V ankete TREND Barometer sme sa pýtali respondentov, či očakávajú, že umelá inteligencia výraznejšie ovplyvní ich biznis. Elektronicky hlasovalo medzi štvrtkom 4. marca 2024 a pondelkom 8. apríla 2024 celkovo 64 vybraných osobností slovenskej ekonomiky.
Áno, určite sa tomu nevyhne žiadny sektor
Ján Machaj, riaditeľ Neziskovej organizácie EDULAB
Vplyv umelej inteligencie v segmente vzdelávania, v ktorom pôsobíme, bude výrazný. Už dnes ju učitelia využívajú napríklad pri príprave na hodinu alebo tvorbe testových zadaní. Pre žiakov a študentov môže byť personalizovaným tútorom, ktorý ich krok po kroku vedie k vzdelávacím cieľom. Rozmach umelej inteligencie je ďalším krokom k zmene role učiteľa. Stávame sa ešte viac facilitárormi vzdelávacieho procesu, ktorí pomáhajú, podporujú a motivujú svojich žiakov k skúmaniu sveta. Zároveň nás to stavia pred množstvo nezodpovedaných otázok ohľadom originality práce, vekových špecifík a podvádzania pri riešení úloh. Niečo iné bude umelá inteligencia znamenať pre žiaka základnej školy a niečo iné pre vysokoškoláka, isté však je, že prepíše naše zaužívané vzdelávacie postupy.
Mikuláš Gazda, predseda predstavenstva, Agendy
Umelá inteligencia nám môže priniesť úsporu na strane výdavkov, vyššiu efektívnosť spracovania s ohľadom na presnosť, efektívnejšie riadenie rizík a kvalitnejšie služby klientom. Rizikami pri využívaní umelej inteligencie sú nedostatočná zodpovednosť pri riešení právnych a etických problémov, zvýšené náklady na školenia zamestnancov, aplikáciu a údržbu kontrolných systémov, ktoré budú predchádzať prílišnému spoliehaniu sa na umelú inteligenciu.
Peter Kubovič, managing partner a advokát, HKP Legal
Vplyv AI na svoj biznis môže očakávať (takmer) každý, ale málokto si to vie (zatiaľ) konkrétne predstaviť a málokto sa tomu (zatiaľ) aj reálne venuje...
Štěpán Štarha, partner, advokátska kancelária Havel & Partners
Od toho, že by právnikov úplne nahradila AI sme ešte ďaleko. Je ale zrejmé, že AI úplne zásadným spôsobom zmení spôsob a povahu práce právnikov. Zásadným spôsobom poklesne podiel jednoduchších a administratívnych činností. Ruka v ruke s tým sa zmení rola právnikov a schopnosti, ktoré budú právnici pre svoju prácu potrebovať.
Martin Urban, generálny riaditeľ, Jungheinrich
V našom podnikateľskom segmente - vnútropodnikovej logistike sa umelá inteligencia čoraz viac presadzuje. Jej prvky využívame už dnes, napríklad v riadiacich systémoch skladového hospodárstva, automatických skladov či automatických zariadení skladovej techniky. V budúcnosti plánujeme využiť jej výhody pri zefektívňovaní našej prevádzky, napríklad na plánovanie a zadávanie práce mobilných servisných technikov, v oblasti financií a administratívy na forecasting, controlling, e-commerce.
Martin Melišek, CFO, Softec
My už dnes poskytujeme služby s využitím umelej inteligencie a jej vplyv bude stále väčší. Umelá inteligencia nie sú len veľké jazykové modely (LLM), ktoré majú veľký vplyv, ale aj svoje limity. Výrazný vplyv LLM na vzdelávanie sa prejaví v praxi vo veľmi krátkom čase. A intenzívny vývoj prebieha aj v ostatných smeroch umelej inteligencie, takže celkovo nás čakajú veľké zmeny.
Lívia Pastoreková, ACC, CEO Lipa coaching & consulting
AI určite ovplyvní každú oblasť podnikania. V Lipa coaching & consulting už v konkrétnych situáciach vidíme vplyv AI, no vnímame to pozitívne. Sme presvedčení, že kouča ani lektora plnohodnotne umelá inteligencia nenahradí. Za jej praktický prínos však napríklad považujeme, že si ňou vieme efektívne pomáhať pri exekutívnych činnostiach.
Karol Ponesz, Country Manager Slovakia, Mattoni 1873
Umelá inteligencia bude kľúčom k udržaniu konkurencieschopnosti, špeciálne v FMCG segmente. V oblasti marketingu a inovácií sa bude analyzovať oveľa väčšie množstvo dát a bude možné prinášať viac riešení šitých na mieru zákazníka a spotrebiteľa. Podobne bude možné využiť AI pre zvyšovanie kvality výrobkov a nastavení čo najvhodnejších riešení. Veľa výhod sa už dnes ukazuje v oblasti výroby a plánovania. Najväčší prínos však očakávam v oblasti udržateľnosti a efektivity podnikania.
Erik Maxin, zakladateľ, Maxin´s Group
V dobe rýchleho technologického pokroku bude o 10 rokov to, čo dnes vnímame ako experiment, štandardnou súčasťou života. Pre približne polovicu dotknutých pracovných miest vo vyspelých ekonomikách bude mať využívanie AI pravdepodobne pozitívny vplyv, čo sa prejaví na vyššej produktivite. V prípade druhej polovice by však AI mohla prevziať úlohy, ktoré v súčasnosti vykonávajú ľudia. To by mohlo viesť k menšiemu počtu voľných pracovných miest a k zníženiu platov v týchto oblastiach.
Milan Lempochner, COO, Columbus Energy Slovensko
Ako manažér firmy zameranej na fotovoltiku, som presvedčený, že umelá inteligencia (AI) výrazne ovplyvní náš biznis aj celý podnikateľský svet. AI umožní optimalizovať efektivitu našich systémov, automatizovať údržbu a lepšie predpovedať výkon, čo zlepší naše služby a konkurencieschopnosť. Využitie AI v komunikácii so zákazníkmi a pri analýze dát zároveň vytvára priestor pre personalizované služby a nové obchodné príležitosti. Celkovo očakávam, že AI pozitívne ovplyvní to, ako pracujeme a ako slúžime našim zákazníkom.
Martin Kultan, generálny riaditeľ, Dôvera zdravotná poisťovňa
Vplyv umelej inteligencie nebude skokový, žiaden big bang. Často ani nie viditeľný. Ale bude zásadný.
Milín Kaňuščák, konateľ, Kami Profit
Ide o zásadný prielom rovný premyslenej revolúcii. Predpokladám, že tak, ako je dnes mobil v rukách každého. Už v blízkej budúcnosti bude AI spolupracovať nie len s každou firmou, ale aj s každým človekom. Za pár rokov si život bez AI nebudeme vedieť predstaviť, tak ako si ho nevieme predstaviť bez internetu či telefónov.
Filip Tichý, partner, Grant Thornton
Očakávam že umelá inteligencia zásadne ovplyvní náš biznis. Sektor poradenských služieb je v USA už teraz druhý v miere využívania generatívnej AI (hneď po IT sektore). Nevyužívanie umelej inteligencie, alebo neskorá implementácia, bude predstavovať významnú konkurenčnú nevýhodu pre akúkoľvek firmu. Firmy vo všetkých sektoroch by sa mali určite strategicky zamýšľať, ako AI ovplyvní ich sektor a ako sa na AI transformáciu najlepšie pripraviť.
Václav Faltus, CEO, zlatezrnko.sk
AI už teraz značne ovplyvňuje každodennú prácu viacerých kolegov, najmä v oblasti komunikácie - marketingovej aj osobnej, vyhľadávania informácií, analýze dát, čaká nás zaujímavá budúcnosť.
Simona Bubánová-Tauchmanová, konateľka, CD-Creative Department
Áno, AI určite ovplyvní biznis reklamy a komunikácie. Tak, ako každá automatizácie urýchli procesy tvorby. Nehovím, že nutne skvalitní, ale určite zrýchli a zlacní.
