V ankete TREND Barometer sme sa pýtali respondentov, aký bude podľa nich rok 2025 z pohľadu biznisu a podnikania v porovnaní s tým minulým. Výber z odpovedí bol jednoduchý: tento rok bude lepší, rovnako dobrý alebo horší. Mohli si zvoliť aj štvrtú možnosť a formulovať vlastnú menej jednoznačnú odpoveď.

Elektronicky hlasovalo medzi štvrtkom 2. januára a utorkom 8. januára 2025 dovedna 48 vybraných osobností slovenskej ekonomiky, biznisu a inštitúcií. Mierne nadpolovičná väčšina z nich si myslí, že tento rok bude horší ako predošlý. Časť respondentov však verí, že bude lepší alebo rovnako dobrý. Odpovede so zdôvodnením názorov respondentov ankety publikujeme.

Horší ako minulý

Alica Orda Oravcová, prezidentka, Daňové fórum Slovenska
Ako v každom novom roku, aj teraz podnikatelia prehodnocujú stratégie a ostatné výzvy, ktoré podnikanie prináša. Rok 2025 nebude jednoduchý, nakoľko podnikatelia čelia pomerne významným zmenám v legislatíve, ako aj v ekonomickej situácii na európskych trhoch. Je oprávnené v mnohých segmentoch očakávať pokles dopytu.

Tomáš Osuský, generálny riaditeľ, Hollen
Naša vláda sa rozhodla zalepiť svoju sekeru vyťažením podnikateľského prostredia (transakčná daň, drahé energie...) a vycucaním peňazí od ľudí (zvýšená DPH) čo povedie k horším obchodným výsledkom normálnych firiem – okrem tých, ktoré sú napojené na vládne strany.

Miroslav Očenáš, CEO & Founder, Kvety.sk
Nálada v spoločnosti a dôvera v ekonomický rozvoj má negatívny trend. To sa odrazí aj na ochote investovať a míňať peniaze. Konsolidačný balíček neobsahuje informácie o zlepšovaní podnikania a šetrení financií v štátnej správe, prípadne o dlhodobej stratégii rozvoja ekonomiky.

Martin Sukupčák, konateľ, BCI-S&T
Bude zlý, pretože už zaznamenávam zvýšenú drzosť úradníkov a politikov pri vymáhaní si „všimného“ za ich niektoré služby, ktoré by mali poskytovať bez odkladu a bez kladenia prekážok. Novela trestného zákona ich posmelila.

Martin Kultan, generálny riaditeľ, Dôvera zdravotná poisťovňa
Podnikáme v zdravotníctve. A všetci, čo podnikajú v zdravotníctve, sa budú trápiť. A čo ma najviac mrzí, trápiť sa bude slovenský pacient. Žiaľ, opatrenia, ktoré presadilo Lekárske odborové združenie, zhoršia situáciu pacientov na Slovensku.

Rastislav Kočan, Managing Partner, Go4insight
Celková „blbá“ nálada v spoločnosti zvádza najšikovnejších mladých ľudí rozmýšľať, či Slovensko je naozaj tou krajinou, kde chcú prežiť svoj (nielen pracovný) život. A títo ľudia slovenským firmám potom chýbajú. A, samozrejme, vyššie dane a zavádzanie nových nezmyselných daní robia zo Slovenska horšie miesto na podnikanie.

Mikuláš Gazda, predseda predstavenstva, Agendy
Žiadne reformy, len zle a neodborné opatrenia konsolidácie, ktoré ublížia biznisu ale aj celej ekonomike. Horšie to mohlo byť už len vtedy, keby vláda Smeru, Hlasu a SNS nespravila nič. Ale to by nám EÚ pozastavila eurofondy. To sú jediné investičné peniaze na Slovensku...

Karol Ponesz, Country Manager Slovakia, Mattoni 1873
Asi najvýstižnejším slovom pre rok 2025 by mohla byť neistota. Dnes nikto nevie predpovedať, ako sa bude vyvíjať trh.  Vplyv konsolidačných opatrení, zvýšenie inflácie a v našom sektore (nealko nápoje) aj nová daň z cukru prinesie s najväčšou pravdepodobnosťou pokles trhu. Z tohto dôvodu sa zrejme začne určitá konsolidácia trhu.

Ján Ondruš, CEO, G. Lehnert
Zvýšili sa dane, čo žiadnu stimuláciu podnikania nepredstavuje.

