V nedeľu 5. januára útočníci zneprístupnili dáta katastra nehnuteľností spravovaného Úradom geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky. Vzhľadom na úlohu katastra v realitných a finančných operáciách tým skomplikovali život mnohým občanom a organizáciám. Predmetom kritiky sa stal prístup niektorých členov vlády, ktorí najmä na začiatku kauzy o probléme nekomunikovali dostatočne otvorene a sebakriticky.
To sa odrazilo aj na výsledkoch ankety TREND Barometer, v ktorej mohli respondenti hodnotiť reakciu štátu dvomi negatívnymi a dvomi pozitívnymi stupňami. Elektronicky hlasovalo medzi štvrtkom 9. januára a utorkom 15. januára 2025 dovedna 51 oslovených osobností slovenskej ekonomiky, biznisu a inštitúcií. Mierne nadpolovičná väčšina hodnotí výkon vlády v kauze „veľmi negatívne“ a ďalšia viac ako štvrtina „negatívne“. Odpovede s komentármi názorov respondentov ankety publikujeme.
Veľmi negatívne. Nastal chaos, ktorého koniec je v nedohľadne
Martin Kultan, generálny riaditeľ, Dôvera zdravotná poisťovňa
Je zlé, že samotný incident sa stal. Čo ma však najviac zarazilo je to, ako k tomu pristúpili predstavitelia štátu a samotného katastra. Tá komunikácia bola hrozná.
Pavel Nechala, advokát, Nechala and partners, s.r.o.
Veľmi zlá komunikácia iba podčiarkuje zanedbanú problematiku kybernetickej bezpečnosti v štátnej ako aj verejnej správe. Ak sa do niečoho investovalo, tak to boli papiere a dokumenty, k budovaniu odolných systémov sme sa zatiaľ nedostali. Nový zákon o kyberbezpečnosti prináša sankcie a posilnenie vplyvy štátu, opäť zlé riešenie.
Martin Melišek, CFO, Softec
Bezpečnostné incidenty sa stávajú a budú sa stávať a prijaté opatrenia z pochopiteľných dôvodov nie sú komunikované. To ale nie je dôvod na utajovanie základných faktov a klamanie verejnosti ministerstvom, tak ako to bolo predvedené v tomto prípade.
Dušan Eľko, managing partner, SAM Headhunting Slovakia
V dnešnej dobe nie je otázka, ČI budem vystavený hekerskému útoku, ale KEDY. A na to musí mať každý krízový plán, či je to korporát, štát alebo fyzická osoba. Je dobré o tom otvorene hovoriť, nie je to hanba.
Juraj Heger, riaditeľ, Vydavateľstvo Slovart
Technický problém katastra nepochybne nie je len vinou tejto vlády. Komunikácia o tom, čo nastalo, je ale v súlade s celkovým komunikačným manuálom tejto vlády: najprv s doktorom Plzákom „zatloukat“ a keď sa už nedá tvrdiť, že sa nič nestalo, tak zahmlievať.
Richard Churý, CEO, UPgreat
Je to jeden z najhorších útokov na infraštruktúru v SR a okrem riešenia problému by som očakával profesionálne zvládnutú otvorenú krízovú komunikáciu. Namiesto toho vidíme prehadzovanie zodpovednosti na iné inštitúcie a vytĺkanie politických bodov. Konkrétnych informácií od kompetentných o tom, čo sa naozaj deje a aké je riešenie, sa k nám dostáva veľmi málo.
Mikuláš Gazda, predseda predstavenstva, Agendy
Štát a predovšetkým jeho súčasní predstavitelia, dočasne poverení riadením štátu zlyhali. Tá hlúposť a zloba, ktorú často reprezentujú predstavitelia dnešnej moci môže viesť len k záveru, že ministri zodpovední za súvisiacu agendu by nepochybne mali okamžite odísť z verejného života.
Peter Patek, konateľ, Plastix
Môj dojem z toho, čo som počul: Máme informácie, že to je problém. Nerozumieme tomu, ale musíme vytvoriť dojem, že to dáme do poriadku. Samozrejme, trochu si popritom prihrejeme našu politiku a rozdúchame vášne.
