V mýtnom tendri narastá časový tlak
Slovensko potrebuje mať do začiatku roka 2023 v prevádzke nový funkčný mýtny systém. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) od decembra súťaží jeho vybudovanie. Na konci marca mali byť známe ponuky uchádzačov, tí však napokon dostali mesiac a pol k dobru na ich predloženie. Na súťažné podklady reagovali uchádzači viac než sto otázok, diaľničiari tak zadanie, aj o tretinu nadsadený odhad ceny, opravujú.
Ak má byť nový systém funkčný k roku 2023, súťaž oň by mala byť hotová najneskôr na začiatku jesene. To sa s veľkou pravdepodobnosťou nestane. Každé zdržanie pritom nahráva súčasnému prevádzkovateľovi mýtneho systému, spoločnosti SkyToll a na stole naďalej ostáva aj alternatíva, že štát bude musieť zmluvu s ňou predĺžiť. Otázne bude, za akých podmienok, pričom vyjednávaciu výhodu má v rukách starý mýtnik.
Cena oživenia éry železníc sa ráta v miliardách
Z niekdajšej výhody, v podobe bohato rozvetvenej siete železníc, sa za posledné dekády stala skôr príťaž. Dlhodobé ignorovanie postupného úpadku technického stavu infraštruktúry narušilo len pár neveľmi efektívnych investičných akcií. To sa však má v nadchádzajúcej dekáde zmeniť.
Len do potrebnej rekonštrukcie frekventovane využívaných tratí by v nadchádzajúcej dekáde mali smerovať štyri miliardy eur. Viac ako päť a pol miliardy by potreboval rozvoj medzinárodných TEN-T koridorov. Na vysoký účet sú však obmedzené zdroje. Podľa odhadov vládnych analytikov by zdroje dostupné na rozvoj infraštruktúry v štátnom rozpočte mohli do roku 2023 dosiahnuť zhruba štyristo miliónov eur. Približne šesťsto miliónov eur by sa malo nájsť v európskom pláne obnovy a odolnosti.
Rezort dopravy spolu s analytikmi ministerstva financií už majú za sebou tú ľahšiu časť – problematické úseky zoradili podľa dôležitosti. Skutočnými výzvami budú príprava projektov, získanie povolení a zabezpečenie zhotoviteľov. Tu sa desať rokov už nezdá byť až tak veľa.
Koaličná kríza brzdí pomoc dopravcom
Osobná hromadná doprava je v čase pandémie pre mnohých rizikom, ktoré podstupujú len v nevyhnutnom prípade. To sa zásadným spôsobom podpísalo pod vlaňajšie výkony autobusových dopravcov. Prvá vlna pomoci minulý rok umožnila prežiť najmä menším dopravcom. Čoraz hlasnejšie sa dofinancovania strát začínajú dožadovať aj väčšie spoločnosti.
Aj na rokovania o esenciálnej finančnej pomoci sa rokuje v tieni politickej nevraživosti. Právo prerozdeľovať príspevky pre autodopravcov už nebude mať minister hospodárstva Richard Sulík (SaS), ale ministerstvo dopravy vedené stranou Sme rodina prostredníctvom Andreja Doležala. Vláda mu odsúhlasila predbežný balík sto miliónov eur s tým, že okrem autobusárov sa z neho ujde aj nákladnej doprave, taxikárom a autoškolám.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?