Vážení čitatelia,
Guy Kawasaki bol najväčšou hviezdou minulotýždňovej bratislavskej konferencie TechMatch. Diskusia o prestrelených nákladoch na podujatie nás inšpirovala k otázke, akú hodnotu má dnes podnikateľské know how. Desaťtisíce eur za honorár hviezdnemu spíkrovi? Alebo stačí pozrieť si jeho prednášky zadarmo na webe? Náš „nízkonákladový“ príspevok spočíva v predstavení G. Kawasakiho ako etablovanej značky. Takže pre Vás, vážení čitatelia, tentoraz Kawasaki pod titulkom Pravidlá značky Guy Kawasaki a Neviem sa dočkať áut bez vodičov v TRENDE za 2,20 eura. A predplatitelia ho majú ešte výhodnejšie.
Tému čísla venujeme think-tankom. Sú strážcami demokracie, účastníkmi verejnej debaty s veľkým vplyvom na verejnosť aj politiku, zameraní na kultivovanie politického života. Sú rovnako prísni aj na seba? Ukazujú Kto financuje think tanky a prečo? Alebo je problém vyhľadať o nich základne informácie o donoroch? TREND sa pozrel na najvplyvnejšie z nich.
V aktuálnom čísle uverejňujeme už desiateho nominovaného do súťaže Manažér roka, v ktorej môžete rozhodnúť aj vy. Hlasovanie sa práve začína a právo udeliť svoj hlas má každý z registrovaných čitateľov TRENDU. Som presvedčený o tom, že manažérska zostava, ktorú sme vybrali tohto roku, je naozaj skvelá. Svedčí o tom aj portrét 38-ročného šéfa Slovenskej pošty Tomáša Druckera, ktorý má po troch rokoch pôsobenia vo funkcii šnúru úspechov. A prečo? Pretože na rozdiel mnohých iných štátnych manažérov je úprimne presvedčený, že Aj štátna firma si musí na seba zarobiť sama. Aj keď je to voľakedy biedna pošta so 14-tisíc zamestnancami.
A teraz jedna téma, ktorú vám vrelo odporúčam prečítať si. Pre mnohých ľudí je umelá inteligencia ešte stále najmä vízia zo sci-fi filmov. Hoci v realite sa s ňou už možno bežne stretávajú, len to nevnímajú. V tejto fascinujúcej a perspektívnej oblasti sa angažujú aj Slováci. Marek Rosa sa do nej pustil po úspechoch s videohrami. Zarobil nimi slušné peniaze a teraz ich investuje, pretože verí, že práve rozmýšľajúci stroj bude zásadný evolučný krok pre ľudstvo. A on chce byť pri tom. V rozhovore čitateľom TRENDU vysvetľuje, že Umelá inteligencia sa netvorí, ale vychováva. Veľmi zaujímavý rozhovor.
Ako úspešne podnikať je názov nového desaťdielneho seriálu tematických rozhovorov, ktorý v tomto čísle štartujeme. Zlyhajte, čo najskôr a čo najviac, radí internetový podnikateľ a inovátor Peter Paška, známy napríklad z projektu Zlavadna.sk. Adeptom podnikania odporúča, aby sa so svojim projektom čo najskôr dostali k používateľovi, lebo iba ten im môže poskytnúť užitočnú spätnú väzbu. Pri každom novom projekte sa však najprv pozerá na to, či ho má kto realizovať.
Žiaľ, opäť aj v tomto čísle musíme písať o niečom, čo sa nám bridí. Poslanec Miroslav Beblavý pokračuje v mapovaní pijavíc zdravotníctva a doviedlo ho to aj k firme prepojenej na stranu TIP. O tejto strane pred časom Richard Sulík natvrdo povedal, že je to projekt podpredsedu Smeru Pavla Pašku. Podľa toho, čo zistila naša kolegyňa Mária Hunková, to tak naozaj vyzerá. Ľudia z TIPu dostali Taký malý „tip“ z peňazí na zdravotníctvo. Vlastne vôbec nie malý.
A ešte jeden príspevok na korupčnú nôtu. Už viackrát sme písali o českej kauze nákupu obrnených vozidiel Pandur, v ktorej figuruje aj Slovák Miroslav Výboh ako ten, kto „predložil požiadavku trikrát šesť miliónov“. Keďže transportéry vyrába americko-rakúska firma, popri českých orgánoch vyšetrovanie viedla aj rakúska prokuratúra. Teraz vyšetrovanie ukončila, v spisoch je zaznamenaných viacero presvedčivých svedectiev a pre Miroslava Výboha to môže mať nepríjemné dôsledky. No nielen pre neho. M. Výboh totiž „sám seba identifikoval“ ako niekto z úradu predsedu vlády Slovenska. Takže sa v súvislosti s Robertom Ficom bude skúmať, Prečo priateľa Výboha premiér nezatratil.
Svetová fúzia dvoch najväčších pivovarníckych spoločností sa týka aj Slovenska. Usadené vody tuzemského pivovarníctva rozčerí nový nadnárodný hráč, cez akvizíciu SABMilleru sem totiž príde svetová jednotka AB InBev. Pivovary Topvar tak dostanú nového pána a vzhľadom na silu novej materskej firmy zrejme aj bohatú marketingovú podporu. Pre zhruba rovnako veľkého konkurenta, hurbanovský Heineken, by tak mohli nastať krušnejšie časy.
Tento týždeň je naša príloha TREND plus o pracovnej zdravotnej službe.
Sme radi, že nás čítate a bude nám cťou, keď TREND odporučíte alebo predplatíte aj vašim kolegom alebo známym. Predplatitelia TRENDU sú v našich očiach členmi privilegovaného klubu, výrazne šetria peniaze (namiesto 2,20 platia len 1,44 eur za číslo), majú k dispozícii úplný archív na webe a printové vydanie na stiahnutie už od stredy popoludnia - deň pred oficiálnym vydaním. Takisto majú TREND vždy so sebou v tablete alebo mobile prostredníctvom našich aplikácií pre iOS a Android.
Ďakujeme. Vaše podnety, tipy ale aj konštruktívnu kritiku pozorne čítam na [email protected].
S úctou
Oliver Brunovský
TREND 42/2015