Juraj Heger, riaditeľ, Vydavateľstvo Slovart
Veľa vecí sa dá pomocou AI zjednodušiť. Súčasne sa veľa vecí dá pomocou AI urobiť lacnejšie a horšie. Pokušenie bude pre mnohých príliš silné, zvlášť pre korporácie na jednom konci spektra a pre malé, tzv. „dynamické“ firmy na druhej strane spektra. AI dáva nádej, že veci sa dajú robiť aj bez vedomostí. Dajú, ale evolučne nás to ako živočíšny druh neposunie vpred.
Tomáš Osuský, generálny riaditeľ, Hollen
V našej firme sa AI už plne venujeme, chceme zaviesť interného inteligentného chatbota, ktorý bude asistovať našim pracovníkom a spúšťame projekt AI kontroly práce našich kontrolórov kvality. Očakávame zrýchlenie a zefektívnenie našej práce a vyššiu kvalitu pre našich zákazníkov.
Tomáš Kalivoda, riaditeľ sekcie komerčného poistenia, Union poisťovňa
Riešenia na báze umelej inteligencie využívame už dnes. Najmä v oblastiach rutinnej administratívnej práce a počítačovej grafiky. V budúcnosti širšie využitie očakávam naprieč celou poisťovňou. Napríklad v zákazníckom servise, pri likvidácií vybraných poistných udalostí, posudzovaní poistných rizík alebo pri posudzovaní nárokov zo zdravotného poistenia.
Stanislav Hreha, predseda dozornej rady, Východoslovenská vodárenská spoločnosť
Myslím si, že určite. A dúfam, že pomocou a efektívnosťou. Je mnoho vecí, ktoré sú pracné, aj časovo aj finančne, ktoré by mohla umelá inteligencia vyriešiť a tak pomôcť nášmu odvetviu a našim zákazníkom.
Martina Slabejová, výkonná riaditeľka, Americká obchodná komora v SR
V AmCham SR združujeme 290 spoločností z 19 krajín sveta a minimálne z 15 odvetví. Ak by ste sa napríklad spýtali u nás v rámci pracovnej skupiny pre digitálne záležitosti, odpoveď by bola jednoznačne áno, už sa to deje. Mnohé firmy sa téme AI venujú už viac ako 50 rokov. Dennodenne vidíme, že vznikajú riešenia, aplikácie a nápady s využitím AI ako kľúčovým komponentom. Sú prítomné vo výrobe, v priemysle, v zdravotníctve, vo vzdelávaní, v právnych kanceláriách, v stavebníctve a v mnohých ďalších. Otázka ale je, či dnes tieto riešenia ponúkajú to, čo biznis skutočne potrebuje, alebo len používame AI ako pojem, lebo je to moderné a nezamýšľame sa nad tým, či veľkosť mojej firmy v tejto chvíli potrebuje investíciu do dokument management-u s komponentom AI, alebo radšej investujem do človeka v rámci re-skilling -u a up-skillingu. Investícia do AI skôr či neskôr nutná bude, ale mala by byť premyslená a mala by zohľadniť konkrétnu situáciu každej firmy.
Martin Kostič, riaditeľ, Emark
AI v značnej miere využívame vo všetkých oblastiach firmy. Pravidelne sa v tejto oblasti školíme, máme vytvorené internú AI diskusnú skupinu, pomáhame ho využívať aj klientom. Veľkú pridanú hodnotu má u nás AI napríklad pri vývoji aplikácií, keďže už v dnešnej dobe dokáže generovať kód na juniorskej úrovni a tým pádom šetriť seniorskému človeku čas. V AI sa tiež skrýva značný potenciál pre marketingovú a obchodnú činnosť, ale aj značné riziká napr. z pohľadu deepfake. Určite bude potrebná regulácia, ktorá zabezpečí, aby AI nebolo zneužívané.
Roman Fila, výkonný riaditeľ, Wisdom Factory
V súčasnosti je veľa spoločností, ktoré integrujú umelú inteligenciu do svojich podnikateľských procesov na zlepšenie efektivity, presnosti a inovácie - v našej spoločnosti sme pristupujeme tiež k postupnej integrácií a vo viacerých procesoch zaznamenávame výrazne vyššiu efektivitu práce. V budúcnosti môžeme očakávať, že umelá inteligencia bude hrať ešte väčšiu úlohu v rôznych odvetviach.
