Vážení čitatelia,

titulku nového čísla TRENDU sme venovali tomu, aký obraz si Slovensko o sebe vytvára. Je o značke Slovenska, ktorú všetci reprezentujeme a ktorá reprezentuje nás. Alebo je to o logu, ktoré pri prvom pohľade môže spôsobovať pocit zahanbenia. Štát v tejto chvíli rieši, akým spôsobom budeme vizuálne komunikovať s domácou aj zahraničnou verejnosťou počas slovenského predsedníctva v Rade EÚ. Spôsob, akým to robí, opäť vyvoláva otázky. Prečo to tak je, sa dočítate v téme Hľadá sa vizáž štátu.

O tom, prečo zomreli cestujúci letu 9525 i o tom, ako Bratislava provizórne prežíva
V poslednom čase drukujeme daniarom v ich boji proti karuselom a podvodom s DPH. V tomto čísle TRENDU Vám ale prinášame ešte trochu iný pohľad a jednu ilustračnú schému. Píšeme o tom, že podvodníci už veľmi pružne prechádzajú z miliónových vratiek DPH do tisícových faktúr. A osobne ma v článku najviac zaujala pasáž o tom, ako do nových podvodníckych schém cielene zaťahujú aj seriózne a renomované firmy, aby kolotoč krátenia dane vymyslenými nákladmi ešte viac zakamuflovali.

Bratislava provizórne prežíva, nevie sa dohodnúť na rozpočte. Nový primátor Ivo Nesrovnal navrhuje potrebné škrty, ktoré by ale skomplikovali financovanie dopravy, kultúry, ale aj bezpečnosti napríklad pred slovenským predsedníctvom. Teraz hľadá s poslancami kompromis. A táto situácia sa bude opakovať aj v budúcnosti, ak sa nezmení spôsob prerozdeľovania podielových daní medzi obce a mestá.

„Musíte prestať rozmýšľať o tom, ako sa veci nedajú robiť. To je prvé pravidlo, ktoré ľuďom v biznise hovorím,“ zdôrazňuje britský manažér a poradca Kevin Gaskell. Aj preto pri prijímaní nových ľudí viac prihliada na ich postoj, ako na konkrétne zručnosti. Známym sa stal po tom, čo vytiahol z ekonomickej katastrofy britského importéra Porsche. Doviedol ho k vysokým predajom a prvej pozícii v zákazníckej spokojnosti. A potom niečo podobné urobil s BMW. Viac v rozhovore Za egom manažérov sa často ukrýva strach.

Už dávnejšie je aj oficiálne známe, že za leteckú katastrofu spoločnosti Germanwings môže kopilot, ktorý s lietadlom a ďalšími 149 ľuďmi na palube úmyselne havaroval na úpätí Álp. TREND zisťoval, ako by sa podobnej, v histórii letectva veľmi zriedkavej tragédii dalo zabrániť. Verdikt nie je veľmi potešujúci. Podľa odborníkov nemusia pomôcť ani pravidelné psychotesty, ani úradné nariadenia. Viac sa dočítate v článku Prečo zomreli cestujúci letu 9525.

Viete o tom, že malá slovenská firma Modrý koník má v rodinnom dome na okraji Bratislavy vlastného kuchára, ktorý varí delikatesné jedlá. Alebo že taiwanská Delta Electronics stavala svoju dubnickú fabriku podľa pravidiel feng šuej? Chvíľami veselý a trošku aj vážny je náš oddychový materiál 33 tajomstiev slovenských firiem. Prináša firemné mikropríbehy, ktoré ale nezriedka vytvárajú tú správnu firemnú kultúru a jedinečnú DNA.

V čísle máme aj veľa ďalších zaujímavých a praktických informácií. Napríklad, že útrpné niekoľkohodinové návštevy dopravných inšpektorátov už nebudú nočnou morou. Ministerstvo vnútra zavádza od 1. apríla elektronické služby pri evidencii áut, preto, dúfajme, Zapísať auto už nebude kríž. Máme aj exkluzívny pohľad z konferencie pre marketérov a web developerov F8 v San Franciscu, odkiaľ naši spolupracovníci píšu, ako je Facebook na ceste k top médiu sveta. Alebo čítajte o tom, že Svetovej banke rastie čínsky konkurent.

A aby ste na sviatky mali viac zábavného čítania, v sekcii Enjoy sme pre vás pripravili rozhovor s „Pycom“. Martin Rausch je známy najmä ako moderátor televíznych súťaží. No okrem médií má ešte jednu veľkú vášeň - varenie. Pred troma rokmi vydal kuchársku knihu a robil pri tom všetko od receptov cez fotografie až po manažovanie výroby, reklamy a predaja. Odpoveďou na otázku prečo sa kvalifikoval do TRENDU – dal sa na to, aby si urobil radosť. Posmelený úspechom vlani zostavil voľné pokračovanie. V rozhovore Nečakal som, že kniha ma bude živiť vás možno príjemne prekvapí tak ako mňa.

Sme radi, že nás čítate a bude nám cťou, keď TREND odporučíte alebo predplatíte aj vašim kolegom alebo známym. Predplatitelia TRENDU sú v našich očiach členmi privilegovaného klubu, výrazne šetria peniaze (namiesto 2,20 platia len 1,44 eur za číslo), majú k dispozícii úplný archív na webe a printové vydanie na stiahnutie už od stredy popoludnia - deň pred oficiálnym vydaním. Takisto majú TREND vždy so sebou v tablete alebo mobile prostredníctvom našich aplikácií pre iOS a Android.

Ďakujeme. Vaše podnety, tipy ale aj konštruktívnu kritiku pozorne čítam na [email protected].

O tom, prečo zomreli cestujúci letu 9525 i o tom, ako Bratislava provizórne prežíva

S úctou

Oliver Brunovský

O tom, prečo zomreli cestujúci letu 9525 i o tom, ako Bratislava provizórne prežíva
Zdroj: peterzentko

TREND 13/2015