Cez hranice len s očkovacím pasom

Cestovateľský semafor už nebude nerozdeľovať krajiny, ale cestovateľov – iné kritériá budú platiť pre zaočkovaných, iné pre tých, čo zaočkovaní nie sú. Režim na slovenských hraniciach pri vstupe by sa mohol sprísniť už od pondelka. Zaočkovaní po príchode z akejkoľvek krajiny nebudú potrebovať ani len test, nezaočkovaní budú na negativitu potvrdenú PCR testom čakať v karanténe. Niektoré malé, menej dôležité miesta na prekračovanie vnútorných hraníc sa uzavrú. Výnimku bude mať iba nákladná doprava.

Rázne sprísnenie opatrení na hraniciach prichádza v čase rýchlo sa šíriacej nákazy agresívnejším delta variantom koronavírusu a pri kriticky nízkej miere zaočkovanosti ľudí na Slovensku. Dôslednosť hraničných kontrol sa má pritom odvíjať od miery šírenia nákazy a prehodnocovať sa budú každý týždeň. Či sa nimi podarí motivovať ľudí podstúpiť očkovanie a zmierniť tak nástup novej vlny pandémie, je otázne. Prenášačmi vírusu totiž môžu byť aj zaočkovaní ľudia. V porovnaní s okolitými krajinami sú opatrenia prísnejšie, okrem kritikov očkovania tak budú zrejme citeľnou ranou aj pre návštevnosť Slovenska návštevníkmi zo zahraničia.

Kontrola dodržiavania opatrení na slovensko-rakúskom diaľničnom hraničnom priechode Petržalka-Berg
Neprehliadnite

Cez hranice neprekĺzne ani myš. Slovákov zmorí účet za testy, Čechom na leto prispieva štát

Dopravcovia sa z vírusu nevyliečili

Minuloročný apríl bol pre automobilových dopravcov najťažším mesiacom v rámci už takmer rok a pol trvajúcej pandémie. Tohoročný apríl bol z pohľadu štatistík lepší, stále však vzdialený od toho, na čo boli dopravcovia zvyknutí v predpandemických rokoch. V apríli 2019 previezli približne o desatinu viac tovaru ako v rovnakom mesiaci tohto roka. Ešte podstatne pomalšie ako nákladná preprava sa z koronakrízy spamätáva podľa Štatistického úradu SR osobná doprava. V sektore preto rastie nervozita. Prepad tržieb sa z mesiaca na mesiac nabaľuje a tlačí firmy v odvetví s tradične nízkymi maržami na hranu.

Autodopravcovia preto hrozia protestmi a blokádou slovenských ciest. Zo svojej zlej situácie vinia aj vládu. Ministerstvá dopravy, financií a hospodárstva sú podľa nich pri riešení otázky znižovania nákladov pre dopravcov neaktívne. Dopravcovia napríklad očakávajú znižovanie vratky spotrebnej dane, prípadne cestnej dane, ale aj mýta.

Tlak zo strany autodopravcov trvá prakticky už od jari. A to napriek tomu, že rovnako ako iní krízou zasiahnutí podnikatelia majú možnosť žiadať o peniaze z podporných schém. Na rozdiel od iných odvetví však majú v rukách aj silový nástroj, ktorým je blokovanie dopravy. Pandemickú pomoc pritom prekrývajú aj požiadavkami, o ktoré sa snažia dlhodobo.

Zástupcovia autodopravcov blokovali pomocou kamiómnov ulice v Bratislave aj na začiatku roka 2020.
Zdroj: MICHAL SMRČOK
Zástupcovia autodopravcov blokovali pomocou kamiómnov ulice v Bratislave aj na začiatku roka 2020.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa