Tradiční výrobcovia automobilov od Toyoty a Volkswagenu po General Motors nedokážu držať krok s Teslou a čínskymi konkurentmi vo vývoji kľúčového softvéru. To ohrozuje ich schopnosť zabezpečiť si vyššie zisky v ére elektromobility.

V rebríčku digitálneho výkonu automobilových skupín konzultačnej spoločnosti Gartner sa iba Ford, GM a BMW dostali do prvej desiatky. Vrchol tvoria najmä čínske značky ako Nio, Xpeng a BYD či americké Tesla, Rivian a Lucid.

„Je to určite náročný prechod,“ povedal podľa Financial Times hlavný inžinier a technologický riaditeľ spoločnosti Volvo Cars Anders Bells. Švédska spoločnosť, ktorú vlastní Geely, minulý mesiac predstavila nové plne elektrické SUV.

Dlho očakávaný model EX90 je vybavený pokročilým softvérom a čipmi Nvidia, ktoré umožňujú jeho postupné zlepšovanie a zvyšovanie bezpečnosti. Napriek tomu vývoj centralizovaného výpočtového systému mešká, chýbajú niektoré dôležité funkcie, ako je Apple CarPlay a inteligentné nabíjanie, ktoré výrobca pridá v budúcich softvérových aktualizáciách podobne ako pri smartfónoch.

Problémy, ktorým čelí Volvo, odzrkadľujú situáciu aj u ďalších tradičných automobiliek, ktoré sa snažia znížiť náklady a generovať viac príjmov výrobou áut s pokročilým softvérom. Pri vývoji technológií a softvéru sa tradične spoliehali na vlastných inžinierov. Teraz ale hľadajú talenty v startupoch a u veľkých technologických spoločnostiach ako Apple a Google.

Toyota Yaris 1,5 Hybrid 130 k e-CVT Premiere Edition
Neprehliadnite

Hviezdna chvíľa hybridov nebude trvať dlho. Trh by mali ovládnuť plne elektrické vozidlá

V júni sa Volkswagen obrátil na americký startup Rivian s cieľom investovať päť miliárd dolárov v oblasti softvéru. Rozhodol sa tak po problémoch a prekročených rozpočtoch v nemeckej divízii Cariad, čo spôsobilo meškanie pri uvádzaní nových modelov.

Analytik spoločnosti Gartner Pedro Pacheco uviedol, že veľké automobilky nedokázali efektívne využiť zdroje k prechodu na softvérové riešenia. „Musí dôjsť k prehodnoteniu ich prístupu k softvéru, pretože ak nebudú premýšľať a konať so zameraním na softvér, bude pre nich veľmi ťažké dobehnúť lídrov v tomto odvetví.“

Podľa spoločnosti Accenture generujú digitálne služby približne 300 miliónov dolárov, teda len tri percentá z globálnych príjmov automobiliek. Konzultačná spoločnosť odhaduje, že do roku 2040 by tento objem mohol vzrásť na 3,5 bilióna dolárov, čo by predstavovalo takmer 40 percent príjmov automobilového priemyslu.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Elektrické vozidlá preplnili belgický prístav, keďže dopyt klesá