V ankete TREND Barometer sme sa pýtali respondentov, ako by sa mali zvýšiť dane z nehnuteľností na Slovensku. Elektronicky hlasovalo medzi štvrtkom 8. augusta 2024 a pondelkom 12. augusta 2024 celkovo 43 vybraných osobností slovenskej ekonomiky.
Výrazne. Sú príliš nízke a každý vlastník by mal platiť omnoho viac
Mikuláš Gazda, predseda predstavenstva, Agendy
Áno, pri súčasnom zbytočnom míňaní peňazí sú dane nízke. V normálnej krajine by zrušili desať ministerstiev a spojili 2 900 obcí do 300 funkčných samosprávnych celkov. Neriešili by sme problém so zvyšovaním daní.
Miroslav Adamiš, riaditeľ, generálne riaditeľstvo pre preklad, Európska komisia
Daniel Gašpar, Managing Partner, Crowdberry
Mierne. Mali by sa zvyšovať postupne, ale pravidelne
Richard Churý, CEO, Upgreat
Zvyšovaniu daní z nehnuteľností sa zrejme nebude možné vyhnúť. Forma a tempo zvyšovania závisia od aktuálnych potrieb miest a obcí. Najvhodnejší spôsob by bol pravidelný rast v priebehu viacerých rokov, s prihliadnutím na sociálne znevýhodnených občanov. Nezabúdajme však, že daňovú politiku môže ovplyvniť časová blízkosť komunálnych volieb.
Silvia Hallová, partnerka, Grant Thornton
Prenesenie jadra príjmov do štátneho rozpočtu na majetkové dane a dane zaťažujúce spotrebu je správna cesta. Naopak, zvyšovanie daní z práce alebo z podnikania, ovplyvňuje ekonomickú činnosť ľudí, pôsobí demotivujúco a podnecuje hľadanie ciest na optimalizáciu daní, čo má za následok znižovanie príjmov do štátneho rozpočtu.
Tomáš Osuský, generálny riaditeľ, Hollen
Naše dane z nehnuteľností sú v porovnaní s inými krajinami v EÚ nízke, ale zvyšovať treba postupne a mierne.
Lukáš Kmenta, country manažér, HBS pre CZ a SK
Skôr by som sa zameral na to, ako sú tieto vybrané dane použité, či sa vracajú v nejakej forme do lokalít, odkiaľ boli vybrané, a na následný rozvoj.
Ondrej Laciak, riadiaci partner, Laciak & Co.
Rudolf Lukačka, konateľ, Relas
Miloš Vašek, generálny riaditeľ, Dexis Slovakia
Málo. Platiť viac by mali najmä vlastníci viacerých nehnuteľností
Stanislav Verešvársky, managing director a výkonný riaditeľ, DanubiaTel
Málo, alebo radšej vôbec. Cesta k úsporám jednoznačne vedie cez oveľa väčšiu hospodárnosť a efektivitu štátu a štátnych úradov a orgánov.
Michal Janči, CEO/konateľ, Bosen Group
Som názoru, že je úplne v poriadku, ak sa zvýšia dane z nehnuteľností pre osoby, ktoré vlastnia dve a viac nehnuteľností. Zároveň by mala byť stanovená výška dane na m² aj na základe lokality, v ktorej sa nehnuteľnosť nachádza.
Ivan Štefina, CEO, Repetito, 3peaks
Dane z nehnuteľností na Slovensku by sa mali zvyšovať postupne, aby sa znížil finančný dopad na obyvateľov. Zvýšenie by mohlo byť diferencované podľa typu nehnuteľnosti, s vyššími sadzbami pre komerčné a investičné nehnuteľnosti, zatiaľ čo rezidenčné nehnuteľnosti by mohli byť zdanené miernejšie. Zohľadniť by sa mohla aj lokalita, kde by v ekonomicky silnejších regiónoch boli sadzby vyššie ako v menej rozvinutých oblastiach.
Alica Orda Oravcová, prezidentka, Daňové fórum Slovenska
Organizácia OECD každoročne odporúča zvýšenie majetkových daní v Slovenskej republike a je nevyhnutné doriešiť financovanie miest a obcí. Preto je zvýšenie dane z nehnuteľností nevyhnutné. Vzhľadom na aktuálnu ekonomickú situáciu je však plošne možné iba mierne zvýšenie tejto dane a zaviesť zdanenie vyššou sadzbou len pre tie nehnuteľnosti, ktoré neslúžia daňovníkovi na bývanie (nemá v nich trvalý pobyt). Ide o riešenie problému financovania samospráv s citlivým prístupom ku sociálne slabším daňovníkom, ktorí ďalšiu nehnuteľnosť s určitosťou nevlastnia.
Karol Ponesz, Country Manager Slovakia, Mattoni 1873
Branislav Rentka, CEO, m:zone
Jaroslav Šedivý, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Danfoss Power Solutions
Drahoslava Kovárová, konateľka, VerbaLex
Vôbec. Slováci teraz nemajú na to, aby platili vyššie dane
Marek Polic, garant projektov, KROS
Akékoľvek zvyšovanie daní je podľa mňa nesprávna cesta. Dlhodobo to nebude fungovať.