Karin Zápalová, majiteľka, Karin&Partners
Výpadok dostupnosti informácií z katastra komplikuje každodennú prácu v realitnom prostredí, potrebujeme denne pracovať s online dátami ako je list vlastníctva, katastrálna mapa, ktoré sú potrebné pri nábore nehnuteľností, pri vyhotovení všetkých typov zmlúv (rezervačná, kúpna, nájomná zmluva). Bez aktuálnych informácií si profesionálna realitná kancelária nemôže dovoliť vystaviť svojho klienta riziku neplatnosti úkonu. Realitné kancelárie sú blokované k podpisu kúpnych zmlúv a záložných zmlúv v banke, ktoré nadväzujú na uvoľnenie notárskej úschovy, vinkulácie, či úveru v banke.
Dennis Fino, CEO, Barney Studio
Neprofesionálne, amatérsky, akoby bez akýchkoľvek skúseností, manažérskych aj iných. Divadlo. Ale zlé.
Miroslav Adamiš, riaditeľ, generálne riaditeľstvo pre preklad, Európska komisia
Vláda zahmlievala, neinformovala včas a bez akýchkoľvek dôkazov útok zvaľuje na Ukrajinu.
Dušan Ďurík, advokát, Škubla & Partneri
A ešte sa mi žiada dodať: Neverte žiadnej fáme, kým nie je oficiálne popretá. Tou „fámou“ je, že štát to (zasa) nezvládol. Tým, že (ne)kompetentní zlyhanie popierajú, ho vlastne potvrdzujú.
Attila Danko, konateľ, IBG Slovensko
Otázkou je, či je to chyba terajšej vlády.... Obávam sa, že príčina je hlbšia.
Miloš Gloznek, projektový manažér, ŽSR
Štát vynakladá naprieč národným hospodárstvom neskutočné finančné prostriedky na GDPR... a potom dôjde k takémuto kolapsu. To je nemysliteľné, takáto komunikácia s občanmi-zákaznikmi, ktorí nielen že si platia za každú čiarku v katastri, ale aj za IT prostriedky vynaložené na prevádzku idú z daní občana. A štátni úradníci ho takto spravujú. Mala by byt vyvodená trestnoprávna zodpovednosť od príslušného ministra až po úradníka, respektíve IT-čkára.
Branislav Panis, generálny riaditeľ, Slovenské národné múzeum
Celé zle.
Rovnakú odpoveď na anketovú otázku zvolili aj:
Róbert Kopál, riaditeľ, Asociácia obchodníkov s cennými papiermi
Andrej Révay, prezident, Slovenská asociácia podnikových finančníkov
Martin Šimun, predseda dozornej rady, Dôvera zdravotná poisťovňa
Stanislav Kučírek, predseda, Slovensko-poľská obchodná komora
Martin Guttman, výkonný riaditeľ, Tuli.sk
Robert Spišák, predseda predstavenstva, AZC
Ján Majerský, managing director, Proma
Marko Šarmír, managing partner, RecruitMen & Developium Group
Miloš Vašek, generálny riaditeľ, Dexis Slovakia
Drahoslava Kovárová, konateľka, VerbaLex
Martin Sukupčák, konateľ, BCI-S&T
Negatívne. Obyvatelia sa dozvedeli len málo informácií
Martin Urban, generálny riaditeľ, Jungheinrich
Ku kybernetickým útokom dochádza všade vo svete, Slovensko však doteraz masívnejšiemu hackerskému útoku nečelilo. Obávam sa však, že sme neboli dostatočne pripravení po technickej, organizačnej ani po komunikačnej stránke. Predstavitelia vlády a príslušných úradov situáciu komunikačne vôbec nezvládli – verejnosť informovali neskoro, nevhodným spôsobom a nedostatočne. Nemilo ma prekvapil najmä alibizmus ministra vnútra. Aké budú ďalšie dôsledky, spojené najmä so stratou a zneužitím údajov, sa dozvieme až v najbližších dňoch respektíve mesiacoch. Dúfajme, že tento útok bude varovaním nielen pre predstaviteľov štátnej správy, ale aj komerčných firiem, že kybernetickej bezpečnosti je nevyhnutné venovať zvýšenú pozornosť.
Stanislav Verešvársky, výkonný riaditeľ, DanubiaTel
Informácie boli poskytované minimálne, hoci dôsledky výpadku celého systému pociťujú mnohí občania okamžite. Verejnosť má byť informovaná, čo sa nestalo. Nezvládnutá prevádzka, nezvládnuté informovanie. A obávam sa dlhšieho vážneho výpadku.
Peter Stadler, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Wealth Effect Management
Zbavovanie sa zodpovednosti je, žiaľ, v našom štáte a u vládnych predstaviteľov bežná a štandardná vec. Pokiaľ by nastala situácia, že niekto prevezme na seba zodpovednosť a vyvodí následky, bude to znamenať obrovský posun pre celú spoločnosť.
Martin Šmigura, local partner, Wood & Company
Zatiaľ ako verejnosť nemáme dostatok informácií na komplexné hodnotenie situácie. Znepokojujúce je však to, že nikto nechce prevziať zodpovednosť za vzniknutý stav. Ak sa ukáže, že štát nedokáže obnoviť služby zo záloh v rozumnom čase, pôjde o fatálne zlyhanie v oblasti správy kritickej infraštruktúry.
Adriana Škriniarová, spoluzakladateľka, Agapé Senior Park
Kvalitu komunikácie hodnotím negatívne. To, čo sa v skutočnosti stalo, priznal štát až po niekoľkých dňoch. Najskôr dokonca tvrdili, že ide o technickú odstávku, aj keď už bolo zrejmé, že to nie je pravda. Škody, ktoré týmto útokom vznikli, sú značné a naprieč sektormi. Očakávam preto kvalitné vyšetrovanie a zlepšenie kybernetickej ochrany štátnych dát.
Lukáš Kmenta, country manažér, HBS
V prvom rade je to signál, že IT infraštruktúra nie je dostatočne zabezpečená. Po druhé, politici sa snažia využiť zodpovednosť za zlyhanie systému na politickú propagandu. Aktuálna nie príliš dobrá situácia slovensko-ukrajinských vzťahov je zásterkou. Nech už je za útokom ktokoľvek, malo by sa zvýšiť zabezpečenie.
Karol Ponesz, country manager, Mattoni 1873
Som prekvapený takou mierou nekompetentnosti v komunikácii a následnej koordinácii potrebných krokov. Je to, bohužiaľ, ďalší krok v oslabovaní dôvery v štátne inštitúcie. Keď k tomu pridáme ďalšie problémy ako zdravotníctvo, školstvo, zvyšujúca sa inflácia a ďalšie, tak by som sa nečudoval nad pochybnosťami investorov, či by mali v najbližšom čase u nás investova
Miroslava Michalíková, výkonná riaditeľka, Produkcia
Či už o nich viete alebo nie, denne na štát, firmy s občanov cielia stovky kyberútokov. A bude toho stále viac. V prípade, ak sa útok zmení na incident, nastupuje do prvej línie tím na riešenie incidentov a komunikačný tím. Elektronické služby katastra sú súčasťou ústavnej ochrany občianskych práv a esenciálnou súčasťou štátnych a súkromných služieb. Štát mal príležitosť predviesť brilantnú ukážku komunikácie. Budem veriť, že o to lepšie sa mu darí pri odstraňovaní následkov incidentu.
Martin Jacko, managing partner, Lansky, Ganzger & Partner Rechtsanwälte
Zo správy Národného bezpečnostného úradu z 10. 1. 2025 vyplýva okrem iného, že danú vec rieši Úrad geodézie, kartografie a katastra SR v spolupráci s CSIRT.SK v pôsobnosti Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR. Táto správa však bola vydaná až po piatich dňoch od kybernetického incidentu, pričom ďalšia komunikácia zo strany štátu vrátane ÚGKK je skôr nejasná a netransparentná. Na porovnanie: keby išlo o takýto závažný kybernetický incident v rámci súkromného sektora, tak takýto súkromný subjekt by musel bezodkladne vykonať všetky oznamovacie povinnosti, ktoré mu vyplývajú zo zákona o kybernetickej bezpečnosti alebo GDPR, prípadne aj iných právnych predpisov a zároveň transparentne informovať o útoku svojich zákazníkov a klientov. V opačnom prípade by riskoval zásadné sankcie vrátane tých reputačných. Z uvedeného podľa môjho názoru vyplýva, že reakcia zo strany štátu bola vzhľadom na rozsah útoku a dosah na dáta občanov pomalá, nejasná a netransparentná.
