Vážení čitatelia,
výsledky žiakov slovenských škôl v medzinárodných porovnávacích testoch sú čoraz horšie. Jednotkári ledva zvládli národné maturity z matematiky a na slabú kvalitu vzdelávania na Slovensku upozorňuje už aj Európska komisia. V titulkovej téme Kam dáme naše deti skúmame, ako rodičia reagujú na množiace sa signály o zaostávaní základných a stredných škôl. Boli sme sa pozrieť na gymnáziách, ktoré v tohtoročných externých maturitách z matematiky dopadli najhoršie a najlepšie a o tom všetkom sa rozprávame aj s ministrom školstva Jurajom Draxlerom.
Po niekoľkých rokoch príprav sa do parlamentu konečne dostal návrh nového stavebného zákona. Veľké očakávania mali stavebníci, developeri, menšie stavebné firmy, ale aj ekológovia a občianski aktivisti. Tie však zostali kdesi na pol ceste. Napríklad ani Čiernym stavbám tak rýchlo neodzvoní. Kritici návrhu vyčítajú priveľa kompromisov, zložitosť a nejednoznačnosť. Je pravda, že prináša aj potrebnú výbavu na zefektívnenie a zrýchlenie stavebných konaní, ale - čakali sme viac. Zostáva dúfať, že sa ešte čo-to podarí vylepšiť v parlamente.
Boj proti daňovým únikom môže vyzerať ako celospoločenská priorita, ale nie je to celkom tak. Lebo napríklad Súdy vidia daňové úniky po svojom. A to aj v prípadoch, keď odborníci zorientovaní v brandži nemajú žiadne pochybnosti, o čo v skutočnosti išlo. V apríli bol napríklad zverejnený verdikt Najvyššieho súdu v spore SPP verzus Finančná správa. Súd dal za pravdu bývalým akcionárom SPP, ktorí účelovým zriadením dcérskej spoločnosti s holandským domicilom ušetrili na daniach 15,4 milióna eur. Podobných súdnych rozhodnutí je viac a experti sa obávajú, že použité argumentácie sa stanú precedensom, ktorý boj s daňovými únikmi pribrzdí.
Uplynulý víkend bol náš kolega Ján Kováč na svetovom finále súťaže EY Podnikateľ roka, ktorú na Slovensku spoluorganizuje aj TREND. Prinášame jeho rozhovor s tohtoročným víťazom – Mohed Altradom, Francúzom sýrskeho pôvodu, lepšie povedané beduínskeho pôvodu. Vybudoval superúspešnú firmu, ktorá podniká v stavebníctve. Zaujímavé na nej ale je, ako majiteľ rozmýšľa, ako pristupuje k zamestnancom. A najmä, čo si myslí o šanci pre utečencov, ktorých je momentálne Európa plná. Rozhovor má dosť provokatívny názov: Bez žien a alkoholu je život jednoduchší. Ale nie preto má ten pozoruhodný chlapík také smutné oči.
Odporúčam vám aj rozhovor s významným nemeckým ilustrátorom Christophom Niemannom Kreativita nepadá z neba. Nájdete v ňom veľa prekvapujúcich tvrdení – napríklad že brainstormingy sú dosť nanič, alebo tiež že dobré nápady sú o drine a treba si ich odsedieť. Ch. Niemann uvádza množstvo príkladov zo svojej práce, ako sa kreativita využíva a pozícia tvorcov a ich klientov vyvíja.
A ešte jeden pozoruhodný príbeh. Nováčik so skúsenosťami. Aj tak by sa dal charakterizovať bývalý topmanažér slovenského Baumaxu a Aholdu František Csivre, ktorý sa chce presadiť s vlastnou sieťou menších hobbymarketov. Pod názvom Hobbi otvoril za dva roky tri predajne na západe Slovenska, v lete pribudne obchod v Dunajskej Strede. Podnikateľským zámerom majiteľa je, podobne ako to robí Lidl, ušetriť zákazníkovi čas, aby si nemusel vyberať z príliš širokého spektra produktov. F. Csivre má v predajniach zhruba 20-tisíc tovarových položiek, väčšinu od slovenských producentov.
Kým vláda odporúča ľuďom vystúpiť z druhého piliera a DSS naopak neodovzdávať nevratne svoje úspory štátu, ostáva na Slovensku ešte veľká skupina ľudí, Komu sa oplatí vstúpiť, no sú zatiaľ len v Sociálnej poisťovni. Od zrušenia automatického vstupu do druhého piliera si DSS vyberá len malá časť mladých. Práve ich štátnych dôchodkov sa však zrýchľujúca demografická kríza dotkne úplne najviac. Ak patríte medzi nich alebo takých poznáte, upozornite ich prosím aj na článok Čo DSS nesmú, Sociálna poisťovňa môže.
Súčasťou najnovšieho vydania je aj ročenka TREND TOP v reklame a médiách a príloha TREND plus o ERP systémoch.
Sme radi, že nás čítate a bude nám cťou, keď TREND odporučíte alebo predplatíte aj vašim kolegom alebo známym. Predplatitelia TRENDU sú v našich očiach členmi privilegovaného klubu, výrazne šetria peniaze (namiesto 2,20 platia len 1,44 eur za číslo), majú k dispozícii úplný archív na webe a printové vydanie na stiahnutie už od stredy popoludnia - deň pred oficiálnym vydaním. Takisto majú TREND vždy so sebou v tablete alebo mobile prostredníctvom našich aplikácií pre iOS a Android.
Ďakujeme. Vaše podnety, tipy ale aj konštruktívnu kritiku pozorne čítam na [email protected].
S úctou
Oliver Brunovský
TREND 23/2015