Mestská doprava je v pandémii guľou na nohe

Mestské dopravné podniky strácajú s vládou trpezlivosť. Počas uplynulého roka pretrvávajúcej pandémie im vznikli výpadky tržieb v desiatkach miliónov eur a vo vlastných kasách prostriedky na ich pokrytie nemajú. Dopravné podniky v Bratislave, Košiciach, Prešove a Žiline zatiaľ žiadne prostriedky zo štátnej schémy pomoci čerpať nemôžu. Súkromní prepravcovia pritom pomoc čerpajú. Hlavnému mestu medzičasom vznikol výpadok tržieb vo výške 25 miliónov eur.

Vodiči dopravných podnikov v Košiciach a v Bratislave pristúpili k hodinovému štrajku. Bratislavský primátor Matúša Vallo avizoval, že ak sa problém nevyrieši, obráti sa na Európsku komisiu. Prístup vlády totiž považuje za diskriminačný. Ak ťarcha ostane na pleciach miest, splácať ju budú roky. Na výsledok v podobe zhoršenej kvality MHD vo finále tým doplatia zamestnanci, obyvatelia miest aj ich návštevníci.

Na snímke odstavené vozidlá mestskej hromadnej dopravy (MHD) počas výstražného hodinového štrajku dopravných podnikov v Bratislave, Košiciach a v Prešove 12. apríla 2021 v bratislavskej mestskej častu Dúbravka. Výstražný štrajk vyhlásili zástupcovia zamestnancov dopravných podnikov. Chcú ním upozorniť, že štát stále finančne nepomohol ich podnikom s výpadkom príjmov spôsobeným pandémiou nového koronavírusu a hrozí rušenie liniek MHD i prepúšťanie. FOTO TASR - Martin Baumann
Neprehliadnite

Výstražný štrajk vodičov MHD v Bratislave je len začiatok budúcich problémov

Vláda je k cyklodoprave štedrá, rozhodujúce sú však samosprávy

Slovenská vláda si v návrhu priorít plánu obnovy od Európskej komisie pýta sto miliónov na cyklistickú infraštruktúru. Pre porovnanie - v súčasnosti štát na cyklodopravu vyčleňuje približne štrnásť miliónov ročne. Navyše, z plánu obnovy by tak mal byť vyčlenený balík peňazí, ktorý vystačí na vybudovanie približne dvesto kilometrov nových cyklociest. Vznikať by mali najmä v mestách a v prímestských oblastiach.

Samotný fakt, že vláda pri výbere priorít pre plán obnovy nezabudla na cyklodopravu, je veľmi povzbudivý. Je to jasná deklarácia podporiť ekologizáciu dopravy, ktorá je najväčším znečisťovateľom ovzdušia. Horúci zemiak však letí smerom k samosprávam. Je otázne, či v prostredí zdĺhavých povoľovacích procesov a s poddimenzovanou kapacitou na prípravu projektov dokážu agendu kvalitne zvládnuť. Čas pritom letí rýchlo a sľúbené peniaze bude možné využiť len do roku 2026.

Cyklistika
Neprehliadnite

Cyklodoprava vyžaduje nielen sieť cyklotrás, ale aj infraštruktúru

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa