Vážení čitatelia,

na otázku v najnovšom TREND barometri, či už viete, koho budete voliť v najbližších parlamentných voľbách, vyše stovky pravidelných účastníkov tohto čitateľského prieskumu odpovedalo dosť jednoznačne. Nevedia, a tí, ktorí vedia, koho voliť nebudú, si nemajú z čoho vybrať. Tému týždňa sme preto nazvali Trpaslíci proti Ficovi. Turbulentné dianie na pravej strane politického spektra naznačuje, že päť minút po dvanástej neúspešní pravicoví politici konečne zneisteli. A že sa aktivizuje biznis sektor. Možno vás v tejto súvislosti zaujme aj rozhovor s bývalým pravicovým reformátorom Ivanom Miklošom.

O tom, že ľudia nevedia, ako ostať bohatými a ako sa lekárne zmenili na supermarkety
Úspešných a neúspešných ľudí delí v zásade jedna vec – nazeranie na správu majetku. Kým tí, ktorí sú odsúdení na život v priemere, majetok predovšetkým užívajú, úspešní ľudia hľadia hlavne na to, ako majetok zveľadiť. Ak napríklad niečo dostanú od svojich rodičov, považujú to za majetok svojich detí a usilujú sa ho zhodnotiť. V tomto čísle TRENDU začíname po dvoch úspešných minuloročných seriáloch (pre obchodníkov a pre konateľov malých firiem) tentoraz seriál pre investorov. Ktorými sme v skutočnosti všetci, či si to uvedomujeme alebo nie. V prvej časti nazvanej Ľudia nevedia, ako ostať bohatými sa zhovárame s belgickým poradcom Jeanom-Francoisom Catsom a ja vám určite odporúčam tento rozhovor si v pokoji vychutnať. Navnadím vás len jedným citátom: „Tretina bohatých rodín stratí bohatstvo už po druhej generácii.“

Ropa je na historických minimách, ale Slovnaft z lacnej ropy nejasá. Síce si pochvaľuje, že lacnejšie palivá idú viac na odbyt a že výroba plastov sa opäť stáva ziskovou. Upozorňuje však na to, že v rámci veľkej konkurencie majú rafinérie v Európe iba troj- až štvorpercentné marže, ktoré sú pri nižších cenách suroviny citeľne menej výživné. Hlavný ekonóm Slovnaftu Marek Senkovič upozorňuje aj na rok 2009, keď počas krízového vývoja na kratší čas hlboko padli ceny ropy a bratislavská rafinéria sa ocitla v hlbokej strate.

Tri slovenské automobilky vyrobili vlani zhruba 970-tisíc vozidiel. Je to o niečo menej ako v roku 2013, ale Slovensko je stále na prvom mieste v počte vyprodukovaných áut na obyvateľa. Najcennejšiu hodnotu pre ekonomiku však v súčasnosti predstavuje vyše tristo subdodávateľov. Slovenských firiem, ktoré pre automobilky dodávajú už zhruba 40 percent dielcov. Väčšia časť sa stále vozí zo zahraničia a príklad úspešných slovenských subdodávateľov ukazuje, aký obrovský potenciál to predstavuje pre Slovensko. V analýze Sila driemajúca pod povrchom sumarizujeme, čo všetko treba urobiť, aby sa z tohto potenciálu vyťažilo maximum.

Vkročíte do lekárne, lebo chcete niečo proti zvýšenej teplote. A stane sa, že odchádzate s voľnopredajným liekom, čajom proti horúčke, teplomerom a vitamínom C. Marketingovo zdatný lekárnik vám navyše ponúkne aj kozmetický prípravok. Človek dnes nájde v lekárni kozmetiku, doplnkový sortiment, veterinárne produkty, ale hlavne lekárnikov školených na predaj. Je to dobré alebo zlé, keď sa Lekárne menia na supermarkety? TREND hľadá plusy a mínusy a pýta sa aj šéfa Českej lekárnickej komory, ako je to v Česku.

Utrápené Tesco škrtá predajne a globálne stráca pozície. Podľa tržieb kleslo medziročne z druhej až na piatu priečku. Na domácom britskom trhu stráca najmä na úkor diskontov Aldi a Lidl. Nový globálny šéf firmy Dave Lewis preto pristúpil k radikálnym škrtom nákladov. Do rušenia prevádzok sa však reťazec z rôznych dôvodov púšťa aj v strednej Európe, najmä v Maďarsku a Česku. Slovenské Tesco zatiaľ svoju budúcnosť nekomentuje.

Colná únia medzi Ruskom, Bieloruskom a Kazachstanom 1. januára formálne preskočila do vyššej formy integrácie – Eurázijskej hospodárskej únie. Projektu mnohí analytici na Západe nepredpovedajú dlhú životnosť, najmä ak je jeho líder Rusko vo veľkých ekonomických problémoch. TREND v článku Obor na hlinených nohách? upozorňuje, že súčasné čísla nehovoria všetko a môžu byť klamlivé. Eurázijská únia má totiž silný „fanklub“ – jeho členmi sú Čína, India, Pakistan, Turecko, juhoamerické obchodné zoskupenie MERCOSUR, Juhoafrická republika. Netreba preto vynášať unáhlené závery.

Debata o Hľadaní férového dôchodku z druhého piliera vzbĺkla po tom, čo poisťovne zverejnili prvé anuity a následne aj ministerstvo financií zverejnilo svoju kalkulačku. Tá má oproti poistnej realite viacero nedostatkov: preceňuje napríklad možnosti zhodnotenia peňazí na trhu. Klient tiež nemá na porovnanie výhodnosti všetky informácie. V každom prípade sa ale otvorila Pandorina skrinka a premiér Fico už ohlásil „kategorické“ politické riešenie.

Sme radi, že nás čítate a bude nám cťou, keď TREND odporučíte alebo predplatíte aj vašim kolegom alebo známym. Predplatitelia TRENDU sú v našich očiach členmi privilegovaného klubu, výrazne šetria peniaze (namiesto 2,20 platia len 1,44 eur za číslo), majú k dispozícii úplný archív na webe a printové vydanie na stiahnutie už od stredy popoludnia - deň pred oficiálnym vydaním. Takisto majú TREND vždy so sebou v tablete alebo mobile prostredníctvom našich aplikácií pre iOS a Android.

Ďakujeme. Vaše podnety, tipy ale aj konštruktívnu kritiku pozorne čítam na [email protected].

O tom, že ľudia nevedia, ako ostať bohatými a ako sa lekárne zmenili na supermarkety

S úctou

Oliver Brunovský

O tom, že ľudia nevedia, ako ostať bohatými a ako sa lekárne zmenili na supermarkety
Zdroj: mooko1979

TREND 3/2015