Martin Melišek, CFO, Softec
Podmienky na život, prácu a podnikanie na Slovensku sa medziročne zhoršili. Takže nie je čo komentovať.

Miroslav Adamiš, riaditeľ, generálne riaditeľstvo pre preklad, Európska komisia
Na podnikanie budú negatívne vplývať hlavne tri činitele: opatrenia prijaté vládou, ekonomická situácia v najväčšej ekonomike EÚ, ako aj nepredvídaná ekonomická a zahraničná politika prezidenta Trumpa.

Miloš Gloznek, projektový manažér, ŽSR
Myslím si, že opatrenia vlády SR budú mať negatívny dopad na rozvoj biznisu na Slovensku.

Rovnakú odpoveď na anketovú otázku zvolili aj:

Slávka Miklošová, generálna riaditeľka a členka predstavenstva, Komunálna poisťovňa
Peter Markovič, dekan, Fakulta podnikového manažmentu Ekonomickej univerzity v Bratislave
Štefan Mácsadi, predseda, COOP Jednota Nové Zámky
Jaroslav Šedivý, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Danfoss Power Solutions
Michal Rybárik, predseda, Telekomunikačná únia SR
Igor Hornák, CEO, Factory 4 Solutions
Robert Spišák, predseda predstavenstva, AZC
Anton Šnegoň, konateľ, Battal
Peter Halász, konateľ, Jaga Group
Ondrej Laciak, riadiaci partner, Laciak & Co.
Andreas Kreutz, konateľ, Tailor Made

Rovnako dobrý

Peter Dostál, predseda dozornej rady, Aliter Technologies
Nič nenasvedčuje, že by mal byť výrazne lepší. Negatívne vnímame zvýšenie daní a administratívy, ktoré zatiaľ nevieme vyčísliť. Naopak, pozitívne vnímame mierne rastúci dopyt.

Juraj Heger, riaditeľ, Vydavateľstvo Slovart
Vyhlásiť v súčasnej situácii, že sa veci zlepšia, by bolo naivné. Očakávať zhoršenie by bolo porazenecké. Budeme všetci viac pracovať a dúfať, že všetko bude aspoň také dobré ako doteraz.

Lukáš Kmenta, country manažér, HBS
Ťažké časy robia silné firmy a silné firmy vytvárajú zaujímavé a fungujúce obchodné prostredie.

Karin Zápalová, majiteľka, Karin&Partners
Kto je pripravený, chce a vie pracovať a urobiť pre svojich klientov aj niečo naviac, ten bude mať rok 2025 rovnako dobrý alebo aj lepší ako rok predtým.

Rovnakú odpoveď na anketovú otázku zvolili aj:

Drahoslava Kovárová, konateľka, VerbaLex
Branislav Rentka, CEO, m:zone
Miloš Vašek, generálny riaditeľ, Dexis Slovakia

Lepší ako minulý

Václav Faltus, CEO, zlatezrnko.sk
Myslím si, že rok 2025 prinesie pre biznis a podnikanie nielen množstvo nových príležitostí, ale aj nevyhnutnosť neustáleho prispôsobovania sa. Technológie sa budú rozvíjať ešte rýchlejšie a firmy, ktoré dokážu efektívne zavádzať inovácie a ekologické riešenia, sa dostanú na špičku. Napriek výzvam verím, že schopnosť flexibilne reagovať a učiť sa z nových trendov odlíši úspešných od tých, ktorí zostanú pozadu.

Daniel Abrahám, Group CEO, Effectivity
Myslím si, že ideme do roka, ktorý vieme odhadnúť, ten 2024 bol stále pomerne nejasný. Poznáme aj všetko zlé, čo nás čaká, a myslím, že podnikanie sa zastabilizuje. Síce s horšou štartovacou čiarou ako 2024, ale aspoň jasne napísanou.

Michael  Hjemgard, generálny riaditeľ, Decodom
Rok 2025 bude pre odvetvie nábytkárstva rokom príležitostí a potenciálne aj rastu. Úroky hypoték totiž klesajú už niekoľko mesiacov po sebe a vytvárajú podmienky na zvýšenie záujmu domácností o modernizáciu nábytku, respektíve o kúpu nového nábytku do nových bytov a domov. Potenciál vidíme aj na zahraničných trhoch.

Karolína Topolová, generálna riaditeľka, AAA Auto
Vzhľadom na celkovú ekonomickú situáciu očakávame ďalší rast záujmu o ojazdené automobily. Aj preto sme zvýšili celkový objem áut v ponuke našej skupiny a plánujeme rekonštrukcie a rozširovanie našich autocentier.

Michal Horák, generálny riaditeľ spoločností Arriva na Slovensku
Pre tento rok sme si stanovili ambiciózne ciele predovšetkým v oblasti ďalšieho zlepšovania služieb pre cestujúcich a technologickej modernizácie. Chceme prispieť k tomu, aby sa verejná doprava stala prvou voľbou pre čo najviac ľudí.

Rovnakú odpoveď na anketovú otázku zvolili aj:

Jozef Bojčík, konateľ, Medi Cool
Daniel Gašpar, Managing Partner, Crowdberry

Iné/Nevyjadrujem sa

 Jan Rollo, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Prima banka Slovensko
Firmy a podnikatelia budú robiť maximum pre to, aby bol rok 2025 čo najlepší. Najväčším rizikom pri tom budú už tradične najmä politici a ich štátny aparát s ďalšími škodlivými zásahmi, požiadavkami a reguláciou.

Ján Sabol, člen Generálnej rady Združenia podnikateľov Slovenska
Bude určite ťažký. Vzhľadom na mnohé zmeny, ktorých efekt je prakticky nemožné odhadnúť (nástup Trumpa, vojny vo svete, úpadok Európskej únie a pod.) bude hlavne nepredvídateľný. Základom prežitia v biznise bude pružnosť a nespoliehanie sa na doterajšie vzorce a modely správania.

Stanislav Verešvársky, výkonný riaditeľ, DanubiaTel
Nerád používam na hodnotenie roka ultimatívne termíny horší, lepší. Podľa môjho názoru bude rok 2025 náročný a komplikovaný. A to tak pre občanov, ako aj pre podnikateľské subjekty. Ale verím, že sa to v zdraví – aj v tom ekonomickom - podarí zvládnuť. A najmä by som si prial, aby bol rok 2025 mierový.

Jaroslav Mervart, riaditeľ Chemosvit Chedos
Vonku (na trhu) to teraz vyzerá tak ako keby sa „všetci čerti ženili“… Ale každá doba prináša nielen riziká, ale aj príležitosti. A tie je potrebné naplno využiť. Kľúčové slová sú: stratégia, agilita, zdravý rozum a dobrý tím!

Juraj Vozár, výkonný riaditeľ, Biomin
Ideme do roku, kedy nikto nevie, aký naozaj bude. Tak veľa politicko-ekonomických premenných medzinárodného a domáceho charakteru v malom dejinnom okne sa stretáva málokedy. Všetky spolu tvoria výbušný súdok možností, ktoré môžu zaskočiť aj pripravených. Zostáva veriť, že ak nastanú, tak postupne a rovnako, krok za krokom si s danými výzvami poradíme.

Miroslava Michalíková, výkonná riaditeľka, Produkcia
V každom roku a budú na svete víťazi a porazení, niektorí dokonca neférovo. Nečaká nás nič ľahké a budeme musieť siahnuť ozaj hlboko k svojmu energetickému limitu. Chcete plánovať a robiť stratégie? Teraz začiatkom januára? Strácate čas. Už ste ich mali urobiť. Teraz už robte rozhodnutia.

Tomáš Lysina, partner, L/R/P advokáti
Rok 2025 bude pre slovenský biznis a podnikanie charakteristický potrebou adaptácie na nové ekonomické podmienky. Konsolidačné opatrenia vlády vrátane zvyšovania daní a šetrenia vo verejných financiách môžu krátkodobo ovplyvniť dostupnosť kapitálu a spotrebiteľskú dôveru. Napriek všetkým výzvam som však presvedčený, že pôjde o úspešný rok.

Michal Hrabovec, prezident, Anasoft
Jediná istota je, že bude iný ako si myslíme.

Dennis Fino, CEO, Barney Studio
Rok 2025 bude možno náročnejší ako 2024. Určite sa treba mať na pozore a nič nebrať ako samozrejmosť. Rovnako treba aj expandovať, minimálne do okolitých krajín.

Marek Polic, garant projektov, Kros
Verím, že bude lepší alebo aspoň rovnaký. Čo je ale isté – bude to omnoho ťažšie. Bohužiaľ, politické špičky systematicky sťažujú a komplikujú podnikanie, a to tak, že až demotivujú všetkých.