Najväčšia svetová automobilka Toyota a ďalšie japonské firmy získajú vládnu dotáciu 118 miliárd jenov (772 miliónov eur). Má im umožniť vyrábať v krajine elektrické batérie a posilniť vplyv Japonska v tejto oblasti.
"Dúfam, že veľké investície Toyoty a ďalších výrazne posilnia dodávateľský reťazec batérií v našej krajine," povedal na tlačovej konferencii minister hospodárstva, obchodu a priemyslu Jasutoši Nišimura. Japonská vláda už vyčlenila takmer 160 miliárd jenov (zhruba jednu miliardu eur) na podobný projekt v Japonsku realizovaný spoločnosťou Honda a ďalšími miestnymi podnikmi.
Japonsko sa podobne ako jeho partneri v skupine siedmich ekonomicky vyspelých krajín G7 snaží obmedziť závislosť od Číny. Chce posilniť svoju ekonomickú bezpečnosť tým, že podporí domácu výrobu citlivých technológií, ako sú elektrické čipy a polovodiče. Usiluje sa tiež o návrat na scénu v oblasti batérií, kde bolo dlho jedným zo svetových lídrov, kým ho od polovice minulého desaťročia nepredbehla Čína a Južná Kórea.
Toyota dlho váhala, či sa pustí do stopercentne elektrických vozidiel. Teraz chce však svetová jednotka čo do objemu predaja svoje úsilie v tejto oblasti zdvojnásobiť. Firma začiatkom týždňa oznámila, že od roku 2026 sa bude usilovať pre svoju budúcu generáciu špičkových elektromobilov o dojazd na vzdialenosť tisíc kilometrov a o čas nabíjania najdlhšie 20 minút.
V apríli si skupina stanovila cieľ predať v roku 2026 na 1,5 milióna stopercentne elektrických vozidiel po celom svete. Podľa agentúry AFP je to veľmi ambiciózny cieľ vzhľadom na to, že predaj v tomto segmente vlani predstavoval menej ako 25-tisíc vozidiel, a bol teda veľmi ďaleko za súčasnými šampiónmi v predaji elektromobilov, ako je americká Tesla a čínska BYD