Denník N píše, že fínskemu novinárovi M. Krajniak povedal, že má informácie o tom, že na transportéroch majú zarobiť podnikatelia blízki SNS. „Hovorí sa o provízii dvadsať percent z ceny zákazky,“ uviedol v reportáži.
Denník N oslovil poslanca hnutia Sme rodiny a spýtal sa ho, odkiaľ má tieto informácie. „Krajniak svoje zdroje nekonkretizoval. Povedal iba to, že o províziách mu hovorili ľudia zo zbrojného biznisu,“ pripomína slovenský denník.
Ministerstvo obrany SR vyzýva poslanca M. Krajniaka, aby predložil dôkazy o provízii do piatka 11. mája alebo aby sa ospravedlnil za svoje tvrdenia v reportáži pre fínskeho novinára.
„V opačnom prípade rezort obrany podá v piatok ráno za poškodzovanie dobrého mena trestné oznámenie. Pán Krajniak si asi mýli svoje pôsobenie na ministerstve vnútra, keď sa nakúpili Škody Fabie za 80-tisíc eur, s dnešnou dobou,“ informovala v utorok hovorkyňa rezortu obrany Danka Capáková.
Miliardy na modernizáciu
Opozícia obviňuje ministerstvo obrany, že koná v oblasti plánovanej modernizácie armády netransparentne a má vážne podozrenia na porušovanie princípu nediskriminácie a porušovania zásad hospodárnosti a efektívnosti vo vynakladaní verejných financií.
Problematickým je podľa opozície netransparentný a diskriminačný nákup vojenských transportérov typu 8x8 a 4x4x za 1,2 miliardy eur.
„Modernizácia armády v aktuálnom režime pod vedením strany SNS nie je len ohrozením pre verejné financie, ale aj pre samotnú obranyschopnosť Slovenska a dôveryhodnosť Slovenska voči našim partnerom,“ uviedli ešte vo februári dôvody na zvolanie mimoriadnej schôdze opoziční poslanci.
Na celkovú modernizáciu Ozbrojených síl SR majú byť vynaložené miliardy eur. Okrem obrnených transportérov typu 8x8 a 4x4 by mali postupne vojakom pribudnúť aj dopravné lietadlá, viacúčelové vrtuľníky či nové nazdvukové stíhačky.
Ľudia z pozadia SNS
Opozičný poslanec a líder hnutia Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti Igor Matovič 9. februára na mimoriadnej schôdzi uviedol, že za všetkým sú ľudia z pozadia vládnej SNS. I. Matovič spomenul najmä riaditeľa služobného úradu v rezorte obrany Jána Hoľka, ktorý podľa neho riadi celý obchod s transportérmi.
„Pán minister nechcite nás tu presvedčiť o tom, že Slovenská republika bude niečo vyvíjať. Tieto autá sú už dávno hotové, u nás sa to bude tak maximálne skladať a prerozdeľovať provízie na tie správne účty. Váš riaditeľ služobného úradu Hoľko je predsa dobrý priateľ pána Danka, tiež v podstate podnikal s Výbohom či Brhelom, tak prosím nebuďme naivní,“ povedal v pléne opozičný poslanec.
Minister Peter Gajdoš povedal, že nerozumie tvrdeniam I. Matoviča, osobné vzťahy pána Hoľka s A. Dankom posúdiť nevie, ani mu to podľa vlastných slov neprislúcha. Tiež chcel uviesť I. Matoviča na pravú mieru v tom, že armáda nepodpísala záväznú zmluvu ani neuprednostnila konkrétnu firmu či krajinu.
Skúšky sa skončili
Praktické vojskové skúšky prototypu bojového obrneného vozidla 8x8 sa skončili. Koncom apríla o tom v tlačovej správe informovala hovorkyňa Ministerstva obrany SR D. Capáková.
Ako ďalej spresnila, praktickú časť skúšok ukončil tím vojenských špecialistov. Prototypu bojového vozidla 8x8 je výsledkom spoločného slovensko-fínskeho vývoja. Nasledovať budú technicko-organizačné opatrenia, expertná analýza výsledkov a príprava materiálu pre vládu SR.
Vozidlo skúšali vojaci Ozbrojených síl SR a špecialisti Vojenského technického a skúšobného ústavu Záhorie (VTSÚ Záhorie) nepretržite od 19. marca do 26. apríla.
Získané údaje z testov sa po skúškach vyhodnotia a zanalyzujú tak, aby výsledkom bol komplexný obraz o operačných a taktických parametroch vozidla. Výsledky sa spracujú do materiálu, ktorý následne minister obrany P. Gajdoš predloží vláde aj s návrhom riešenia ďalšieho postupu.