Michal Hrabovec, prezident, Anasoft
Dnes je najväčší rozruch okolo AI zameranej na text, zvuk, a obraz, ale ďalšie systémy neurónových sietí môžu mať oveľa vážnejší vplyv na všetky oblasti života, nielen na biznis.
Dušan Ďurík, advokát, Škubla & Partneri
Je to nesporne prelomová technológia, ktorá môže zásadným spôsobom zasiahnuť do oblasti poskytovania právnych služieb. Zrejme to bude ešte väčší skok, ako bolo rozšírenie používania automatizovaných systémov (ako napr. ASPI) pred viac ako 20 rokmi; akýsi predchodcovia AI. Ale opäť pôjde len o pracovný nástroj a výsledok bude stále závisieť od jeho používateľa.
Peter Čavojský, partner, CLS Čavojský & Partners
Umelá inteligencia má určite potenciál transformovať právne služby. Táto transformácia bude pravdepodobne postupná a pozvoľná, avšak stále viac viditeľná v rôznych oblastiach ako napr. automatizácia a efektivita, predikcia výsledkov sporov (aj keď tu som skôr náchylnejší veriť, že konkrétne v tejto oblasti bude vývoj veľmi pomalý) a rozvoj rôznych online platforiem obsahujúcich online poradenstvo alebo tvorbu zmlúv.
Miroslava Michalíková, výkonná riaditeľka, Produkcia
Umelá inteligencia už dlhodobo a intenzívne ovplyvňuje marketing, komunikáciu, vzťahy s verejnosťou a spoločenský sentiment. Aplikácie veľkých jazykových modelov a ich dostupnosť nám ukázali iba malú časť obrovského vplyvu a sily AI. Ako keď vyjde šinkansen z tunela a niektorí v ňom sedia a niektorí ho pozorujú z okolitých vlakov a niektorí z lavičiek v čakárni.
Ivan Štefina, CEO, Repetito, 3peaks
Umelá inteligencia predstavuje významný potenciál pre transformáciu mnohých odvetvý, ponúkajúc možnosti na optimalizáciu logistiky, zlepšenie udržateľnosti, personalizáciu zákazníckych skúseností, zvýšenie efektivity operácií a redukciu nákladov, ako aj na zlepšenie bezpečnosti.
Rastislav Podhorec, generálny riaditeľ, Eximbanka SR
AI sa v bankovom sektore presadí hlavne v analytickej oblasti. Veľké množstvo dát, informácií, compliance dát a štatistických informácií bude vďaka AI dostupnejších, rýchlejších a kvalitnejších. AI v bankovom sektore bude podporným nástrojom, ktorého kvalitu, hodnovernosť a akurátnosť budú musieť vždy vyhodnocovať špecialisti.
Marek Polic, garant projektov, KROS
Naša firma vyvíja a predáva softvérové riešenia, ktoré majú pomáhať firmám (podnikateľom) plynulo napredovať v podnikaní. To znamená, že automatizácia, digitalizácia je nezastaviteľný trend a tento trend ide ruka v ruke s AI. Určite to zmení naše produkty, ako silno a kedy, to ukáže čas. Osobne odhadujeme, že zmena bude výrazná.
Branislav Rentka, CEO, m:zone
Attila Danko, konateľ, IBG International Battery Group
Luboš Vančo, partner, KPMG Slovensko
Andrej Révay, prezident, Slovenská asociácia podnikových finančníkov
Miloš Vašek, generálny riaditeľ, Dexis Slovakia
Pravdepodobne áno, začíname to už aj pociťovať
Michal Janči, CEO, Bosen Group
Umelá inteligencia značne ovplyvňuje už aj realitný segment. V prvom rade našej spoločnosti „šetrí“ markantné množstvo času pri tvorbe obsahu v sekcii blogových článkov, zároveň pomáha pri kreatíve contentu na sociálne siete.
Dušan Eľko, managing partner, SAM Headhunting Slovakia
Mám obavu, že AI zotrie rozdiely v jedinečnosti jednotlivých spoločností, keďže to už nebude o kreativite jednotlivca, akonáhle všetci budú používať identické nástroje.
Dennis Fino, CEO, Barney Studio
Samozrejme. Každý druhý v našej brandži používa, minimálne pre inšpiráciu alebo druhý názor, Chat GPT. Každý sa hrá s generátormi AI obrázkov. Myslím si, že zatiaľ je to skôr hra, no pomaly, ale isto, sa to už dostáva aj do použitelnejšej pracovnej sféry.
Peter Dostál, predseda dozornej rady, Aliter Technologies
Umelá inteligencia je relatívne silný a nový nástroj, ktorý nám umožňuje zlepšovať naše produkty alebo nástroje, ktoré pri práci využívame. Neznamená to však, že zásadným spôsobom zmení to, ako podnikáme.
Pavel Nechala, advokát, Nechala and partners
Možnosť automatizovať niektoré procesy je vítaná a súčasne vytvára priestor pre sofistikovanejšiu prácu.
Drahoslava Kovárová, konateľka, VerbaLex
Marcel Vrátný, generálny riaditeľ, MH Teplárenský holding
Peter Špoták, predseda predstavenstva, Maesta
Robert Balheim, partner, Expense Reduction Analysts
Jaroslav Šedivý, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Danfoss Power Solutions
Zrejme nie, v našom podnikaní nebude mať výrazný vplyv
Adriana Škriniarová, spoluzakladateľka Agapé Senior Park
Zrejme nie. Podstata nášho podnikania spočíva v aktívnej starostlivosti o klientov, ktorá si vyžaduje ľudský a profesionálny personál. Nevylučujem však, že v rámci obslužných činností zohrá umelá inteligencia svoju rolu.
Lukáš Kmenta, country manažér, HBS pre Česko a Slovensko
AI sa stane súčasťou našich bežných životov, ale stavebno-technické profesie budú vždy o ľuďoch a remesle.
Martin Kebísek, predseda predstavenstva, Cemmac
Vo výrobnej sfére sa výrazne ľudská práca nahradiť nedá, ale priestor vidím hlavne v pozíciách operátor výroby, v skladovom hospodárstve a automatizácii logistiky či expedícii tovaru. Nebude to však rýchlo, výrobná firma je často veľmi zložitý mechanizmus navrhnutý nezriedka na mieru, stupeň automatizácie je práve preto pomalší a výrazne drahší ako v iných odvetviach.
Anton Šnegoň, konateľ, Battal
Ondrej Laciak, riadiaci partner, Laciak & Co.
Andreas Kreutz, konateľ, Tailor Made
Borek Simandl, riaditeľ, Finep SK
Nie, očakávania od AI sú nezmyselne prehnané
Peter Paška, CEO, Proact People Slovensko
Dúfam, že nie, celkom by mi prekážalo, keby inteligentní, sčítaní a hlavne vzdelaní ľudia stratili svoju konkurenčnú výhodu. Zrejme by to viedlo k ďalšej devastácii všeobecného vzdelávania a spoločnosti ako takej.
Ján Sabol, člen, Generálna rada Združenia podnikateľov Slovenska
Iné/Nevyjadrujem sa
Tomáš Lysina, partner, L/R/P advokáti
Umelá inteligencia má potenciál v pomerne krátkom časovom horizonte výrazne ovplyvniť našu spoločnosť. Aj preto pozorne sledujeme vývoj právnych predpisov a regulačných rámcov týkajúcich sa umelej inteligencie a investujeme do odbornej prípravy a vzdelávania našich kolegov. Pravidlá musia byť jednoznačné nielen pre poskytovateľov, ale aj používateľov AI.
Miroslav Kunsch, generálny riaditeľ, Ipesoft
Áno. V našich produktoch a riešeniach využívame prvky AI/Machine Learning dlhodobo (cca 20 rokov). Táto problematika v ICT nie je nová, rozvoj technológií a riešení založených na AI výrazne akceleruje a s tým súvisí aj aktuálna popularizácia.
Martin Mittner, Country Manager, Nestlé Slovensko
Myslím, si že AI bude mať veľký dopad naprieč všetkými sektormi a oblasťami ľudskej činnosti, či už je to automobilový priemysel, potravinárstvo, zdravotníctvo, školstvo atď. V našom biznise určitá forma AI, robotizácie či automatizácie nahradí manuálne a opakujúce sa činnosti a bezpochyby bude využívaná aj v procesoch plánovania, nákupu, skladového manažmentu, atď.