Rovnakú odpoveď na anketovú otázku zvolili aj:
Michal Hrabovec, prezident, Anasoft
Peter Markovič, dekan, Fakulta podnikového manažmentu Ekonomickej univerzity v Bratislave
Štefan Mácsadi, predseda, COOP Jednota Nové Zámky
Hana Nováková, generálna riaditeľka, Envi-pak
Ján Ondruš, CEO, G. Lehnert
Branislav Rentka, CEO, m:zone
Pozitívne. Reakcia bola v rámci súčasných možností
Uvedenú odpoveď na anketovú otázku bez komentára zvolili:
Ján Sabol, člen Generálnej rady Združenia podnikateľov Slovenska
Anton Šnegoň, konateľ, Battal
Okrem toho vyznačil jeden účastník ankety ako svoju odpoveď možnosť: „Veľmi pozitívne. Štát zvládol situáciu aj komunikáciu“. Pripojil komentár, z ktorého však bolo zrejmé, že išlo o iróniu, takže túto odpoveď redakcia pri vyhodnotení ankety nevzala do úvahy.
Iné/Nevyjadrujem sa
Jan Rollo, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Prima banka Slovensko
Nefunkčný kataster komplikuje mnohé procesy a spôsobuje významné škody. O to dôležitejšie je zachovať pokoj a rozvahu a sústrediť sa primárne na analýzu problému a hľadanie riešení s cieľom chod katastra čo najskôr bezpečne obnoviť. Na hľadanie zodpovedných bude dosť času aj neskôr. Komunikácia určite mala byť lepšia, a to ako zo strany úradu a vlády, tak aj opozície, a mala sa zamerať najmä na upokojenie situácie. Emotívne politické vyhlásenia ani šírenie paniky k riešeniu situácie nijako neprispievajú.
Tomáš Lysina, partner, L/R/P advokáti
Reakcia štátu odhalila vážne nedostatky v kybernetickej bezpečnosti kritickej infraštruktúry, pričom kataster je jednou z najdôležitejších inštitúcií pre právnu istotu obyvateľov aj podnikateľov. Podľa informácii, ktoré sú aktuálne dostupné, problém nie je len v samotnom útoku, ale v dlhodobom zanedbávaní preventívnych opatrení – od chýbajúcich aktualizácií po slabé procesy kybernetickej ochrany. Považujem za dôležité, aby boli výsledky auditov verejné a aby sa zodpovednosť za podobné incidenty jasne pomenovala. Transparentnosť je v tomto smere kľúčová pre obnovenie dôvery v štátne inštitúcie. Ak sa problémy nebudú riešiť systematicky, môže to viesť k ďalším právnym neistotám a zníženiu ochrany práv občanov.
Marek Polic, garant projektov, Kros
Nedokážem posúdiť ich reakciu, vzhľadom na to, že ich komunikácia v celej veci je katastrofálna. Ich informovanie a celá komunikácia – to je horšie ako malé deti v škôlke. Nikto nič poriadne nevie a nikto za nič nemôže. Čo je pre mňa najväčšia hrôza aj z pohľadu budúcnosti je, že našim najväčším činiteľom nehovorí zodpovednosť ale že absolútne nič.
Martin Mittner, country manager, Nestlé Slovensko
Myslím, si že reakcia štátu vrátane komunikácie smerom na verejnosť nezodpovedala závažnosti útoku, ktorý prakticky ochromil fungovanie celej inštitúcie.
Rovnakú odpoveď na anketovú otázku zvolili aj:
Jaroslav Šedivý, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Danfoss Power Solutions
Richard Willmann, CEO, crooce.com