Obchvat takmer na dosah

Stavebné práce na bratislavskom diaľničnom obchvate D4 a priľahlom úseku juhoslovenskej rýchlostnej ceste R7 sú takmer ukončené. Ešte toto leto by mali motoristom odovzdať do užívania nové úseky, ktoré najmä tranzitnej nákladnej doprave umožnia vyhnúť sa preplneným mestským cestám. Plynulý prejazd by mal byť možný po R7 z Holíc po bratislavskú križovatku Slovnaftská a z Rače, po D4 a dunajskom súmostí do Jaroviec. Otvorenie úsekov však má dva háčiky, s ktorými sa zhotoviteľ a ministerstvo dopravy budú musieť vysporiadať.

Prvým je úsek rýchlocesty od križovatky Slovnaftská po križovatku Prievoz. Kľúčový záver R7 zatiaľ dokončený nie je. Bez neho síce zrejme zhotoviteľ bude môcť pustiť autá po Slovnaftskú, ale od štátu za sprístupnenie cesty nedostane zaplatené. Podľa zmluvy totiž štát začne platiť až po spustení celého úseku od križovatky Ketelec po Prievoz. Uviesť do prevádzky a žiadať peniaze len za polovicu podľa ministerstva nie je možné. Druhým háčikom je úsek D4 z Jaroviec na diaľnicu D2. Ten vedie po problematickom násype, v ktorom bol nájdený neschválený materiál, vrátane stavebného odpadu a azbestu. Posudzovanie rizík tejto časti stavby ešte prebieha.

Nultý obchvat Bratislavy je takmer dokončený.  Jednotlivý úseky diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 sú takmer hotové a sú pripravené na odovzdanie do užívania vodičom. Na snímke z dronu pohľad na križovatku Rusovce ako súčasť diaľnice D4 v pozadí nájazd na Lužný most. V Bratislave 10. júna 2021. FOTO TASR - Michal Svítok
Neprehliadnite

Stavebné práce na bratislavskom nultom obchvate sa blížia ku koncu

Zadné vrátka mýtneho tendra

Národná diaľničná spoločnosť preteká s časom. Do konca roka 2022 musí vyjasniť budúcnosť výberu diaľničného mýta na Slovensku. Zmluva zo spoločnosťou SkyToll, ktorá systém prevádzkuje dnes, vtedy vyprší. Štát by chcel mýtny systém spravovať sám a vyhlásil súťaž na jeho vybudovanie. Ponuky už mali byť na stole, lehotu na ich predkladanie však už štátna NDS trikrát preložila. Ak na konci budúceho roka nový systém pripravený nebude, neostane nič iné, než predĺžiť životnosť toho starého.

NDS preto začala budovať zadné vrátka. So spoločnosťou SkyToll podpísala memorandum o spoločnom postupe pri vykonávaní komplexného auditu podniku. Cieľom je zistiť, koľko by štát stálo jeho prípadné odkúpenie. Diaľničiari zatiaľ tvrdia, že ide o posudzovanie všetkých variantov a že starý systém by kúpila, len ak by bol výrazne lacnejší než ponuky na nový. Rozlúsknuť dilemu tak bude možné, až keď sa NDS odhodlá otvoriť obálky s ponukami a vnesie tak do mýtnickej cenotvorby viac svetla.

Na snimke system elektronickych dialnicnych znamok pre osobne motorove vozidla na slovenskych dialniciach.
Zdroj: MICHAL SMRCOK

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa