťovňa
Zväčšovanie štátu spôsobuje len nekonečné plytvanie, bujnenie korupcie, znižovanie zodpovednosti a zvyšovanie závislosti občanov.
Miloš Gloznek, projektový manažér, ŽSR
Optimalizácia štátnej správy a verejného sektora na všetkých úrovniach je absolútne nevyhnutná. Zriaďovanie štátnych inštitúcií, ako sú materské školy, a doslova chaotický pomer mestských zastupiteľstiev – Košice 21, Bratislava 17 – je do očí bijúcim vyhadzovaním financií daňových poplatníkov (vrátane fondov EÚ) von oknom. Vláda v zrýchlenom konaní rokuje o konsolidačnom balíčku; predtým si však zvýšia platy o 100 percent a začnú prideľovať renty. Medzitým občan pomaly, v tichosti, prechádza do režimu platenia za väčšinu služieb v zdravotníctve.
Marek Polic, garant projektov, KROS
Určite to v prípade Slovenska nie je správne a dobré. Náš štát je brutálne neefektívne riadený. Mne je jedno či tam je ľavica či pravica, ale náš štát potrebuje kvalitných krízových manažérov a nechať ich urobiť svoju prácu aspoň 3 až 4 roky. Som presvedčený, že všetci by sme videli pozitívne výsledky.
Andrej Révay, prezident, Slovenská asociácia podnikových finančníkov
Netreba sa čudovať, veď Hlas mal predvolebné heslo „Silnejší štát". Preto aj konsolidačný balíček má taký obsah opatrení!
Martin Sukupčák, konateľ, BCI-S&T
A načo nám je digitalizácia? Rastie potreba vzdelaných a rozhľadených ľudí, ale na čo sú nám v štátnej správe a hlavne v samospráve ovce dosadené politickými stranami
Juraj Vozár, výkonný riaditeľ, Biomin
Zásadné NIE. A kde je to ešte horšie, že sa pripája aj nefunkčnosť. Stoja projekty, výzvy. Vyhovárame sa na transparentnosť, obstarávanie ruka v ruke so zmenami priorít. Štát tak kolosálne prereguloval všetko, že de facto sám seba zastavil a znefunkčnil.
Dušan Ďurík, advokát, Škubla & Partneri
Ak moc štátu a jeho všadeprítomnosť rastie, tomu korešponduje zmenšovanie slobody a zodpovednosti jednotlivcov, schopnosti postarať sa o seba a svojich najbližších, čím sa vytvára špirála nemohúcnosti a závislosti. Jedného dňa nás preto všetkých úplne pohltí štát ako obluda Leviatan; ten v závere imploduje. Dúfam, že sa mýlim…
Mojmír Vedej, predseda predstavenstva a vedúci organizačnej zložky pre Slovensko, PREMIUM Poisťovňa
Zrútenie celého systému verejných výdavkov je na hrane a v prípade, že nepristúpime k zásadným šrtom v nákladom na verejnú správu, čo je posledných 20 rokov len sľubované, ale reálne sa stále tieto náklady aj pomerne navyšujú, tak je len otázkou času reálne zrútenie celého systému.
Igor Hornák, predseda predstavenstva, Factory 4 Solutions
Prebujnelé štáty skrachujú rovnako alebo sa prepadnú do biedy podobne ako Severná Kórea, Venezuela, Argentína (kedysi Grécko, Nový Zéland). Potom musia prísť reformátori, ktorí slaninu odrežú a vyškvaria, viď teraz Javier Miley v Argentíne, ktorý vládu zoškrtal z poloviny. Spravidla sú reformy spojené s bolesťou, preto sa reformátori stanú nepopulárnymi a po krátkej snahe o reformu nemysliaca lúza zase zvolí populistických etatistov, čo nemajú problém sľúbiť, že všetko vyrieši zväčšenia štátu, nové úrady a regulácie.
Anna Hudáková, business & HR consultant
Je potrebné sa zamerať na prezamestnanosť a efektivitu v štátnych úradoch, pretože tu vidím veľký priestor na šetrenie. Kroky súčasnej vlády a parlamentu v súvislosti so zvyšovaním príjmov vedúcich predstaviteľov moci podľa mňa vôbec nepomohli. Aj keď nejde o závratné sumy, z morálneho hľadiska to bol veľmi zlý krok, ktorý predchádzal konsolidačným opatreniam, ktorých dopady pocítia všetci občania.
Peter Halász, konateľ, Jaga Group
To, čo sa deje s verejnými financiami, je neuveriteľné. Totálne nekompetentní ľudia riadia tento štát. Posledný, snáď, zhasne.
Róbert Kopál, riaditeľ, Asociácia obchodníkov s cennými papiermi
Vláda ide pri konsolidácií presne opačným smerom, ako ešte pred letom tohto roka ohlasoval premiér, ktorý avizoval že chce ekonomiku naštartovať, zatiaľ čo ohlásené opatrenia ju skôr škrtia.
Miroslav Adamiš, riaditeľ, generálne riaditeľstvo pre preklad, Európska komisia
Mame prebujnenú administratívu na centrálnej úrovni ale aj na miestnej úrovni. Napr. prvé treba zrušiť nezmyselné Dankove Ministerstvo CR a športu.
Martin Urban, generálny riaditeľ, Jungheinrich
Karin Zápalová, majiteľka realitnej kancelárie, KARIN&PARTNERS
Rudolf Lukačka, konateľ, Relas
Miloš Vašek, generálny riaditeľ, Dexis Slovakia
Drahoslava Kovárová, konateľka, VerbaLex
Peter Markovič, dekan, Fakulta podnikového manažmentu EU v Bratislave
Marko Šarmír, managing partner, RecruitMen & Developium Group
Martin Šimun, predseda dozornej rady, Dôvera zdravotná poisťovňa
Zrejme nie. Sú oblasti, v ktorých štát môže viac šetriť
Mikuláš Gazda, predseda predstavenstva, Agendy
Pretože rast verejných výdavkov, vysoká miera prerozdeľovania a ich financovanie výrazne obmedzuje prosperitu a v konečnom dôsledku znižujú životnú úroveň obyvateľov je „bačovanie od buka do buka“ manažované RF výrazne každým dňom viac a viac škodlivé. Jeho pomstychtivé, neodborné a nekompetentné riadenie štátu nás vrhá iba do chudoby.
Erik Schwarcz, partner, FAIRSQUARE
Nemyslím si, že zväčšovanie štátu je nutnosťou. Nie rozsiahly štátny aparát, ale efektívne fungujúci systém štátnej správy je to, čo prináša ľuďom kvalitnejší život. Rozvoj nových technológií prináša aj do tejto oblasti možnosti jej efektivizácie a tie by sa mali podľa mňa využívať v čo najväčšej miere.
Adriana Škriniarová, spoluzakladateľka Agapé Senior Park
Slovensko, podobne ako iné európske krajiny, čelí starnutiu populácie, čo zvyšuje tlak na dôchodkový systém a zdravotnú starostlivosť. Istý nárast výdavkov je preto bez zmeny trendu nevyhnutný. Na druhej strane štát nárastom výdavkov vytláča súkromné aktivity, deformuje konkurenčné prostredie a podporuje závislosť ľudí od štátu. To rozširuje prepojenie súkromného sektora so štátom a rozmach mentality nárokovateľnosti. Výzvou je preto znižovanie rozsahu a vplyvu štátu.
Filip Tichý, audítor a partner, Grant Thornton
Ani v zahraničí a vo vyspelých krajinách nevidíme zoštíhľovania ústrednej správy. Spoločenské a technologické výzvy sú čím ďalej tým viac komplikovanejšie a komplexnejšie, na ich zvládnutie je potrebné tvoriť nové kapacity a schopnosti aj na úrovni štátov. V prípade Slovenska je ale určite namieste otázka „hodnoty za peniaze“. Máme obrovské rezervy v hospodárnosti vynakladaných štátnych peňazí, míňa sa ich viac ako je potrebné a hodnota, ktorú občan dostáva, tomu nezodpovedá.
Erik Maxin, zakladateľ, Maxin´s Group
Nie, naopak, štát súrne potrebuje vlastnú „vnútornú konsolidáciu”. Vládni činitelia avizujú, že by štát mohol šetriť aj prepúšťaním štátnych zamestnancov. V roku 2024 na ich platy pôjde podľa aktuálnych čísel celkovo 4,2 miliardy eur. Premiér na tlačovej konferencii špekuloval, že ústredná štátna správa, ktorú tvoria najmä ministerstvá, by zvládla zrušenie zhruba 30 percent pracovných miest. Na tomto kroku ale zatiaľ nie je politická zhoda, no štát by takto mohol ušetriť až bezmála 1,3 miliardy eur. Drvivá väčšina výdavkov štátu je ale použitá hlavne na dôchodky alebo sociálne služby, školstvo, zdravotníctvo alebo obranu. Pri tomto type výdavkov je potrebné zamerať sa na ich adresnosť, časové hľadisko a priority v rámci ozdravenia verejných peňazí.
Martin Šmigura, local partner, WOOD & Company
Nie je. No pre politikov je to najľahšia cesta ako si kúpiť voličov. Tento prístup je pre nich oveľa pohodlnejší než skutočné reformy a efektívne riadenie štátu. Je to totálne nepochopenie zmyslu a cieľov verejnej služby. Nehovoriac o devastačných účinkoch v podobe brzdenia ekonomiky a rozvoja krajiny.
Tomáš Osuský, generálny riaditeľ, Hollen
Náš štát sa dlhodobo nespráva ako dobrý hospodár, je vyciciavaný polomafiánskymi praktikami, podporovanými ľavicovými politikmi, chcelo by to slušnú pravicovú vládu, ktorá by sa dokázala udržať aspoň 2 volebné obdobia a mali by sme to trošku prečistené.
Dennis Fino, CEO, Barney Studio
Vláda by sa mala pozrieť na svoje šafárenie s verejnými zdrojmi a ubrať odtiaľ a tiež z peňazí vo svojich vreckách.
Stanislav Verešvársky, managing director a výkonný riaditeľ, DanubiaTel
A štát nešetrí, nie je efektívny v mnohých oblastiach, ale voči občanom a podnikateľom je skôr byrokratický. Už roky sa ukazuje, že štát je navyše zlý hospodár a jeho zástupcovia na rôznych úrovniach zlyhávajú a spreneverujú spoločný majetok. V dobe nutných úsporných opatrení tak záťaž úsporných opatrení nesú najviac občania a podnikový sektor a štát nerealizuje dostatočne úsporné opatrenia.
Peter Dostál, predseda dozornej rady, Aliter Technologies
Je to celosvetový trend, ktorý treba čím skôr adresovať. Žiaľ aj pre tých najodvážnejších politikov je neatraktívne bojovať s populizmom. Firmám chýbajú ľudia a zamestnanosť v štáte rastie. Potrebujeme reformy, adresnú pomoc najzraniteľnejším, digitalizáciu a automatizáciu procesov štátnej správy.
Martina Slabejová, výkonná riaditeľka, Americká obchodná komora v SR
Súčasná podoba konsolidácie sa sústreďuje primárne na príjmovú časť rozpočtu, menší dôraz je kladený na zoštíhľovanie a efektívnejšie fungovanie štátu, čo nemusí nutne znamenať iba znižovanie počtu zamestnancov štátnej správy, ale aj profesionalizáciu procesov, služieb a konsolidáciu niektorých rezortných inštitúcií, správy a ich majetku.
Peter Čavojský, partner, CLS Čavojský & Partners
Ján Sabol, člen, Generálna rada Združenia podnikateľov Slovenska
Daniel Gašpar, Managing Partner, Crowdberry
Jaroslav Šedivý, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Danfoss Power Solutions
Štefan Mácsadi, predseda, COOP Jednota Nové Zámky
Branislav Rentka, CEO, m:zone
Asi áno. Populácia starne, a preto výdavky štátu musia rásť
Lukáš Kmenta, country manažér, HBS pre CZ a SK
Starnutie populácie je trend, štát to ale vie veľmi dobre a mal by robiť kroky na vyriešenie. Podpora dôchodkových programov, podpora mladých rodín. Všetko sú systémové kroky s nábehom Cca 10-20 rokov, takže aktuálnu situáciu to nevyrieši, ale začať riešiť sa musí ihneď.
Anton Šnegoň, konateľ, Battal
Určite áno. Je to celosvetový trend, ktorý nie je možné zastaviť
Martin Mittner, Country Manager, Nestlé Slovensko
Nie, štát by mal zodpovedne pristupovať k svojmu hospodáreniu a snažiť sa o zefektívňovanie štátnej správy.
Tomáš Lysina, partner, L/R/P advokáti
V niektorých oblastiach, ako sú napríklad sociálne zabezpečenie a verejné služby, môže byť zvýšenie štátnej intervencie nevyhnutné za účelom zabezpečenia stability. Avšak, dôležité je, aby takéto rozhodnutia boli sprevádzané zodpovednou správou a efektívnym využívaním verejných zdrojov. Právne hľadisko sa preto musí zamerať na to, aby bola zaistená transparentnosť a právna istota v rámci týchto procesov, čo je nevyhnutným krokom pre dôveru verejnosti a podnikateľského sektora v rozhodnutia vlády.
Roman Fila, výkonný riaditeľ, Wisdom Factory
Pomer vládnych výdavkov k HDP rastie v mnohých krajinách a súvisí s mnohými faktormi (napr. so starnutím obyvateľstva). Zväčšovanie štátu by však malo byť sprevádzané efektívnym manažmentom a kontrolou verejných zdrojov, aby bol zachovaný rovnovážny a udržateľný rast.
Tomáš Jančo, generálny riaditeľ, Pantheon Technologies
V tomto štáte je obrovské množstvo komplikovaných procesov, ktoré zvyšujú náklady štátu. Ich riešenie je cesta na enormné šetrenie.
Jaroslav Mervart, riaditeľ Chemosvit Chedos
Nutnosťou je zefektívňovanie štátu, nie „zväčšovanie štátu“. Keďže Slovensko nefunguje na systémových riešeniach, ale na vzťahoch, bude to ťažké zmeniť. Politici si tento problém zatiaľ iba prehadzujú...