Vážení čitatelia,
nové číslo TRENDU zaplavili domáci inovátori. Rozhodli sme sa im venovať pomerne veľký priestor od titulnej strany až po Tému čísla na úctyhodných 14 stranách. Na 25 príkladoch slovenských inovátorov ukazujeme, ako sa podniká, keď hlavnou zbraňou v biznise nie sú stimuly od štátu či kontakty na správnych miestach. Ale naopak unikátne nápady. Veríme, že práve toto je budúcnosť Slovenska a spôsob, ako inšpirovať mladých ľudí myslieť inak. TOP 25 inovátorov Slovenska. Prajeme príjemné čítanie.
Jedným z významných inovátorov je aj šéf Sygicu Michal Štencl. Mal vždy vysoké ambície. O tej byť zásadným hráčom v softvérovom svete sa vie. Navigácie pre smartfóny, ktoré vyvíja jeho firma, majú viac ako sto miliónov používateľov, vo svojom segmente je Sygic trhovou dvojkou, hneď za supergigantom Google. O jeho ďalšej ambícii - vlastnej škole - sa už vie menej. Dôvod: Slováci by podľa M. Štencla mohli byť oveľa ďalej v inováciách, keby ich školstvo učilo inovovať, rozmýšľať nad problémami, hľadať cestu vlastnou hlavou a nie len z kníh. Viac vo veľkom rozhovore Sme múdri, no školy ničia našu zvedavosť.
Studená sprcha pre Grékov spôsobila, že Grécko prijalo podmienky veriteľov a aktuálne má v pláne rozsiahle reformy, podobné ako tie, ktoré výrazne pomohli v nedávnej minulosti Portugalsku. Dohoda upokojila trhy, ktoré počas júla zásadne padali. Kto sledoval vývoj svojich úspor v druhom pilieri, mohol zaznamenať aj prepady o stovky eur, ak má peniaze v rizikovejších fondoch. Ide však len o dočasný výkyv. Trhy občas padajú. Napriek prepadom sú indexové fondy stále najvýnosnejším druhom investovania penzijných úspor.
Diskusia o Grécku a o tom, ako a či vôbec mu pomôcť, na Slovensku - ako všade inde v Európe - prebieha na rôznych úrovniach. Pravdaže dôležité a smerodajné nie je to, čo sa povie v Hornej-Dolnej alebo kdesi v krčme, ale čo sa hovorí na najvyššej politickej úrovni. Marián Leško si všimol, že politická diskusia o Grécku je na Slovensku akási obmedzená, takpovediac jednoSmerná. Všetky relevantné politické strany totiž vnímajú Pomoc Grécku ako nočnú moru.
V tieni hektických udalostí okolo Grécka akosi zanikla mimoriadne dôležitá správa o tom, že europarlament minulý týždeň schválil stanovisko, za akých podmienok podporí TTIP dohodu s USA (TTIP - Transatlantic Trade and Investment Partnership). O tej sa rokuje už od predvlaňajška a vyjednávania sprevádzajú horúce debaty podporovateľov a odporcov. O výsledkoch rokovania europarlamentu o pripravovanej najvýznamnejšej zmluve (minimálne) desaťročia píše Michal Lehuta v článku Súkromné súdy v zmluve s USA nebudú.
Česká Škodovka dosahuje v poslednom období mimoriadne výsledky, vlani po prvýkrát predala viac ako milión áut. Sesterskému Volkswagenu až tak karta nejde. Treba však objektívne priznať, že česká automobilka výrazne profituje aj z novej koncernovej platformy, do ktorej ale zainvestovala najmä nemecká automobilka. Navyše by sa mali obe značky ocitnúť v jednej divízii (spolu so Seatom) v rámci novej koncernovej štruktúry. Analytici odhadujú, že to môže mladoboleslavskej fabrike uškodiť a Škoda môže doplatiť na svoj úspech.
Sociálne médiá sú sen každého marketéra, tvrdí kreatívny šéf agentúry Triad Advertising Martin Woska. Podľa jeho slov ich razantným nástupom nemusia firmy výrazne znásobovať svoj rozpočet na reklamu, skôr ju lepšie prerozdeliť medzi rôzne médiá. Nestačí dať všetko do televízií a printov. Uvádza, že online, na rozdiel od televízie, vie opakovane zasiahnuť spotrebiteľa, zapojiť ho do aktivít, do kampane, dotiahnuť ho na festival či do predajne. Trendom dneška je nákup médií podľa správania ľudí na weboch.
V aktuálnom TRENDE je toho ešte oveľa viac, dozviete sa, že Informačný portál o eurofondoch sa otvára verejnosti, na príklade viacerých štátnych firiem, ktoré reklamu príliš nepotrebujú, prečítate si aj, že V reklamnej zlatej bani sa fára ďalej, ďalší článok poskytuje návod Ako reštartovať podnikanie a v prílohe Enjoy nájdete Módne vlny na tanieri.
Vážení čitatelia, už o týždeň vyjde letné dvojčíslo plné dovolenkového čítania. Dovolenkárom želám nerušený oddych, ostatným pokojnú prácu. Sme radi, že nás čítate a bude nám cťou, keď TREND odporučíte alebo predplatíte aj vašim kolegom alebo známym. Predplatitelia TRENDU sú v našich očiach členmi privilegovaného klubu, výrazne šetria peniaze (namiesto 2,20 platia len 1,44 eur za číslo), majú k dispozícii úplný archív na webe a printové vydanie na stiahnutie už od stredy popoludnia - deň pred oficiálnym vydaním. Takisto majú TREND vždy so sebou v tablete alebo mobile prostredníctvom našich aplikácií pre iOS a Android.
Ďakujeme. Vaše podnety, tipy ale aj konštruktívnu kritiku pozorne čítam na [email protected].
S úctou
Oliver Brunovský
TREND 28/2015