Ján Ondruš, CEO, G. Lehnert
Ak sa ľuďom budú čoraz viac zdaňovať ich príjmy alebo ich veci (za ktoré obvykle zaplatili, aby ich získali), tak im zostane len veľmi málo na ich podnikateľský rozvoj alebo na slušný osobný život, na ktorý si prácne zarábajú.
Peter Markovič, dekan, Fakulta podnikového manažmentu EU v Bratislave
Nezdá sa vám zvláštne, že bežný človek si kúpi nehnuteľnosť z peňazí, ktoré zarobil a štát mu ich riadne zdanil? Pričom poctivo zaplatil DPH z kúpy nehnuteľnosti a teraz mu na to niekto ďalší „našije“ daň z nehnuteľností?
Marián Ráno, riaditeľ, Solidita
Všetky možné dane máme najvyššie. Iné krajiny majú nižšie dane z príjmov, DPH a spotrebné dane. Dane z nehnuteľností už išli rapídne hore. Celkové daňové zaťaženie je už dnes veľmi vysoké, preto by sa už žiadne dane na dlhú dobu nemali zvyšovať. Naopak, je priestor na šetrenie štátnych výdavkov.
Stanislav Hreha, predseda dozornej rady, Východoslovenská vodárenská spoločnosť
Najprv je potrebné zabezpečiť, aby sa z daní daňových poplatníkov riešili potreby daňových poplatníkov, nie potreby politikov. Aby sme neplatili za politické naťahovačky politikov, ktorí by mali riešiť veci v náš prospech. Napríklad vymožiteľnosť práva na Slovensku do jedného roka.
Anton Šnegoň, konateľ, Battal
Ján Sabol, člen, Generálna rada Združenia podnikateľov Slovenska
Iné/Nevyjadrujem sa
Martin Melišek, CFO, Softec
Daňové zaťaženie je celkovo príliš vysoké a každá vláda robí zvýšenia bez ohľadu na konkurencieschopnosť Slovenska ako celku. Vaša otázka je položená rovnakým štýlom a nemá správnu odpoveď. Dane a ich štruktúru treba zmeniť s ohľadom na potreby Slovenska, a nie na aktuálne potreby vlády. To ale nerieši zmena jednej parciálnej dane.
Adriana Škriniarová, spoluzakladateľka Agapé Senior Park
Spravodlivejší by bol model, aby sa daň z nehnuteľnosti odvíjala od jej hodnoty. Je na diskusiu odborníkov, či dane zvýšiť len hodnotnejším nehnuteľnostiam alebo stanoviť pre všetkých jednotnú sadzbu, napr. okolo 0,1 percenta hodnoty nehnuteľnosti.
Erik Maxin, zakladateľ, Maxin´s Group
Mestá a obce musia zvyšovať dane a poplatky, keďže im stále chýbajú financie, ktoré im vláda v minulosti zobrala. Správcom tejto dane je obec, na ktorej území sa daná nehnuteľnosť nachádza. To znamená, že výšku daní určuje obec vo svojom všeobecne záväznom nariadení. Myslím, že by sa pri jej výpočte mala zohľadňovať trhová hodnota nehnuteľností. Inú hodnotu má byt v starom meste v Bratislave či Košiciach ako v Snine.
Tomáš Lysina, partner, L/R/P advokáti
Zvyšovanie daní z nehnuteľností by nemalo negatívne vplývať najmä na zraniteľné skupiny obyvateľstva, ako sú napríklad seniori alebo rodiny s nižšími príjmami. Zároveň by mali byť vytvorené mechanizmy na zohľadnenie regionálnych rozdielov, pretože realitný trh a schopnosť platiť dane sa v rôznych oblastiach Slovenska značne líši.
Dušan Ďurík, advokát, Škubla & Partneri
Pochybujem, že len zvyšovanie daní môže vyriešiť chronický problém deficitu verejných financií. Riešenia typu „chýbajú peniaze, preto treba zvýšiť nejakú daň (prípadne vymyslieť novú)“ sotva môžu priniesť úspešné riešenie problému. Daň z nehnuteľností má určite zmysel, ale len ako súčasť celkovo zmysluplného nastavenia príjmov a (najmä) výdavkov verejných rozpočtov.
Róbert Kopál, riaditeľ, Asociácia obchodníkov s cennými papiermi
Mierne, no zároveň v závislosti od ich hodnoty, s prípadnou progresiou dane pri vlastníctve viacerých nehnuteľností, najmä tzv. „investičných.“
Richard Willmann, riaditeľ, crooce.com
Nijako. Zdaňujme spotrebu.
Robert Spišák, predseda predstavenstva, AZC
Vôbec. Kým nebudú realizované významné úsporné opatrenia na výdavkovej strane, budú akékoľvek vyššie príjmy bezuzdne a bezhlavo prejedené.